|
Punkt wycieczkowy 2.2 (SW 2.2) KRÓLIKARNIA –źródło
Uczniowie poznają odcinek skarpy warszawskiej o szczególnych walorach kulturowych, wyrażonych dużym nagromadzeniem budowli historycznych (Belweder, pałac Szustrów, Królikarnia).
Podstawa programowa - gimnazjum
omówienie walorów kulturowych i turystyczno-rekreacyjnych skarpy warszawskiej
Podstawa programowa - liceum
poznanie budowy geologicznej skarpy warszawskiej w rejonie Parku Morskie Oko i Królikarni w związku z występowaniem źródeł; omówienie wpływu działalności człowieka na grawitacyjne ruchy masowe (obrywanie, spełzywanie, osuwanie); poznanie przykładów antropogenu na skarpie warszawskiej
|
Cele ogólne:
- Pokazanie związku z budową geologiczną a występowaniem źródeł.
- Podanie przykładów wpływu działalności człowieka na ruchy masowe.
- Ukazanie wpływu antropogenu na współczesną morfologię skarpy warszawskiej.
- Przedstawienie znaczenia skarpy warszawskiej dla rozwoju polskiej kultury (budowle historyczne na skarpie warszawskiej).
- Pokazanie turystycznych i rekreacyjnych walorów skarpy warszawskiej.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wyjaśnia związek budowy geologicznej tej części skarpy warszawskiej i występujących tu źródeł.
- Uczeń podaje przykłady wpływu działalności człowieka na tworzenie się osuwisk.
- Uczeń opisuje zagrożenie ruchami masowymi budynków stojących na skarpie.
- Uczeń wymienia, jakie ważne historycznie budowle powstały na skarpie warszawskiej.
- Uczeń lokalizuje najważniejsze budowle historyczne, które oglądał na trasie wycieczki, na planie miasta, mapie topograficznej i geologicznej.
- Uczeń wyjaśnia termin antropogen.
Cele wychowawcze:
- Zrozumienie znaczenia środowiska przyrodniczego Warszawy dla kultury narodowej.
Zadania:
- Lokalizacja ważnych historycznie i kulturowo budynków, znajdujących się na trasie wycieczki, na planie Warszawy, mapie topograficznej i geologicznej.
- Określenie wydajności źródła pod Królikarnią.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: SW 2.2.1
Metody pracy:
- Podająca:nauczyciel informuje, jakie budowle o znaczeniu historycznym i kulturowym znajdują się na trasie wycieczki oraz przedstawia budowę geologiczną skarpy warszawskiej w rejonie parku Morskie Oko i Królikarni.
- Obserwacji:uczniowie obserwują źródło pod Królikarnią i wąwozy w skarpie pod Królikarnią.
- Poszukująca:uczniowie na planie Warszawy, mapach topograficznej i geologicznej lokalizują ważniejsze budynki.
Formy pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:
Plan Warszawy w skali 1:30 000; mapa topograficzna w skali 1:10 000 układ 92 arkusze: Warszawa-Górny Mokotów, Warszawa-Ursynów, Warszawa-Natolin, Konstancin Jeziorna-Skolimów; fragmenty map geologicznych w skali 1:50 000 włączone do opisu trasy wycieczki; naczynie do pomiaru wydajności źródła.
Dyskusja:
Dlaczego najważniejsze historycznie i kulturowo budowle powstawały na skarpie warszawskiej?
|
|
|