Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Góry Świętokrzyskie> punkt 2.4

Punkt wycieczkowy 2.4 (GŚ 2.4) ŁAGÓW-PŁUCKI

Uczniowie zobaczą odsłonięcie z wyjątkowo bogatymi skamieniałościami górnego dewonu.

Podstawa programowa - gimnazjum:

  • posługiwanie się zdjęciem lotniczym oraz mapami: topograficzną, turystyczną i geologiczną;
  • rozpoznawanie różnych rodzajów skał węglanowych i określanie ich wartości użytkowych;
  • zbieranie i oznaczanie skamieniałości.

Podstawa programowa - liceum:

  • obserwacja odsłonięcia geologicznego i opis skał z uwzględnieniem takich cech, jak: barwa, rodzaj, uławicenie, widoczne struktury;
  • omówienie problemu wielkich wymierań w rozwoju życia organicznego.

Czas trwania wycieczki pieszej:: ok. 2 godz.

Cele ogólne:

  1. Umiejętność posługiwania się mapą topograficzna i zdjęciem lotniczym.
  2. Poznanie skamieniałości górnodewońskich.
  3. Wyjaśnienie pojęcia wielkiego wymierania (kryzysu biologicznego).

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń wyjaśnia, co to jest profil geologiczny.
  2. Uczeń odróżnia wapienie od łupków marglistych.
  3. Uczeń charakteryzuje skałę bitumiczną.
  4. Uczeń znajduje i oznacza skamieniałości.
  5. Uczeń wyjaśnia, dlaczego w stosunkowo niewielkim odcinku profilu nagromadziło się tyle skamieniałości.
  6. Uczeń definiuje pojęcie wielkiego wymierania (kryzys biologiczny).
  7. Uczeń wyjaśnia znaczenie wielkich wymierań w historii życia na Ziemi.
  8. Uczeń potrafi zlokalizować odsłonięcie na zdjęciu lotniczym, mapach: topograficznej, turystycznej i geologicznej.

Cele wychowawcze:

  1. Umiejętność samodzielnego zbierania i porządkowania informacji.
  2. Umiejętność pracy w grupie, podziału pracy koordynacji zadań i sporządzania sprawozdania z uzyskanych wyników.
  3. Metody pracy:

    • Podająca: nauczyciel informuje, jakiego wieku skały występują w odkrywce.
    • Obserwacji: uczniowie obserwują różne typy wapieni występujące w odsłonięciu oraz reakcję „burzenia” z HCl wapienia i łupku marglistego.
    • Poszukująca: uczniowie poszukują skamieniałości i w oparciu o Tabelę stratygraficzną oraz przewodnik wycieczkowy oznaczają je.

    Formy pracy:indywidualna.

    Środki dydaktyczne:

    • Mapa topograficzna i zdjęcie lotnicze (karta ćwiczeń GŚ 4.1.1);
    • Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000 lub 1:100 000;
    • mapa geologiczna Gór Świętokrzyskich 1:200 000;
    • Tabela stratygraficzna;
    • młotek;
    • HCl;
    • plastikowe (strunowe) torebki na okazy.

    Zadania:

    1. Lokalizacja odsłonięcia na zdjęciu lotniczym, mapie topograficznej i geologicznej.
    2. Opisanie profilu litologicznego odsłonięcia.
    3. Lokalizacja w profilu zapisu zdarzenia Kellwasser.
    4. Rozpoznanie grup skamieniałości.
    5. Wypełnienie kart ćwiczeń

    Karty ćwiczeń: GŚ 4.1.1, GŚ 4.1.2.