Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Skarpa warszawska> 2.2 Królikarnia

Punkt wycieczkowy 2.2 (SW 2.2) KRÓLIKARNIA –źródło

Uczniowie poznają odcinek skarpy warszawskiej o szczególnych walorach kulturowych, wyrażonych dużym nagromadzeniem budowli historycznych (Belweder, pałac Szustrów, Królikarnia).

Podstawa programowa - gimnazjum

omówienie walorów kulturowych i turystyczno-rekreacyjnych skarpy warszawskiej

Podstawa programowa - liceum

poznanie budowy geologicznej skarpy warszawskiej w rejonie Parku Morskie Oko i Królikarni w związku z występowaniem źródeł; omówienie wpływu działalności człowieka na grawitacyjne ruchy masowe (obrywanie, spełzywanie, osuwanie); poznanie przykładów antropogenu na skarpie warszawskiej

Cele ogólne:

  1. Pokazanie związku z budową geologiczną a występowaniem źródeł.
  2. Podanie przykładów wpływu działalności człowieka na ruchy masowe.
  3. Ukazanie wpływu antropogenu na współczesną morfologię skarpy warszawskiej.
  4. Przedstawienie znaczenia skarpy warszawskiej dla rozwoju polskiej kultury (budowle historyczne na skarpie warszawskiej).
  5. Pokazanie turystycznych i rekreacyjnych walorów skarpy warszawskiej.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń wyjaśnia związek budowy geologicznej tej części skarpy warszawskiej i występujących tu źródeł.
  2. Uczeń podaje przykłady wpływu działalności człowieka na tworzenie się osuwisk.
  3. Uczeń opisuje zagrożenie ruchami masowymi budynków stojących na skarpie.
  4. Uczeń wymienia, jakie ważne historycznie budowle powstały na skarpie warszawskiej.
  5. Uczeń lokalizuje najważniejsze budowle historyczne, które oglądał na trasie wycieczki, na planie miasta, mapie topograficznej i geologicznej.
  6. Uczeń wyjaśnia termin antropogen.

Cele wychowawcze:

  1. Zrozumienie znaczenia środowiska przyrodniczego Warszawy dla kultury narodowej.

Zadania:

  1. Lokalizacja ważnych historycznie i kulturowo budynków, znajdujących się na trasie wycieczki, na planie Warszawy, mapie topograficznej i geologicznej.
  2. Określenie wydajności źródła pod Królikarnią.
  3. Wypełnienie karty ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
SW 2.2.1

Metody pracy:

  • Podająca:nauczyciel informuje, jakie budowle o znaczeniu historycznym i kulturowym znajdują się na trasie wycieczki oraz przedstawia budowę geologiczną skarpy warszawskiej w rejonie parku Morskie Oko i Królikarni.
  • Obserwacji:uczniowie obserwują źródło pod Królikarnią i wąwozy w skarpie pod Królikarnią.
  • Poszukująca:uczniowie na planie Warszawy, mapach topograficznej i geologicznej lokalizują ważniejsze budynki.

Formy pracy:
indywidualna

Środki dydaktyczne:
Plan Warszawy w skali 1:30 000; mapa topograficzna w skali 1:10 000 układ 92 arkusze: Warszawa-Górny Mokotów, Warszawa-Ursynów, Warszawa-Natolin, Konstancin Jeziorna-Skolimów; fragmenty map geologicznych w skali 1:50 000 włączone do opisu trasy wycieczki; naczynie do pomiaru wydajności źródła.

Dyskusja:
Dlaczego najważniejsze historycznie i kulturowo budowle powstawały na skarpie warszawskiej?