Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Skarpa warszawska> 1.2 Kępa Potocka

Punkt wycieczkowy 1.2 (SW 1.2) KĘPA POTOCKA – taras zalewowy

Zapoznajemy się z przebiegiem oraz efektami erozji i akumulacji rzecznej na przykładzie tarasów Wisły i ich budowa.

Podstawa programowa - gimnazjum

posługiwanie się planem miasta, mapą topograficzną i geologiczną; omówienie rzeźbotwórczej roli wód płynących.

Podstawa programowa - liceum

omówienie przebiegu oraz efektów erozji i akumulacji rzecznej (tarasy Wisły i ich budowa).

Cele ogólne:

  1. 1. Poznanie mechanizmów kształtujących rozwój doliny rzecznej.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń wyjaśnia, co to jest erozja i akumulacja rzeczna.
  2. Uczeń potrafi:
    • zlokalizować punkt wycieczkowy na mapie topograficznej i geologicznej;
    • rozpoznać w terenie elementy doliny rzecznej: tarasy, łachy, meandry.

Cele wychowawcze:

  1. Wdrażanie uczniów do samodzielnego zbierania informacji.

Metody pracy:

  • Podająca:nauczyciel informuje, przez jakie formy doliny Wisły prowadziła wycieczka.
  • Obserwacji: uczniowie obserwują powierzchnie wysoczyzny i tarasu zalewowego.
  • Poszukująca: na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują trasę wycieczki.

Formy pracy:
zespołowa i indywidualna.

Środki dydaktyczne:
Plan Warszawy w skali 1:30 000; mapa topograficzna w skali 1:10 000 układ 92 arkusze: Łomianki-Dąbrowa Leśna, Warszawa-Tarchomin, Warszawa-Żoliborz, Warszawa-Praga, Warszawa-Śródmieście, Warszawa-Górny Mokotów; fragmenty map geologicznych w skali 1:50 000 włączone do opisu trasy wycieczki.

Zadania:

  1. Oszacowanie, o ile niższy jest poziom tarasu zalewowego od nasypu, którym przebiega Wisłostrada.
  2. Prześledzenie na planie miasta, mapie topograficznej i geologicznej dotychczasowej trasy wycieczki i lokalizacja punktu wycieczkowego
  3. Wskazać działania człowieka powodujących zmiany doliny rzecznej (powstawanie nasypu).
  4. Wypełnienie karty ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
SW 1.2.1