Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Skarpa warszawska> 2.5 Konstancin

Punkt wycieczkowy 2.5 (SW 2.5) KONSTANCIN –tężnie, park, ujęcie solanki

Uczniowie zwiedzą jedno z najbardziej znanych uzdrowisk na Niżu Polski. Zapoznają się z właściwościami leczniczymi solanki.

Podstawa programowa - gimnazjum i liceum

posługiwanie się mapą turystyczną i geologiczną; omówienie solanki jako przykładu wody mineralnej i jej właściwości leczniczych oraz występowania wód mineralnych w Polsce.

Cele ogólne:

  1. Poznanie wody mineralnej – solanki.
  2. Poznanie budowy i zasady działania tężni solnej.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń definiuje pojecie woda mineralna.
  2. Uczeń uzasadnia konieczność ochrony zasobów wód mineralnych.
  3. Uczeń wymienia zdrowotne właściwości wód mineralnych.
  4. Uczeń opisuje budowę tężni konstancińskiej.
  5. Uczeń potrafi pokazać na mapie Polski główne rejony występowania wód mineralnych.

Cele wychowawcze:

  1. Zrozumienie znaczenia kompozycji parku konstancińskiego, jako waloru estetycznego, w leczeniu pacjentów.

Zadania:

  1. Spróbowanie wody z konstancińskiego ujęcia i opisanie jej smaku.
  2. Lokalizacja trasy wycieczki na mapie topograficznej i geologicznej.
  3. Wypełnienie karty ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
SW 2.5.1

Metody pracy:

  • Podająca:nauczyciel informuje, z jakiego poziomu pochodzi woda w ujęciu konstancińskim i jaki jest jej skład mineralny.
  • Obserwacji:uczniowie obserwują, jak jest zbudowana tężnia konstancińska.
  • Poszukująca:uczniowie na mapach topograficznej i geologicznej lokalizują trasę wycieczki; na mapie Polski uczniowie szukają regionów występowania wód mineralnych i uzdrowisk; w Słowniczku wyszukują znaczenie wyrażeń: wody mineralne, wody lecznicze.

Formy pracy:
indywidualna i zespołowa

Środki dydaktyczne:
mapa topograficzna w skali 1:10 000 układ 92 arkusze: Warszawa-Górny Mokotów, Warszawa-Ursynów, Warszawa-Natolin, Konstancin Jeziorna-Skolimów; fizyczna mapa Polski; fragmenty map geologicznych w skali 1:50 000 włączone do opisu trasy wycieczki; naczynie do picia wody.

Dyskusja:
Naturalne leczenie – wody mineralne czy leczenie farmakologiczne?