Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Skarpa warszawska> 2.3 Skarpa Ursynowska

Punkt wycieczkowy 2.3 (SW 2.3) SKARPA URSYNOWSKA – rezerwat przyrody

Uczniowie zobaczą zalesiony fragment skarpy warszawskiej stanowiący „zielone płuca” stolicy.

Podstawa programowa - gimnazjum

  • omówienie problemów ochrony środowiska na terenie miasta Warszawy;
  • pokazanie na przykładzie Skarpy Ursynowskiej próby odtwarzania cech krajobrazów, jakie dominowały na terenie okolic Warszawy i skarpy warszawskiej w przeszłości.

Podstawa programowa - liceum

  • omówienie przyrodniczych i pozaprzyrodniczych przyczyn oraz skutków zakłóceń równowagi ekologicznej;
  • przedstawienie podstawowych zasad zrównoważonego rozwoju i uzasadnienie konieczność działań na rzecz odtworzenia i zachowania naturalnych elementów środowiska

Cele ogólne:

  1. Zrozumienie konieczności ochrony skarpy warszawskiej wraz z jej przyrodą i zabytkami.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń wyjaśnia znaczenie „zielonego ciągu” wzdłuż skarpy warszawskiej dla czystości powietrza w Warszawie.
  2. Uczeń uzasadnia potrzebę ochrony pozostałych, przyrodniczo cennych obiektów fragmentów skarpy.
  3. Uczeń lokalizuje rezerwaty przyrody położone wzdłuż skarpy warszawskiej (które oglądał na trasie wycieczki) na planie miasta, mapie topograficznej i geologicznej.

Cele wychowawcze:

  1. Kształtowanie postawy sprzeciwu wobec niszczenia środowiska naturalnego (zaśmiecanie wąwozów, zanieczyszczanie wód ściekami, budownictwo powodujące powstawanie osuwisk).

Zadania:

  1. Lokalizacja rezerwatów przyrody położonych wzdłuż skarpy warszawskiej na planie miasta, mapie topograficznej i geologicznej
  2. Przedstawienie oceny stanu naturalnego zachowania fragmentu skarpy, przez który prowadzi trasa wycieczki.
  3. Zrobienie zdjęć śmietnisk, jakie niestety istnieją w rezerwacie.
  4. Wypełnienie karty ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
SW 2.3.1

Metody pracy:

  • Podająca:nauczyciel informuje o budowie geologicznej obszaru skarpy warszawskiej, przez który prowadzi trasa wycieczki.
  • Obserwacji:uczniowie obserwują naturalne cechy skarpy oraz zanieczyszczenia spowodowane obecnie przez ludzi; oglądają wąwozy w skarpie
  • Poszukująca:uczniowie na planie Warszawy, mapach topograficznej i geologicznej lokalizują trasę wycieczki; w Słowniczku wyszukują i znaczenie pojęcia antropogen.

Formy pracy:
indywidualna i zespołowa

Środki dydaktyczne:
Plan Warszawy w skali 1:30 000; mapa topograficzna w skali 1:10 000 układ 92 arkusze: Warszawa-Górny Mokotów, Warszawa-Ursynów, Warszawa-Natolin, Konstancin Jeziorna-Skolimów. Fragmenty map geologicznych w skali 1:50 000 włączone do opisu trasy wycieczki; aparat fotograficzny.

Dyskusja:
Cel tworzenia rezerwatów krajobrazowych