|
Punkt wycieczkowy 2.1 (GŚ 2.1) PRZEŁOM LUBRZANKI W MĄCHOCICACH
Uczniowie poznają jeden z najpiękniejszych w Górach Świętokrzyskich odcinek doliny rzecznej o wyjątkowych walorach przyrodniczych. Zapoznają się z procesami geologicznymi, jakie kształtują rozwój doliny rzecznej oraz związkiem między budową geologiczną a rzeźbą terenu. Ponadto poznają niektóre skały osadowe oraz procesy tektoniczne.
Podstawa programowa - gimnazjum:
- posługiwanie się mapą turystyczna i geologiczną;
- omówienie rzeźbotwórczej roli wód płynących;
- rozpoznawanie skał osadowych (łupek, piaskowiec, piasek, less);
- ocena walorów krajobrazowych i turystycznych przełomu Lubrzanki.
Podstawa programowa - liceum:
- obserwacja odsłonięcia geologicznego;
- omówienie wpływu procesów tektonicznych na skały osadowe (powstawanie uskoków i fałdów);
- zapoznanie się z procesami erozji i akumulacji rzeczna oraz lodowcowej;
- omówienie wpływu budowy geologicznej na rzeźbę terenu;
- przedstawienie przełomowego odcinka Lubrzanki, jako efektu oddziaływania procesów wewnętrznych i zewnętrznych;
- pokazanie krajobrazowej i gospodarczej funkcji rzeki na przykładzie Lubrzanki
|
Czas trwania wycieczki pieszej:: 2 godz.
Cele ogólne:
- Poznanie mechanizmów kształtujących rozwój doliny rzecznej.
- Poznanie związku między budową geologiczną a rzeźbą terenu.
- Poznanie podstawowych procesów tektonicznych.
Cele szczegółowe:
- Uczeń nazywa rodzaje skał osadowych widoczne w stanowiskach punktu wycieczkowego.
- Uczeń wyjaśnia, co to jest erozja rzeczna.
- Uczeń podaje przykłady
zagrożeń dla dolin rzecznych.
Uczeń tłumaczy znaczenie słów: uskok, przekrój geologiczny, dolina przełomowa rzeki, erozja wsteczna, akumulacja, less, taras zalewowy, meander, degradacja doliny rzecznej.
Uczeń wyjaśnia różnicę miedzy przekrojem a profilem geologicznym.
Uczeń omawia związek budowy geologicznej z rzeźbą terenu na przykładzie doliny Lubrzanki.
Uczeń uzasadnia konieczność ochrony dolin rzecznych.
Uczeń potrafi:
- zlokalizować odsłonięcia (stanowiska 1-4) na mapie topograficznej, turystycznej i geologicznej;
- rozpoznać w terenie elementy doliny rzecznej (tarasy, stożki napływowe, meandry);
- wskazać zagrożenia dla dolin rzecznych i podać sposoby ich zapobiegania.
Cele wychowawcze:
- Wdrażanie uczniów do samodzielnego zbierania informacji.
- Kształtowanie postawy sprzeciwu wobec niszczenia środowiska naturalnego (zaśmiecanie wąwozów, zanieczyszczanie wód ściekami, budownictwo powodujące powstawanie osuwisk).
Metody pracy:
- Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
- Obserwacji: uczniowie obserwują odsłonięcia łupków w wąwozie Kamecznica Podmąchocicka, odsłonięcia piasków i lessów w dolinie rzeki Lubrzanki oraz dostrzegają zagrożenia dla doliny Lubrzanki.
- Poszukująca: na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują stanowiska; w przewodniku wycieczkowym wyszukują i podają znaczenie wyrażeń: dolina przełomowa, kaptaż.
Formy pracy:zespołowa.
Środki dydaktyczne:
- Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000 lub 1:100 000;
- mapa topograficzna w skali 1:10 000 układ 92 arkusz M-34-42-B-c-1;
- Góry Świętokrzyskie Mapa Geologiczno-Krajoznawcza 1: 200 000;
- Szczegółowa Mapa Geologiczna Polski 1:50000 arkusz Kielce;
- Tabela stratygraficzna;
- kompas geologiczny;
- lupa;
- młotek.
Zadania:
- Lokalizacja odsłonięć (stanowisk 1-4 w obrębie punktu wycieczkowego Przełom Lubrzanki) na mapach: topograficznej, turystycznej i geologicznej.
- Obserwacja odsłonięć łupków ilastych – stanowiska 1 i 2 (opis skały z uwzględnieniem takich cech, jak barwa, twardość, uławicenie, pomiar biegu i upadu warstw za pomocą kompasu geologicznego, struktury tektoniczne, obecność lub brak skamieniałości).
- Rozpoznawanie w terenie elementów budowy doliny rzecznej (dolina główna, dolina boczna, taras zalewowy, taras wyższy, stożek napływowy)
- Obserwacja odsłonięcia utworów czwartorzędowych: piasków (stanowisko 3) i lessów (stanowisko 4).
- Umiejscowienie w Tabeli stratygraficznej stanowisk 1-4 punktu wycieczkowego Przełom Lubrzanki.
- Wskazanie działań człowieka powodujących degradacje doliny rzecznej (powstawanie osuwisk).
- Wypełnienie kart ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: GŚ 2.1.1; GŚ 2.1.2; GŚ 2.1.3
Dyskusja:
- Dlaczego w odsłonięciach łupków kambryjskich w Kamecznicy Podmąchickiej nie występują skamieniałości?
- Czy włączenie przełomowego odcinka doliny Lubrzanki do obszaru Natura 2000 jest wystarczającym działaniem dla jego ochrony?
|
Zalecana literatura:
- Kotański Z., 1959. Przewodnik geologiczny po Górach Świętokrzyskich. tom 2, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa.
- Kotański Z., 1968. Z plecakiem i młotkiem w Góry Świętokrzyskie. Wydawnictwo Geol., Warszawa.
- Stupnicka E., Stempień-Sałek M., 2001. Poznajemy Góry Świętokrzyskie. Wycieczki geologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
|
|
|