|
Punkt wycieczkowy 1.2 (SW 1.2) KĘPA POTOCKA – taras zalewowy
Zapoznajemy się z przebiegiem oraz efektami erozji i akumulacji rzecznej na przykładzie tarasów Wisły i ich budowa.
Podstawa programowa - gimnazjum
posługiwanie się planem miasta, mapą topograficzną i geologiczną; omówienie rzeźbotwórczej roli wód płynących.
Podstawa programowa - liceum
omówienie przebiegu oraz efektów erozji i akumulacji rzecznej (tarasy Wisły i ich budowa).
|
Cele ogólne:
- 1. Poznanie mechanizmów kształtujących rozwój doliny rzecznej.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wyjaśnia, co to jest erozja i akumulacja rzeczna.
- Uczeń potrafi:
- zlokalizować punkt wycieczkowy na mapie topograficznej i geologicznej;
- rozpoznać w terenie elementy doliny rzecznej: tarasy, łachy, meandry.
Cele wychowawcze:
- Wdrażanie uczniów do samodzielnego zbierania informacji.
Metody pracy:
- Podająca:nauczyciel informuje, przez jakie formy doliny Wisły prowadziła wycieczka.
- Obserwacji: uczniowie obserwują powierzchnie wysoczyzny i tarasu zalewowego.
- Poszukująca: na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują trasę wycieczki.
Formy pracy:
zespołowa i indywidualna.
Środki dydaktyczne:
Plan Warszawy w skali 1:30 000; mapa topograficzna w skali 1:10 000 układ 92 arkusze: Łomianki-Dąbrowa Leśna, Warszawa-Tarchomin, Warszawa-Żoliborz, Warszawa-Praga, Warszawa-Śródmieście, Warszawa-Górny Mokotów; fragmenty map geologicznych w skali 1:50 000 włączone do opisu trasy wycieczki.
Zadania:
- Oszacowanie, o ile niższy jest poziom tarasu zalewowego od nasypu, którym przebiega Wisłostrada.
- Prześledzenie na planie miasta, mapie topograficznej i geologicznej dotychczasowej trasy wycieczki i lokalizacja punktu wycieczkowego
- Wskazać działania człowieka powodujących zmiany doliny rzecznej (powstawanie nasypu).
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: SW 1.2.1
|
|
|