|
Punkt wycieczkowy 1.4 (GŚ 1.4) KIELCE – WIETRZNIA
Uczniowie zapoznają się ze zjawiskami geologicznymi w Rezerwacie Przyrody Nieożywionej „Wietrznia” im. Zbigniewa Rubinowskiego. Zapoznają się z procesami geologicznymi i geomorfologicznymi, zapisanymi w rozległych ścianach nieczynnego kamieniołomu, którego malownicza sceneria przypomina wąwóz skalny. Ponadto poznają skały osadowe i skamieniałości wieku dewońskiego, efekty działania procesów górotwórczych – fałdy i uskoki, przejawy mineralizacji, efekty wietrzenia w permie w warunkach pustynnych, zjawiska krasowe różnych etapów działania krasu.
Warto jest skorzystać z tablic informacyjnych o treści geoedukacyjnej, rozmieszczonych na trasie wycieczki w kilku atrakcyjnych miejscach. Wycieczkę w rezerwacie można połączyć z wizytą w Centrum Geoedukacji, zlokalizowanym na południowy wschód od wyrobisk kamieniołomu.
Podstawa programowa - gimnazjum:
- posługiwanie się mapą turystyczną i geologiczną;
- omówienie transgresji morskiej na obszar Gór Świętokrzyskich w późnym dewonie;
- przedstawienie wapienia jako surowca mineralnego i jego wykorzystania w gospodarce.
Podstawa programowa - liceum:
- opisanie odsłonięcia geologicznego z uwzględnieniem takich elementów jak, rodzaj skał, obecność skamieniałości, struktury sedymentacyjne, zaleganie warstw, zjawiska tektoniczne, mineralizacja, zjawiska krasowe i procesy rzeźbotwórcze;
- charakterystyka zjawisk krasowych w nawiązaniu do krasu aktywnego i kopalnego;
- poruszenie problemu aktualizmu zjawisk i ciągłości procesów geologicznych;
- przedyskutowanie sposobów zagospodarowania nieczynnych kamieniołomów w aspekcie ochrony przyrody nieożywionej i geoedukacji.
|
Czas trwania wycieczki pieszej: ok. 2 godz.
Zalecane jest zwiedzenie ekspozycji geologicznej w Centrum Geoedukacji na Wietrzni oraz przejście z przewodnikiem po ścieżce edukacyjnej. Należy dokonać wcześniejszej rezerwacji telefonicznie lub pocztą elektroniczną .
Czas zwiedzania Geocentrum ok. 2 godz.,
przejście ścieżką edukacyjną ok. 1 godz.
Cele ogólne:
- Poznanie różnych rodzajów osadowych skał wapiennych.
- Poznanie zjawisk tektonicznych.
- Poznanie zasady aktualizmu geologicznego na podstawie efektów wietrzenia, które zachodziło w permie w warunkach lądowych.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wyjaśnia, na jakie cechy i zjawiska zwraca się uwagę przy opisie odsłonięć i obiektów geologicznych.
- Uczeń podaje przykłady struktur tektonicznych występujących w rezerwacie.
- Uczeń opisuje formy krasowe napotkane w rezerwacie.
- Uczeń wyjaśnia znaczenie procesów tektonicznych dla budowy geologicznej południowej części miasta Kielc.
- Uczeń dostrzega celowość ochrony dziedzictwa przyrodniczego, od ochrony poszczególnych obiektów i ekosystemów po zespoły krajobrazowe.
- Uczeń potrafi:
- zlokalizować na planie Kielc i mapie geologicznej rezerwat Wietrznia;
- opisać zjawiska geologiczne (tektonikę, kras) w kamieniołomie i wykonać zdjęcie struktur tektonicznych;
- rozpoznać skamieniałości;
- przedstawić kolejność procesów geologicznych.
Metody pracy:
- Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć; przewodnik po wystawie Centrum Geoedukacyjnego oraz po ścieżce dydaktycznej informuje historii geologicznej Gór Świętokrzyskich w okresie dewonu: jakie wydarzenia miały wówczas miejsce, jakie organizmy wtedy żyły.
- Obserwacji: uczniowie obserwują skały, skamieniałości, zjawiska geologiczne a także eksponaty na wystawie.
- Poszukująca: uczniowie na planie Kielc, mapie turystycznej i geologicznej Gór Świętokrzyskich lokalizują rezerwat Wietrznia; poszukują skamieniałości i efektów zjawisk geologicznych – struktur tektonicznych, form krasowych; na tablicach informacyjnych szukają wiadomości na temat dewońskiej historii Gór Świętokrzyskich. W oparciu o zebrane informacje wypełniają kartę ćwiczeń
Formy pracy: indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- plan Kielc;
- Szczegółowa Mapa Geologiczna Polski w skali 1:50 000,
- Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1971;
- http://www.ing.pan.pl/graf/linki/pliki/Swietokrzyski-Przewodnik_Archeo-Geologiczny.pdf;
- http://geoportal.pgi.gov.pl/portal/page/portal/pgi-os/wiedza/Wietrznia;
- urządzenie GPS;
- młotek geologiczny;
- aparat fotograficzny;
- kompas geologiczny;
- ekspozycja Centrum Geoedukacji;
- tablice informacyjne na ścieżce edukacyjnej.
Zadania:
- Lokalizacja rezerwatu Wietrznia na planie Kielc i mapie geologicznej.
- Dokonanie samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela albo przewodnika z Centrum Geoedukacji, pomiaru biegu i upadu wybranej warstwy skalnej.
- Znalezienie skamieniałości i określenie grupy, do jakiej należą (ramienionogi, koralowce).
- Odszukanie na ścianach kamieniołomu uskoków tektonicznych.
- Znalezienie form krasowych i osadów terra rossa.
- Porównanie skał w kamieniołomach na Wietrzni i Kadzielni.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: GŚ 1.4.1; 1.4.2.
|
Zalecana literatura:
- Kasza A., Selerski B. 2012. Piesze wycieczki geologiczne po rezerwatach przyrody w Kielcach. Agencja JP, Kielce
- Stupnicka E, Stempień-Sałek M. 2006. Poznajemy Góry Świętokrzyskie. Wycieczki geologiczne. PWN, Warszawa.
- Szczałubowie D.,W., Garus R., Pernal J., Mędrzak D., Kasza A., Selerski B. 2008. Rezerwaty przyrody w Kielcach. Przewodnik dla turystów i wycieczek szkolnych. Agencja JP. Kielce.
- *Złonkiewicz Z. Zjawiska geologiczne w rezerwacie przyrody nieożywionej Wietrznia im. Zbigniewa Rubinowskiego. W: Trela W., Złonkiewicz Z. (red.) 2009. Perspektywy rozwoju geoparków w regionie świętokrzyskim. KTN. Oddział Świętokrzyski Polskiego Towarzystwa Geograficznego. Kielce, 2009.
Uzupełniająca literatura:
- Kędracki J. 2012. Przewodnik. Świętokrzyski Szlak Archeo-Geologiczny. ROT Woj. Świętokrzyskiego.
- Kotański Z., 1959. Przewodnik geologiczny po Górach Świętokrzyskich. tom 2. Wydawnictwo Geol., Warszawa
- Trela W., Salwa S.2012. Ścieżki geoturystyczne Kielc. Wydawnictwo Instytut Geografii Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach.
- Wróblewski T. 2008 – Rezerwaty przyrody nieożywionej na terenie miasta Kielc. Wydawnictwo Geopark Kielce.
|
|
|