|
Punkt wycieczkowy 3.2 (GŚ 3.2) KAMIENIOŁOM W CZERWONEJ GÓRZE
Uczniowie poznają zlepieńce górnego permu występujące w nieczynnym kamieniołomie „Zygmuntówka” koło Chęcin. Jest to skała o dużych walorach dekoracyjnych zwana zlepieńcem zygmuntowskim. Stanowi jedną z odmian „marmurów chęcińskich”.
Podstawa programowa - gimnazjum:
- posługiwanie się mapą turystyczną i geologiczną;
- poznanie zlepieńca, jako surowca mineralnego i jego roli w rozwoju gospodarczego regionu chęcińskiego.
Podstawa programowa - liceum:
- obserwacja odsłonięcia geologicznego, porównanie uławicenia zlepieńców i innych dotychczas oglądanych skał osadowych, opis zlepieńca z uwzględnieniem takich cech jak: wielkość otoczaków, stopień ich obtoczenia (zaokrąglenia) i zróżnicowanie litologiczne, rodzaj spoiwa;
- poznanie form krasowych rozwiniętych w zlepieńcach;
- poznanie techniki pozyskiwania dużych bloków zlepieńców;
- omówienie zmian środowiska związanych z eksploatacją surowców budowlanych
|
Czas trwania wycieczki pieszej: : 1,5 godziny
Cele ogólne:
- Poznanie zlepieńców górnego permu.
- Poznanie form krasowych rozwiniętych w zlepieńcach
- Poznanie techniki pozyskiwania bloków zlepieńców.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wymienia odmiany litologiczne skał wchodzące w skład zlepieńców.
- Uczeń opisuje charakter spoiwa cementującego poszczególne okruchy i otoczaki zlepieńców.
- Uczeń określa minerał będący głównym składnikiem wtórnego spoiwa w zlepieńcach i wymienia, jakie inne minerały mu towarzyszą.
- Uczeń opisuje, jak powstały zlepieńce.
- Uczeń wyjaśnia, w jakiej formie zapisane są procesy tektoniczne w kompleksach zlepieńców.
- Uczeń wymienia struktury krasowe rozwinięte są w kompleksach zlepieńców i wyjaśnia, jakie czynniki wpłynęły na ich powstanie.
- Uczeń wyjaśnia znaczenie słów: zlepieniec, otoczak, spoiwo pierwotne, spoiwo wtórne, leje i studnie krasowe, strefy tektoniczne, lustra tektoniczne.
- Uczeń tłumaczy, dlaczego zlepieniec nazwa się „zygmuntowskim”.
- Uczeń potrafi:
- zlokalizować na mapie turystycznej i geologicznej Czerwoną Górę i kamieniołom „Zygmuntówka”;
- scharakteryzować składniki otoczaków i okruchów wchodzących w skład zlepieńców;
- rozróżnić spoiwo pierwotne od spoiwa wtórnego zlepieńców;
- rozpoznać lustra tektoniczne wskazujące na obecność stref tektonicznych;
- rozpoznać obecność, określić rodzaj form krasowych oraz wskazać przyczynę ich powstania;
- określić sposób pozyskiwania bloków zlepieńców na podstawie śladów pozostawionych przez dawnych górników.
Cele wychowawcze:
- Kształcenie w uczniach umiejętności wykorzystywania zaobserwowanych faktów do samodzielnej interpretacji zjawisk geologicznych i przyrodniczych.
- Wykorzystanie obiektów geologicznych do zrozumienia i poznania procesów zachodzących w dawnych (kopalnych) środowiskach lądowych.
Metody pracy:
- Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
- Obserwacji: uczniowie obserwują odsłonięcie oraz występujące w nim zlepieńce, obserwują różne typy skał tworzące otoczaki; obserwują reakcję „burzenia” z HCl różnych typów otoczaków i dwóch typów spoiwa zlepieńców.
- Poszukująca: na mapach turystycznej i geologicznej uczniowie lokalizują kamieniołom „Zygmuntówka”; umiejscawiają zlepieńce w Tabeli stratygraficznej; w żyłach kalcytowych szukają galeny.
Formy pracy: zespołowa.
Środki dydaktyczne:
- Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000 lub 1:100 000;
- Góry Świętokrzyskie Mapa Geologiczno-Krajoznawcza 1:200 000;
- Tabela stratygraficzna;
- młotek;
- HCl.
Zadania:
- Lokalizacja kamieniołomu na mapie turystycznej i geologicznej.
- Lokalizacja zlepieńców w Tabeli stratygraficznej.
- Wyróżnienie poszczególnych ławic w kompleksach zlepieńców.
- Rozpoznanie typów litologicznych okruchów i otoczaków wchodzących w skład zlepieńców, określenie ich średnicy oraz stopnia obtoczenia.
- Rozróżnienie charakteru spoiwa cementującego okruchy i otoczaki zlepieńców: pierwotnego – ilasto-wapnistego o barwie brunatnej, i wtórnego – kalcytowego o jaśniejszej barwie.
- Rozpoznanie stref tektonicznych przecinających zlepieńce.
- Identyfikacja i rodzaj form krasowych występujących w obrębie zlepieńców.
- Rozpoznanie sposobów odspajania nienaruszonych bloków zlepieńców.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: GŚ 3.2.1.
Dyskusja:
- Jakie cechy obecne w zlepieńcach wskazują na ich lądowe pochodzenie ?
- Jakie procesy tektoniczne poprzedziły erozję dewońskich wapieni i dolomitów – głównych składników zlepieńców?
- Kiedy miały miejsce ruchy górotwórcze (i jak są one nazywane) poprzedzające erozję górnodewońskich wapieni wchodzących w skład zlepieńców permskich?
|
Zalecana literatura:
- Kotański Z., 1959. Przewodnik geologiczny po Górach Świętokrzyskich, tom 1 i 2. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa.
- Skompski S.(red.) 2012. Góry Świętokrzyskie. 25 najważniejszych odsłonięć geologicznych. Wydawnictwo Wydział Geologii UW. Warszawa.
- Stupnicka E., Stępień-Sałek M., 2001. Poznajemy Góry Świętokrzyskie. Wycieczki geologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
|
|
|