|
Punkt wycieczkowy 2.3 (SW 2.3) SKARPA URSYNOWSKA – rezerwat przyrody
Uczniowie zobaczą zalesiony fragment skarpy warszawskiej stanowiący „zielone płuca” stolicy.
Podstawa programowa - gimnazjum
- omówienie problemów ochrony środowiska na terenie miasta Warszawy;
- pokazanie na przykładzie Skarpy Ursynowskiej próby odtwarzania cech krajobrazów, jakie dominowały na terenie okolic Warszawy i skarpy warszawskiej w przeszłości.
Podstawa programowa - liceum
- omówienie przyrodniczych i pozaprzyrodniczych przyczyn oraz skutków zakłóceń równowagi ekologicznej;
- przedstawienie podstawowych zasad zrównoważonego rozwoju i uzasadnienie konieczność działań na rzecz odtworzenia i zachowania naturalnych elementów środowiska
|
Cele ogólne:
- Zrozumienie konieczności ochrony skarpy warszawskiej wraz z jej przyrodą i zabytkami.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wyjaśnia znaczenie „zielonego ciągu” wzdłuż skarpy warszawskiej dla czystości powietrza w Warszawie.
- Uczeń uzasadnia potrzebę ochrony pozostałych, przyrodniczo cennych obiektów fragmentów skarpy.
- Uczeń lokalizuje rezerwaty przyrody położone wzdłuż skarpy warszawskiej (które oglądał na trasie wycieczki) na planie miasta, mapie topograficznej i geologicznej.
Cele wychowawcze:
- Kształtowanie postawy sprzeciwu wobec niszczenia środowiska naturalnego (zaśmiecanie wąwozów, zanieczyszczanie wód ściekami, budownictwo powodujące powstawanie osuwisk).
Zadania:
- Lokalizacja rezerwatów przyrody położonych wzdłuż skarpy warszawskiej na planie miasta, mapie topograficznej i geologicznej
- Przedstawienie oceny stanu naturalnego zachowania fragmentu skarpy, przez który prowadzi trasa wycieczki.
- Zrobienie zdjęć śmietnisk, jakie niestety istnieją w rezerwacie.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: SW 2.3.1
Metody pracy:
- Podająca:nauczyciel informuje o budowie geologicznej obszaru skarpy warszawskiej, przez który prowadzi trasa wycieczki.
- Obserwacji:uczniowie obserwują naturalne cechy skarpy oraz zanieczyszczenia spowodowane obecnie przez ludzi; oglądają wąwozy w skarpie
- Poszukująca:uczniowie na planie Warszawy, mapach topograficznej i geologicznej lokalizują trasę wycieczki; w Słowniczku wyszukują i znaczenie pojęcia antropogen.
Formy pracy:
indywidualna i zespołowa
Środki dydaktyczne:
Plan Warszawy w skali 1:30 000; mapa topograficzna w skali 1:10 000 układ 92 arkusze: Warszawa-Górny Mokotów, Warszawa-Ursynów, Warszawa-Natolin, Konstancin Jeziorna-Skolimów. Fragmenty map geologicznych w skali 1:50 000 włączone do opisu trasy wycieczki; aparat fotograficzny.
Dyskusja:
Cel tworzenia rezerwatów krajobrazowych
|
|
|