|
Punkt wycieczkowy 1.3 (SW1.3) STUDNIA KRÓLEWSKA oraz Punkt wycieczkowy 1.4 (SW 1.4) ŹRÓDŁO NA OBOŹNEJ
Podstawa programowa - gimnazjum
posługiwanie się planem miasta, mapą topograficzną i geologiczną; omówienie wykorzystania glin i iłów w gospodarce.
Podstawa programowa - liceum
pokazanie związku ukształtowania powierzchni z budową geologiczną skarpy warszawskiej; scharakteryzowanie źródeł i wypływającej z nich wody; przedstawienie problematyki ruchów masowych na skarpie warszawskiej.
|
Cele ogólne:
- Dostrzeżenie ukształtowania powierzchni ziemi (Wysoczyzny Warszawskiej i doliny Wisły) jako efektu procesów zewnętrznych.
- Poznanie wykorzystania surowców ilastych – gliny, iłów, mułków przez człowieka.
- Zrozumienie znaczenia wód podziemnych dla człowieka i środowiska.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wyjaśnia, jakie procesy zewnętrzne wpłynęły na rzeźbę powierzchni skarpy warszawskiej.
- Uczeń klasyfikuje oglądane źródła według kryterium morfologicznego.
- Uczeń podaje przykłady szkód budowlanych widocznych na trasie wycieczki, spowodowanych ruchami masowymi.
- Uczeń potrafi:
- zlokalizować miejsce źródła na mapie topograficznej i geologicznej;
- wytłumaczyć zmiany w wydajności i składzie chemicznym wód czwartorzędowych i wód źródeł w Warszawie.
Cele wychowawcze:
- Wdrażanie uczniów do samodzielnej obserwacji i zbierania informacji.
- Pokazanie zarówno pozytywnego jak i negatywnego wpływu działalności człowieka na środowisko.
Zadania:
- Zlokalizowanie na planie Warszawy, mapie topograficznej i geologicznej obu źródeł.
- Określenie wydajności Studni Królewskiej i dowiedzenie się z przewodnika, jakie są koncepcje powstania źródła w Studni Królewskiej.
- Szukanie śladów dolinki rzeki Bełczącej.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: SW 1.3.1
Metody pracy:
- Podająca:nauczyciel informuje, na podstawie przewodnika, o morfologii i budowie geologicznej przejechanego odcinka trasy oraz podaje charakterystykę wód wypływających ze źródeł.
- Obserwacji: uczniowie obserwują wypływ wody ze Studni Królewskiej oraz inne źródła na trasie wycieczki; uczniowie obserwują szkody budowlane spowodowane osuwiskami.
- Poszukująca: na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują trasę wycieczki; na trasie wycieczki szukają śladów rzeki Bełczącej.
Formy pracy:
zespołowa i indywidualna.
Środki dydaktyczne:
Plan Warszawy w skali 1:30 000; mapa topograficzna w skali 1:10 000 układ 92 arkusze: Łomianki-Dąbrowa Leśna, Warszawa-Tarchomin, Warszawa-Żoliborz, Warszawa-Praga, Warszawa-Śródmieście, Warszawa-Górny Mokotów; fragmenty map geologicznych w skali 1:50 000 włączone do opisu trasy wycieczki; naczynie do określenia wydajności źródła.
Dyskusja:
Które z widzianych źródeł wydaje najwięcej wody.
|
|
|