|
Punkt wycieczkowy 3.1 (GŚ 3.1) JASKINIA „RAJ”
Uczniowie zwiedzą najpiękniejszą jaskinię w Górach Świętokrzyskich. Na stosunkowo niewielkiej przestrzeni występuje tu wyjątkowo bogata i zróżnicowana szata naciekowa, której jaskinia zawdzięcza swą nazwę. Przed wejściem do jaskini znajduje się sala ekspozycyjna, poświęcona jej historii oraz zjawiskom krasowym.
Podstawa programowa - gimnazjum:
- posługiwanie się mapą turystyczną i geologiczną;
- poznawanie wydarzeń z przeszłości geologicznej Gór Świętokrzyskich zapisanych w jaskini;
- ukazanie jaskini, jako środowiska życia dla współczesnej fauny;
- przedstawienie jaskini, jako atrakcji turystycznej.
Podstawa programowa - liceum:
- omówienie procesów i formy krasowych (powstawanie jaskiń, szaty naciekowej);
- przedstawienie jaskiń, jako archiwów geologicznych (historia rozwoju i zasiedlania jaskiń);
- scharakteryzowanie działań na rzecz zachowania cennych elementów środowiska.
|
Czas trwania wycieczki pieszej:: ok. 2 godz.
Zwiedzanie jaskini odbywa się wyłącznie z przewodnikiem po dokonaniu wcześniejszej rezerwacji.
Cele ogólne:
- Poznanie procesów i form krasowych.
- Poznanie historii powstania jaskini i etapów jej zasiedlania.
- Poznanie historii odkrycia jaskini.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wyjaśnia, jak powstają jaskinie krasowe.
- Uczeń wymienia formy szaty naciekowej w jaskini krasowej.
- Uczeń tłumaczy, jak należy zachowywać się w jaskini.
- Uczeń podaje przykłady
jaskiń Polski.
Uczeń uzasadnia konieczność ochrony jaskiń.
Uczeń potrafi:
- zlokalizować na mapie turystycznej i geologicznej Jaskinię „Raj”;
- wytłumaczyć, czym różni się jaskinia „Raj” od jaskiń na Kadzielni (GŚ 1.1.);
- wytłumaczyć, dlaczego jaskinie nie są dostępne do zwiedzania przez cały rok.
Cele wychowawcze:
- Poznanie zasad zwiedzania jaskiń.
- Uświadomienie konieczności ochrony jaskiń.
- Ukazanie jaskiń, jako źródła wiedzy o historii człowieka.
Metody pracy:
- Podająca: przewodnik oprowadza po wystawie i po jaskini.
- Obserwacji: uczniowie oglądają eksponaty na wystawie i obserwują formy krasowe w jaskini.
- Poszukująca: uczniowie przypominają sobie, w jakich innych punktach wycieczkowych była mowa o jaskiniach.
Formy pracy:indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000 lub 1:100 000;
- Góry Świętokrzyskie Mapa Geologiczno-Krajoznawcza 1:200 000;
- foldery i przewodniki po Jaskini „Raj” (dostępne w kasie biletowej);
- Rubinowski Z., Wróblewski T., 1986. Jaskinia Raj. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa.
Zadania:
- Lokalizacja jaskini „Raj” na mapie turystycznej i geologicznej.
- Zapoznanie się z ekspozycją przed wejściem do jaskini.
- Obserwacja szaty naciekowej w jaskini.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: GŚ 3.1.1.
|
Zalecana literatura:
- Stupnicka E., Stępień-Sałek M., 2001. Poznajemy Góry Świętokrzyskie. Wycieczki geologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Urban J. (red.) 1996. Jaskinie regionu świętokrzyskiego. Pol. Tow. Przyjaciół Nauk o Ziemi, Warszawa.
- Wołoszyńska E., Wołoszyński M., 2010. Góry Świętokrzyskie. Przewodnik turystyczny. Wydawnictwo MUZA SA, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
- Pulina M. 1999. Kras. Formy i procesy. Wydawnictwo Uniwersytet Śląski, Katowice.
- Pulina M., Andrejczuk W. 2000. Kras i jaskinie. W: Wielka Encyklopedia Geografii Świata, tom XVII, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań.
- Wróblewski T., 1977. Góry Świętokrzyskie. Przewodnik. Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa.
|
|
|