Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Skarpa warszawska> 1.3 Studnia Królewska

Punkt wycieczkowy 1.3 (SW1.3) STUDNIA KRÓLEWSKA

oraz

Punkt wycieczkowy 1.4 (SW 1.4) ŹRÓDŁO NA OBOŹNEJ

Podstawa programowa - gimnazjum

posługiwanie się planem miasta, mapą topograficzną i geologiczną; omówienie wykorzystania glin i iłów w gospodarce.

Podstawa programowa - liceum

pokazanie związku ukształtowania powierzchni z budową geologiczną skarpy warszawskiej; scharakteryzowanie źródeł i wypływającej z nich wody; przedstawienie problematyki ruchów masowych na skarpie warszawskiej.

Cele ogólne:

  1. Dostrzeżenie ukształtowania powierzchni ziemi (Wysoczyzny Warszawskiej i doliny Wisły) jako efektu procesów zewnętrznych.
  2. Poznanie wykorzystania surowców ilastych – gliny, iłów, mułków przez człowieka.
  3. Zrozumienie znaczenia wód podziemnych dla człowieka i środowiska.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń wyjaśnia, jakie procesy zewnętrzne wpłynęły na rzeźbę powierzchni skarpy warszawskiej.
  2. Uczeń klasyfikuje oglądane źródła według kryterium morfologicznego.
  3. Uczeń podaje przykłady szkód budowlanych widocznych na trasie wycieczki, spowodowanych ruchami masowymi.
  4. Uczeń potrafi:
    • zlokalizować miejsce źródła na mapie topograficznej i geologicznej;
    • wytłumaczyć zmiany w wydajności i składzie chemicznym wód czwartorzędowych i wód źródeł w Warszawie.

Cele wychowawcze:

  1. Wdrażanie uczniów do samodzielnej obserwacji i zbierania informacji.
  2. Pokazanie zarówno pozytywnego jak i negatywnego wpływu działalności człowieka na środowisko.

Zadania:

  1. Zlokalizowanie na planie Warszawy, mapie topograficznej i geologicznej obu źródeł.
  2. Określenie wydajności Studni Królewskiej i dowiedzenie się z przewodnika, jakie są koncepcje powstania źródła w Studni Królewskiej.
  3. Szukanie śladów dolinki rzeki Bełczącej.
  4. Wypełnienie karty ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
SW 1.3.1

Metody pracy:

  • Podająca:nauczyciel informuje, na podstawie przewodnika, o morfologii i budowie geologicznej przejechanego odcinka trasy oraz podaje charakterystykę wód wypływających ze źródeł.
  • Obserwacji: uczniowie obserwują wypływ wody ze Studni Królewskiej oraz inne źródła na trasie wycieczki; uczniowie obserwują szkody budowlane spowodowane osuwiskami.
  • Poszukująca: na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują trasę wycieczki; na trasie wycieczki szukają śladów rzeki Bełczącej.

Formy pracy:
zespołowa i indywidualna.

Środki dydaktyczne:
Plan Warszawy w skali 1:30 000; mapa topograficzna w skali 1:10 000 układ 92 arkusze: Łomianki-Dąbrowa Leśna, Warszawa-Tarchomin, Warszawa-Żoliborz, Warszawa-Praga, Warszawa-Śródmieście, Warszawa-Górny Mokotów; fragmenty map geologicznych w skali 1:50 000 włączone do opisu trasy wycieczki; naczynie do określenia wydajności źródła.

Dyskusja:
Które z widzianych źródeł wydaje najwięcej wody.