- Umiejętność samodzielnego zbierania i porządkowania informacji.
- Umiejętność pracy w grupie, podziału pracy koordynacji zadań i sporządzania sprawozdania z uzyskanych wyników.
Metody pracy:
- Podająca: nauczyciel informuje, jakiego wieku skały występują w odkrywce.
- Obserwacji: uczniowie obserwują różne typy wapieni występujące w odsłonięciu oraz reakcję „burzenia” z HCl wapienia i łupku marglistego.
- Poszukująca: uczniowie poszukują skamieniałości i w oparciu o Tabelę stratygraficzną oraz przewodnik wycieczkowy oznaczają je.
Formy pracy:indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- Mapa topograficzna i zdjęcie lotnicze (karta ćwiczeń GŚ 4.1.1);
- Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000 lub 1:100 000;
- mapa geologiczna Gór Świętokrzyskich 1:200 000;
- Tabela stratygraficzna;
- młotek;
- HCl;
- plastikowe (strunowe) torebki na okazy.
Zadania:
- Lokalizacja odsłonięcia na zdjęciu lotniczym, mapie topograficznej i geologicznej.
- Opisanie profilu litologicznego odsłonięcia.
- Lokalizacja w profilu zapisu zdarzenia Kellwasser.
- Rozpoznanie grup skamieniałości.
- Wypełnienie kart ćwiczeń
Karty ćwiczeń: GŚ 4.1.1, GŚ 4.1.2.