Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Góry Świętokrzyskie> punkt 2.2

Punkt wycieczkowy 2.2 (GŚ 2.2) NOWA SŁUPIA

Uczniowie poznają miejsce bardzo ważne dla rozwoju gospodarczego regionu świętokrzyskiego od starożytności po wczesne średniowiecze. Nowa Słupia i jej okolice stanowiły centrum zagłębia przemysłowego opartego na wytopie żelaza tzw. metodą dymarkową, które największy rozkwit miało w okresie od II w p.n.e. do IV w. n. e. Uczniowie zwiedzą Muzeum Starożytnego Hutnictwa im. M. Radwana oraz Centrum Kultury Archeologicznej.

Podstawa programowa - gimnazjum:

  • przedstawienie rud żelaza, jako surowca naturalnego;
  • powiązanie występowania rud żelaza z rozwojem gospodarczym regionu świętokrzyskiego;
  • pokazanie walorów turystycznych regionu.

Podstawa programowa - liceum:

  • omówienie występowania rud żelaza w Polsce w czasach historycznych i obecnie;
  • omówienie znaczenia wydobycia i hutnictwa rud żelaza dla rozwoju gospodarczego Polski w przeszłości i obecnie;
  • omówienie różnic w sposobie wytopu żelaza dawniej i dziś;
  • scharakteryzowanie zmian środowiska spowodowanych z działalnością człowieka;
  • omówienie znaczenia tradycji hutnictwa starożytnego dla rozwoju turystyki w regionie.

Czas trwania wycieczki pieszej:: ok. 4 godz.

Cele ogólne:

  1. Poznanie surowca naturalnego, jakim są rudy żelaza.
  2. Poznanie związku między występowaniem rud żelaza a rozwojem gospodarczym Gór Świętokrzyskich.
  3. Zrozumienie roli tradycji starożytnego hutnictwa w promocji regionu świętokrzyskiego.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń opisuje rudę żelaza.
  2. Uczeń wymienia rudy żelaza, które wydobywano w Górach Świętokrzyskich.
  3. Uczeń wyjaśnia znaczenie słów: dymarka, starożytne hutnictwo żelaza, ruda darniowa, limonit.
  4. Uczeń wykazuje związek między występowaniem surowców naturalnych a rozwojem gospodarczym regionu.
  5. Uczeń uzasadnia konieczność zachowania tradycji regionalnych.
  6. Uczeń potrafi zlokalizować na mapie turystycznej i geologicznej dawną kopalnię pirytu w Rudkach.

Cele wychowawcze:

  1. Pokazanie roli historii i tradycji hutnictwa dla rozwoju regionu świętokrzyskiego.
  2. Zrozumienie potrzeby zachowania i kultywowania tradycji regionalnych.

Metody pracy:

  • Podająca: przewodnicy oprowadzają po Muzeum Starożytnego Hutnictwa i Centrum Kulturalno-Archeologicznym.
  • Obserwacji: uczniowie obserwują, jak żyli i pracowali starożytni hutnicy i ich rodziny.
  • Poszukująca: na planie Nowej Słupi, stojącym na ryku przy parkingu uczniowie lokalizują Muzeum Starożytnego Hutnictwa i pokazują drogę, którą należy iść; w przewodniku wycieczkowym wyszukują i podają znaczenie wyrażeń: dymarka i limonit.

Formy pracy:zespołowa.

Środki dydaktyczne:

  • Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000 lub 1:100 000;
  • wydruk z portalu turystycznego gminy Nowa Słupia – nowaslupia.pl

Zadania:

  1. Zapoznanie się z ekspozycją w Muzeum Starożytnego Hutnictwa Świętokrzyskiego im. Mieczysława Radwana w Nowej Słupi.
  2. Zwiedzenie Centrum Kulturalno-Archeologicznego w Nowej Słupi.

Zalecana literatura:

  • Garus R., Trepka H., 2003. Przewodnik turystyczny po gminie Nowa Słupia. Agencja JP s.c., Kielce.
  • Garus R., Trepka H., 2006. Gmina Nowa Słupia Zaprasza. Agencja JP s.c., Kielce.
  • Wołoszyńska E., Wołoszyński M., 2010. Góry Świętokrzyskie. Przewodnik turystyczny. Wydawnictwo Muza SA, Kielce.

Literatura uzupełniająca: