Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Skarpa warszawska> 2.1 Łazienki

Punkt wycieczkowy 2.1 (SW 2.1) ŁAZIENKI – Wodozbiór

Podstawa programowa - gimnazjum

posługiwanie się planem miasta, mapą topograficzną i geologiczną; poznanie dawnych metod pozyskiwania i gromadzenia wody dla Warszawy.

Podstawa programowa - liceum

omówienie budowy geologicznej skarpy warszawskiej w rejonie Zamku Ujazdowskiego i jej związku z powstaniem źródeł; scharakteryzowanie źródeł w Park Łazienkowskim; poznanie kolejnych przykładów ruchów masowych na skarpie warszawskiej.

Cele ogólne:

  1. Pokazanie związku między budową geologiczna skarpy warszawskiej w rejonie Parku Łazienkowskiego a występującymi tu źródłami.
  2. Poznanie dawnego systemu zaopatrzenia Warszawy w wodę.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń wyjaśnia, w oparciu o profil litologiczny osadów w rejonie parku Łazienkowskiego przedstawiony w przewodniku, skąd pochodzi woda w źródłach na terenie parku.
  2. Uczeń opisuje znaczenie czystości wód podziemnych pozyskiwanych dla ludności.
  3. Uczeń tłumaczy, w jakim celu budowano dawniej wieże ciśnień.
  4. Uczeń lokalizuje oba wodozbiory łazienkowskie na planie maista, mapie topograficznej i geologicznej.

Cele wychowawcze:

  1. Poznanie ewolucji w metodach zaopatrzenia i uzdatniania wody, jako dążenia do stworzenia coraz lepszego i wydajniejszego systemu.

Zadania:

  1. Obejrzenie i porównanie obu wodozbiorów łazienkowskich.
  2. Określenie wydajności źródeł.
  3. Sprawdzenie dokąd płynie woda z obu źródeł.
  4. Wypełnienie karty ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
SW 2.1.1

Metody pracy:

  • Podająca:nauczyciel informuje, w oparciu o przewodnik, jaki jest profil osadów w rejonie Zamku Ujazdowskiego i Parku Łazienkowskiego; nauczyciel charakteryzuje wodę wypływającą ze źródeł.
  • Obserwacji:uczniowie obserwują wypływ wody z obu wodozbiorów.
  • Poszukująca:uczniowie na palnie miasta, na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują trasę wycieczki i położenie obu wodozbiorów; w Słowniczku wyszukują i podają znaczenie wyrażeń: poziom wodonośny, woda żelazista.

Formy pracy:
zespołowa i indywidualna

Środki dydaktyczne:
Plan Warszawy w skali 1:30 000; mapa topograficzna w skali 1:10 000 układ 92 arkusze: Warszawa-Górny Mokotów, Warszawa-Ursynów, Warszawa-Natolin, Konstancin Jeziorna-Skolimów; fragmenty map geologicznych w skali 1:50 000 włączone do opisu trasy wycieczki; naczynie do pomiaru wydajności źródła.

Dyskusja:
Zabytkowe budowle na skarpie a ruchy masowe.