Zaloguj
Muzeum> Edukacja> Lekcje muzealne> Lód w roli głównej

Lód w roli głównej

Katarzyna Skurczyńska-Garwolińska

Lekcja składa się z następujących części

  • Wprowadzenie;
  • Czynniki sprzyjające powstawaniu lodowców;
  • Śnieg i lód lodowcowy;
  • Elementy morfologiczne lodowca: pole firnowe, jęzor, szczeliny, brama lodowcowa itp.;
  • Charakterystyka ruchu lodowca;
  • Lodowce zimne i ciepłe;
  • Klasyfikacja lodowców i ich charakterystyka:
    • Lodowce górskie (górsko-dolinne);
    • Lodowce górskie (górsko-dolinne);
    • Lodowce fieldowe;
    • Lodowce piedmontowe (lodowce przedgórskie);
    • Lodowce typu spitsbergeńskiego;
    • Czasze i czapy lodowe;
    • Lodowce szelfowe i lodowce pływające;
    • Lądolody (lodowce kontynentalne);
  • Działalność erozyjna lodowców:
    • Rysy i lustra;
    • Barańce;
    • Doliny kształtne;
    • Doliny wiszące;
    • Cyrki lodowcowe;
    • Fiordy drumliny;
  • Działalność erozyjna wód lodowcowych;
  • Działalność akumulacyjna lodowców:
    • Moreny i ich rodzaje;
    • Głazy narzutowe;
    • Stożki napływowe;
    • Ozy, kemy i oczka lodowcowe;
  • Zlodowacenia i ich przyczyny:
    • Zlodowacenie plejstoceńskie;
    • Zlodowacenie karbońskie;
    • Hipotezy astronomiczne;
    • Hipotezy wulkaniczne;
    • Zmiany klimatyczne;
  • Ocieplenie klimatu i jego konsekwencje:
    • Topnienie lodowców;
    • Zagrożenia i prognozy;
  • Lekcja skierowana do uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej i młodzieży ze szkół ponadpodstawowych. Grupa może liczyć maksymalnie 50 osób.