|
Punkt wycieczkowy 3.3 (GŚ 3.3) MIEDZIANKA
Uczniowie zapoznają się z budowę geologiczną południowo-zachodniej części Gór Świętokrzyskich oraz z obszarem dawnej kopalni rudy miedzi na Górze Miedziance. Poznają skały zawierające rudy miedzi oraz główne minerały tego pierwiastka spotykane na Miedziance. Na powierzchni terenu zobaczą liczne ślady związane z prowadzonymi na tym obszarze pracami górniczymi oraz obiekty górnicze dawnej kopalni. Na przykładzie silnie zdeformowanych skał, poznają skalę procesów tektonicznych, którymi objęty był obszar Miedzianki i zachodniej części Gór Świętokrzyskich. Na zboczach Miedzianki zapoznają się z osadami pozostawionymi przez lądolód zlodowacenia południowopolskiego. O historii kopalni miedzi na Miedziance, uczniowie dowiedzą się w muzeum zlokalizowanym się w dawnej szkole znajdującej się na terenie nieczynnej kopalni.
Podstawa programowa - gimnazjum:
- posługiwanie się mapą turystyczną i geologiczną; omówienie znaczenia orogenezy waryscyjskiej dla budowy geologicznej południowo-zachodniej części Gór Świętokrzyskich;
- wskazanie znaczenia rud miedzi dla rozwoju gospodarczego regionu chęcińskiego;
- pokazanie dawnej kopalni, jako atrakcji turystycznej.
Podstawa programowa - liceum:
- omówienie budowy geologicznej Góry Miedzianki;
- omówienie wpływu orogenezy waryscyjskiej na rzeźbę Gór Świętokrzyskich;
- wyjaśnienie związku między orogenezami a występowaniem złóż kruszców;
- wyjaśnienie zależności między występowaniem stref tektonicznych i krasowych a okruszcowaniem;
- wyjaśnienie pojęcia złoża pierwotnego i wtórnego;
- omówienie związku między minerałami miedzi spotykanymi na Miedziance a procesami wietrzeniowymi;
- przedstawienie historii górnictwa na Miedziance;
- rozpoznawanie powierzchniowych formy działalności górniczej: sztolni, hałd, szpar górniczych, szybów górniczych;
- obserwacja zmian środowiska spowodowanych z działalnością gospodarczą człowieka;
|
Czas trwania wycieczki pieszej: (ze zwiedzeniem muzeum): 3 godziny.,/p>
Cele ogólne:
- Poznanie skał budujących Górę Miedziankę.
- Rozpoznanie najczęściej spotykanych na Miedziance minerałów miedzi.
- Zapoznanie się z licznymi śladami i obiektami górniczymi znajdującymi się na obszarze Góry Miedzianka.
- Poznanie osadów będących śladem obecności lądolodu w pobliżu Miedzianki.
- W muzeum zlokalizowanym na terenie dawnej kopalni, poznanie dokumentów i fotografii obrazujących historię wydobywania rudy miedzi na Miedziance.
Cele szczegółowe:
- Uczeń opisuje litologię i wiek skał okruszcowanych rudami miedzi na Miedziance.
- Uczeń określa rodzaj osadów związany jest z obecnością lądolodu w pobliżu Miedzianki.
- Uczeń wyjaśnia, jaki jest związek spękań tektonicznych występujących w skałach (głównie wapieniach dewonu środkowego i górnego) ze strefami bogatymi w rudy miedzi na Miedziance.
- Uczeń wyjaśnia, jaki jest związek osadów krasowych i występujących w ich obrębie rud miedzi.
- Uczeń tłumaczy, w jakiej strefie tworzyły się pierwotne (siarczkowe) minerały miedzi a w jakiej wtórne (tlenkowe).
- Uczeń określa, jakimi barwami charakteryzują się pospolite na miedziance rudy miedzi: malachit i azuryt.
- Uczeń opisuje, jaki kształt mają miejsca po zapadniętych szybach, jak wyglądają szpary górnicze, czym charakteryzują się leżące na hałdach osady wydobyte z kopalni i co można w nich znaleźć, jak wyglądają otwory prowadzące do sztolni górniczych i jak są one nachylone w stosunku do zbocza.
- Uczeń wyjaśnia znaczenie słów: sztolnia, szyb, wieża wyciągowa, chodnik w kopalni, hałda, mineralizacja, minerały pierwotne, minerały wtórne, chalkopiryt, azuryt, malachit.
- Uczeń potrafi:
- zlokalizować na mapie turystycznej i geologicznej Górę Miedziankę;
- podać charakterystykę wiekową i litologiczną skał okruszcowanych rudami miedzi na Miedziance;
- rozpoznać minerały miedzi: azuryt i malachit;
- rozpoznać w terenie zagłębienia będące śladem po szparach i zapadniętych szybach górniczych;
- rozpoznać osady tworzące hałdę górniczą.
Cele wychowawcze:
- Kształcenie w uczniach umiejętności analizowania zaobserwowanych faktów w celu lepszego zrozumienia mechanizmów procesów geologicznych.
- Odczytanie ze śladów pozostawionych przez dawnych górników sposobów i techniki prowadzonych robót poszukiwawczych za rudami miedzi.
Metody pracy:
- Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć; przewodnik po muzeum opowiada o historii wydobycia rud miedzi na Miedziance.
- Obserwacji: uczniowie obserwują odsłonięcia skał dewonu środkowego i górnego na Miedziance, strefy z minerałami miedzi na powierzchniach skał, oraz powierzchniowe ślady po aktywności górniczej na tym terenie; w muzeum uczniowie oglądają eksponaty.
- Poszukująca: na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują rezerwat Miedzianka; w hałdach górniczych uczniowie szukają minerałów miedzi.
Forma pracy: zespołowa.
Środki dydaktyczne:
- Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000 lub 1:100 000;
- Góry Świętokrzyskie Mapa Geologiczno-Krajoznawcza 1:200 000;
- Tabela stratygraficzna;
- aparat fotograficzny.
Zadania:
- Lokalizacja Góry Miedzianki na mapie topograficznej i geologicznej.
- Rozpoznawanie podstawowych rud miedzi występujących na Miedziance.
- Znajdywanie, rozpoznawanie i dokumentacja fotograficzna śladów po dawnej eksploatacji rud miedzi.
- Wypełnienie kart ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: GŚ 3.3.1, GŚ 3.3.2.
Dyskusja:
- Rudy miedzi na Miedziance występują w postaci żył przecinających wapienie a także wzdłuż stref związanych z systemami krasowymi. Jakie procesy geologiczne poprzedziły powstanie stref zmineralizowanych?
- Pierwotne (siarczkowe) minerały miedzi powstały wcześniej od wtórnych (tlenkowych). Które z nich występują w wyższych partiach Góry Miedzianki i dlaczego?
- Podziemna eksploatacja żyłowych i krasowych złóż miedzi na Miedziance prowadzona była w chodnikach górniczych. Jaką nazwę noszą wyrobiska powierzchniowe odpowiadające rozmiarami podziemnym chodnikom, i dlaczego mają one o linijny przebieg?
|
Zalecana literatura:
- Kotański Z., 1959. Przewodnik geologiczny po Górach Świętokrzyskich, t. I, II. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa.
- Skompski S.(red.), 2012. Góry Świętokrzyskie. 25 najważniejszych odsłonięć geologicznych. Wydział Geologii UW. Warszawa.
- Stupnicka E., Stępień-Sałek M., 2001. Poznajemy Góry Świętokrzyskie. Wycieczki geologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
- *Rubinowski Z., 1971. Rudy metali nieżelaznych w Górach Świętokrzyskich i ich pozycja metalogeniczna. Biuletyn Instytutu Geologicznego, 247.
|
|
|