|
Punkt wycieczkowy 2.2 (GŚ 2.2) NOWA SŁUPIA
Uczniowie poznają miejsce bardzo ważne dla rozwoju gospodarczego regionu świętokrzyskiego od starożytności po wczesne średniowiecze. Nowa Słupia i jej okolice stanowiły centrum zagłębia przemysłowego opartego na wytopie żelaza tzw. metodą dymarkową, które największy rozkwit miało w okresie od II w p.n.e. do IV w. n. e. Uczniowie zwiedzą Muzeum Starożytnego Hutnictwa im. M. Radwana oraz Centrum Kultury Archeologicznej.
Podstawa programowa - gimnazjum:
- przedstawienie rud żelaza, jako surowca naturalnego;
- powiązanie występowania rud żelaza z rozwojem gospodarczym regionu świętokrzyskiego;
- pokazanie walorów turystycznych regionu.
Podstawa programowa - liceum:
- omówienie występowania rud żelaza w Polsce w czasach historycznych i obecnie;
- omówienie znaczenia wydobycia i hutnictwa rud żelaza dla rozwoju gospodarczego Polski w przeszłości i obecnie;
- omówienie różnic w sposobie wytopu żelaza dawniej i dziś;
- scharakteryzowanie zmian środowiska spowodowanych z działalnością człowieka;
- omówienie znaczenia tradycji hutnictwa starożytnego dla rozwoju turystyki w regionie.
|
Czas trwania wycieczki pieszej:: ok. 4 godz.
Cele ogólne:
- Poznanie surowca naturalnego, jakim są rudy żelaza.
- Poznanie związku między występowaniem rud żelaza a rozwojem gospodarczym Gór Świętokrzyskich.
- Zrozumienie roli tradycji starożytnego hutnictwa w promocji regionu świętokrzyskiego.
Cele szczegółowe:
- Uczeń opisuje rudę żelaza.
- Uczeń wymienia rudy żelaza, które wydobywano w Górach Świętokrzyskich.
- Uczeń wyjaśnia znaczenie słów: dymarka, starożytne hutnictwo żelaza, ruda darniowa, limonit.
- Uczeń wykazuje związek między występowaniem surowców naturalnych a rozwojem gospodarczym regionu.
- Uczeń uzasadnia konieczność zachowania tradycji regionalnych.
- Uczeń potrafi zlokalizować na mapie turystycznej i geologicznej dawną kopalnię pirytu w Rudkach.
Cele wychowawcze:
- Pokazanie roli historii i tradycji hutnictwa dla rozwoju regionu świętokrzyskiego.
- Zrozumienie potrzeby zachowania i kultywowania tradycji regionalnych.
Metody pracy:
- Podająca: przewodnicy oprowadzają po Muzeum Starożytnego Hutnictwa i Centrum Kulturalno-Archeologicznym.
- Obserwacji: uczniowie obserwują, jak żyli i pracowali starożytni hutnicy i ich rodziny.
- Poszukująca: na planie Nowej Słupi, stojącym na ryku przy parkingu uczniowie lokalizują Muzeum Starożytnego Hutnictwa i pokazują drogę, którą należy iść; w przewodniku wycieczkowym wyszukują i podają znaczenie wyrażeń: dymarka i limonit.
Formy pracy:zespołowa.
Środki dydaktyczne:
- Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000 lub 1:100 000;
- wydruk z portalu turystycznego gminy Nowa Słupia – nowaslupia.pl
-
Zadania:
- Zapoznanie się z ekspozycją w Muzeum Starożytnego Hutnictwa Świętokrzyskiego im. Mieczysława Radwana w Nowej Słupi.
- Zwiedzenie Centrum Kulturalno-Archeologicznego w Nowej Słupi.
|
Zalecana literatura:
- Garus R., Trepka H., 2003. Przewodnik turystyczny po gminie Nowa Słupia. Agencja JP s.c., Kielce.
- Garus R., Trepka H., 2006. Gmina Nowa Słupia Zaprasza. Agencja JP s.c., Kielce.
- Wołoszyńska E., Wołoszyński M., 2010. Góry Świętokrzyskie. Przewodnik turystyczny. Wydawnictwo Muza SA, Kielce.
Literatura uzupełniająca:
- Nieć M. Kopalnia, w której diabeł się pokazał. Zagadki 2000 lat eksploatacji rud żelaza w Rudkach w Górach Świętokrzyskich.www. historia-gornictwa.pwr.wroc.pl
|
|
|