|
Punkt wycieczkowy 2.3 (GŚ 2.3) ŚWIĘTY KRZYŻ
Uczniowie odbywają pieszą wycieczkę jedną z najatrakcyjniejszych tras turystycznych Gór Świętokrzyskich, na szczyt Łysej Góry i do klasztoru Św. Krzyża. Zwiedzą także Muzeum Przyrodnicze Świętokrzyskiego Parku Narodowego . Wycieczka daje szanse prezentacji wielu atrakcyjnych i istotnych z punktu widzenia edukacyjnego zagadnień. Oprócz geologii jest tu wiele do pokazania z zakresu przyrody ożywionej i jej ochrony, historii, archeologii, regionalnych tradycji, etnografii (muzeum misyjne) a nawet nowoczesnych technologii (maszt telewizyjny), dlatego warto zarezerwować na nią więcej czasu niż ten, jaki przewiduje się do realizacji programu związanego z geologią.
Podstawa programowa - gimnazjum:
- posługiwanie się mapami topograficzną, turystyczną i geologiczną oraz identyfikacja na nich oglądanych obiektów;
- rozpoznawanie różnych rodzajów skał osadowych (piaskowców, wapieni) i określanie ich wartości użytkowych;
- odczytywanie informacji geologicznych z wypolerowanych płyt marmurowych (środowisko sedymentacji, skamieniałości, tektonika itp.);
- omówienie procesu wietrzenia na przykładzie architektury Św. Krzyża;
podkreślenie znaczenia Gór Świętokrzyskich dla polskiej geologii;
- pokazanie walorów turystycznych Łysej Góry.
Podstawa programowa - liceum:
- obserwacja odsłonięcia piaskowców kwarcytowych i sporządzenie podstawowego opisu skały z uwzględnieniem takich cech jak: barwa, uziarnienie, widoczne struktury, identyfikacja płaszczyzn uławicenia, powierzchni uskokowych, żył mineralnych; obserwacja strefy wielkiego uskoku łysogórskiego, omówienie jego wpływ na morfologię i terenu i tworzenie złóż mineralnych;
- omówienie związku rzeźby terenu z budową geologiczną także na podstawie analizy mapy topograficznej;
- omówienie procesów wietrzenia fizycznego chemicznego i zróżnicowania odporności skał na wietrzenie;
- omówienie znaczenia ruchów tektonicznych (fałdowania, uskoki) dla budowy geologicznej obszaru świętokrzyskiego;
- przedstawienie bogactwa skalnych surowców w regionie świętokrzyskim i ich znaczenia gospodarcze oraz walorów estetycznych; omówienie procesów powstawania i zaniku gołoborzy.
|
Czas trwania wycieczki pieszej:: ok. 4 godz.
Cele ogólne:
- Poznanie budowy geologicznej Łysogór; podkreślenie znaczenia dla ich powstania odpornego na wietrzenie „kwarcytu łysogórskiego” i wielkich uskoków; pokazanie związku geologii z morfologią.
- Porównanie różnych rodzajów wietrzenia i ich efektów.
- Poznanie bogactwa i zróżnicowania skalnych surowców budowlanych i dekoracyjnych, tradycji ich wydobycia i wykorzystania przez naszych przodków.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wymienia dwa najwyższe szczyty Gór Świętokrzyskich.
- Uczeń nazywa skały budujące najwyższe partie Gór Świętokrzyskich.
- Uczeń podaje nazwę i lokalizuje wielki uskok okolic Łysej Góry oraz objaśnia, jakie złoża są z nim związane.
- Uczeń wymienia skały wykorzystane do budowy i wystroju opactwa benedyktyńskiego na Łysej Górze oraz opisuje ich najważniejsze cechy (barwę, strukturę).
- Uczeń wyjaśnia , jak powstają gołoborza i podaje przykłady ich występowania w Polsce.
- Uczeń wyjaśnia , jak powstały „kwarcyty” łysogórskie i dlaczego odgrywają tak wielką rolę w budowie geologicznej i tworzeniu się form krajobrazowych.
- Uczeń opisuje proces powstawania uławicenia i spękań tektonicznych w odsłonięciu skalnym.
- Uczeń wyjaśnia znaczenie wielkich uskoków dla ukształtowania się współczesnego krajobrazu i tworzenia złóż surowców mineralnych.
- Uczeń opisuje proces zróżnicowania litologicznego skał i związane z nim różnice w podatności na wietrzenie oraz wartości użytkowej poszczególnych rodzajów skał.
- Uczeń definiuje pojęcie czasu geologicznego i uświadamia sobie różnicę w skali pomiędzy wydarzeniami historycznymi a geologicznymi.
- Uczeń opisuje procesy wietrzenia mrozowego, powstawania i zanikania gołoborzy.
- Uczeń uzasadnia konieczność ochrony Łysej Góry i jej zabytków, jako wielkiej wartości przyrodniczej i kulturalnej.
- Uczeń potrafi:
- zidentyfikować na mapie topograficznej i geologicznej wskazane obiekty oraz zinterpretować rzeźbę terenu;
- wskazać na powierzchni odsłonięcia powierzchnię ławicy i określić kierunek jej biegu i kąt zapadania;
- rozpoznać w terenie strefę uskoku łysogórskiego i wytłumaczyć jak powstała;
- rozróżnić podstawowe typy litologiczne skał wykorzystanych do budowy i wystroju klasztoru oraz scharakteryzować ich główne cechy;
- powiedzieć (na podstawie ekspozycji muzealnej), w jakim okresie tworzyły się świętokrzyskie skały oraz wymienić najważniejsze skamieniałości, jakie w nich możemy znaleźć;
- wyjaśnić proces powstawania gołoborzy.
Cele wychowawcze:
- Umiejętność zachowania się na terenie objętym szczególną ochroną (ŚPN).
- Umiejętność zachowania w obiekcie o charakterze sakralnym i zabytkowym.
- Zrozumienie znaczenia walorów przyrodniczych i historycznych Łysej Góry i usytuowanych na niej zabytków.
- Rozwijanie zainteresowań tradycjami regionalnymi.
- Umiejętność samodzielnego zbierania i porządkowania informacji.
- Umiejętność pracy w grupie, podziału pracy koordynacji zadań i sporządzania sprawozdania z uzyskanych wyników.
Metody pracy:
- Podająca: nauczyciel przekazuje treści zawarte w przewodniku.
- Obserwacji: uczniowie, pod nadzorem i z pomocą nauczyciela, obserwują odsłonięcie piaskowców kwarcytowych oraz bloki i płyty wbudowane w klasztorne mury, identyfikują ich cechy strukturalne oraz teksturalne a także obserwują sposoby wietrzenia; zapoznają się ze zbiorami Muzeum Przyrodniczego Świętokrzyskiego Parku Narodowego; oglądają panoramę przedpola Łysogór z platformy widokowej; obserwują gołoborze.
- Poszukująca: uczniowie, podzieleni na małe grupy, poszukują i dokumentują fotograficznie ciekawe struktury sedymentacyjne, tektoniczne i skamieniałości w odsłonięciu i klasztornych murach (po wycieczce nauczyciel organizuje konkurs na najciekawsze fotografie); uczniowie oglądając panoramę poszukują form związanych z działaniem procesów geologicznych (erozja dolin rzecznych, wzniesienia zbudowane ze skał odporniejszych na wietrzenie itp.)
Formy pracy:zespołowa.
Środki dydaktyczne:
- Mapa topograficzna w skali 1:10 000 (karta ćwiczeń GŚ 2.3.1),
- Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000 lub 1:100 000;
- aparat fotograficzny;
- lupa;
- kompas geologiczny;
- lornetka.
Zadania:
- Lokalizacja stanowisk 1 i 5 w obrębie punktu wycieczkowego Święty Krzyż na mapie topograficznej, turystycznej i geologicznej.
- Zapoznanie się z odsłonięciem piaskowców (stanowisko 1) na szczycie Łysej Góry.
- Obserwacja strefy uskoku łysogórskiego i jego wpływu na morfologię terenu.
- Zapoznanie się z bogactwem surowców skalnych wykorzystanych do budowy kompleksu klasztornego.
- Obserwacja skutków procesów wietrzenia na materiale skalnym wykorzystanym do budowy opactwa benedyktyńskiego.
- Zwiedzenie Muzeum Przyrodniczego Świętokrzyskiego Parku Narodowego ze szczególnym uwzględnieniem ekspozycji geologicznej.
- Zwiedzenie gołoborza Kobendzy i obserwacja panoramy północnego przedpola Łysogór.
- Wypełnienie kart ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: GŚ 2.3.1; GŚ 2.3.2; GŚ 3.3.3
|
Zalecana literatura:
- Garus R., Trepka H., 2003. Przewodnik turystyczny po gminie Nowa Słupia. Agencja JP s.c., Kielce.
- Garus R., Trepka H., 2006. Gmina Nowa Słupia Zaprasza. Agencja JP s.c., Kielce.
- Wołoszyńska E., Wołoszyński M., 2010. Góry Świętokrzyskie. Przewodnik turystyczny. Wydawnictwo Muza SA, Kielce.
- Kotański Z., 1959. Przewodnik geologiczny po Górach Świętokrzyskich. tom 2, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa.
- Stupnicka E., Stempień-Sałek M., 2001. Poznajemy Góry Świętokrzyskie.
Wycieczki geologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
|
|
|