|
Punkt wycieczkowy 2.5 (SW 2.5) KONSTANCIN –tężnie, park, ujęcie solanki
Uczniowie zwiedzą jedno z najbardziej znanych uzdrowisk na Niżu Polski. Zapoznają się z właściwościami leczniczymi solanki.
Podstawa programowa - gimnazjum i liceum
posługiwanie się mapą turystyczną i geologiczną; omówienie solanki jako przykładu wody mineralnej i jej właściwości leczniczych oraz występowania wód mineralnych w Polsce.
|
Cele ogólne:
- Poznanie wody mineralnej – solanki.
- Poznanie budowy i zasady działania tężni solnej.
Cele szczegółowe:
- Uczeń definiuje pojecie woda mineralna.
- Uczeń uzasadnia konieczność ochrony zasobów wód mineralnych.
- Uczeń wymienia zdrowotne właściwości wód mineralnych.
- Uczeń opisuje budowę tężni konstancińskiej.
- Uczeń potrafi pokazać na mapie Polski główne rejony występowania wód mineralnych.
Cele wychowawcze:
- Zrozumienie znaczenia kompozycji parku konstancińskiego, jako waloru estetycznego, w leczeniu pacjentów.
Zadania:
- Spróbowanie wody z konstancińskiego ujęcia i opisanie jej smaku.
- Lokalizacja trasy wycieczki na mapie topograficznej i geologicznej.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: SW 2.5.1
Metody pracy:
- Podająca:nauczyciel informuje, z jakiego poziomu pochodzi woda w ujęciu konstancińskim i jaki jest jej skład mineralny.
- Obserwacji:uczniowie obserwują, jak jest zbudowana tężnia konstancińska.
- Poszukująca:uczniowie na mapach topograficznej i geologicznej lokalizują trasę wycieczki; na mapie Polski uczniowie szukają regionów występowania wód mineralnych i uzdrowisk; w Słowniczku wyszukują znaczenie wyrażeń: wody mineralne, wody lecznicze.
Formy pracy:
indywidualna i zespołowa
Środki dydaktyczne:
mapa topograficzna w skali 1:10 000 układ 92 arkusze: Warszawa-Górny Mokotów, Warszawa-Ursynów, Warszawa-Natolin, Konstancin Jeziorna-Skolimów; fizyczna mapa Polski; fragmenty map geologicznych w skali 1:50 000 włączone do opisu trasy wycieczki; naczynie do picia wody.
Dyskusja:
Naturalne leczenie – wody mineralne czy leczenie farmakologiczne?
|
|
|