|
Punkt wycieczkowy 2.4 (SW 2.4) LAS KABACKI – rezerwat przyrody
Podstawa programowa - gimnazjum i liceum
omówienie pojęcia erozji wąwozowej i rzeźbotwórczej roli wód płynących na przykładzie wąwozu w Lesie Kabackim; przedstawienie problemów związanych z ochroną skarpy warszawskiej – tworzenie rezerwatów krajobrazowych
|
Cele ogólne:
- Poznanie erozji jako czynnika rozwoju rzeźby.
- Poznanie roli erozji wąwozowej w rezerwacie krajobrazowym.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wymienia formy ochrony przyrody (parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty, pomniki przyrody).
- Uczeń wyjaśnia, w jakim materiale skalnym najczęściej występują wąwozy.
- Uczeń tłumaczy znaczenie słów: erozja wąwozowa, rezerwat krajobrazowy.
- Uczeń uzasadnia konieczność tworzenia rezerwatów przyrody w pobliżu dużych miast.
- Uczeń potrafi pokazać wąwozy, wzdłuż przebytego odcinka południowej części skarpy warszawskiej, na mapie topograficznej.
Cele wychowawcze:
- Kształtowanie postawy sprzeciwu wobec niszczenia środowiska naturalnego (zaśmiecanie wąwozów, zanieczyszczanie wód ściekami, budownictwo powodujące powstawanie osuwisk).
Zadania:
- Zmierzenie krokami długość i szerokość wąwozu i oszacowanie wysokości jego ścian oraz narysowanie w skali planu wąwozu i zorientowanie go do stron świata.
- Lokalizacja na mapie topograficznej wąwozów znajdujących się w południowej części skarpy warszawskiej.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: SW 2.4.1.
Metody pracy:
- Podająca:nauczyciel informuje, jakie osady budują skarpę warszawską w rejonie Lasu Kabackiego.
- Obserwacji:uczniowie obserwują wąwóz i dokonują jego pomiarów.
- Poszukująca:uczniowie szukają w wąwozie zabezpieczeń przed rozszerzaniem się erozji; na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują trasę wycieczki; w Słowniczku wyszukują znaczenie terminu erozja wąwozowa.
Formy pracy:
zespołowa i indywidualna
Środki dydaktyczne:
Plan Warszawy w skali 1:30 000; mapa topograficzna w skali 1:10 000 układ 92 arkusze: Warszawa-Górny Mokotów, Warszawa-Ursynów, Warszawa-Natolin, Konstancin Jeziorna-Skolimów; fragment mapy geologicznej w skali 1:50 000 włączone do opisu trasy wycieczki; kompas lub busola.
|
|
|