|
Punkt wycieczkowy 4.1 (GŚ 4.1) KAMIENIOŁOM NA LASKOWEJ GÓRZE
Uczniowie zapoznają się z węglanowymi skałami mezozoicznymi i zjawiskami geologicznymi występującymi w północno-wschodnim odcinku Pasma Przedborsko-Małogoskiego, w południowo-zachodniej części Gór Świętokrzyskich. Pod względem geologicznym obszar ten należy do południowo-zachodniego mezozoicznego obrzeżenia Gór Świętokrzyskich (patrz Wstęp do wycieczki w Góry Świętokrzyskie).
Podstawa programowa - gimnazjum:
- posługiwanie się mapą topograficzną i geologiczną;
- omówienie cech charakteryzujących wapienie górnojurajskie.
Podstawa programowa - liceum:
- powstawania różnych typów wapieni;
- wyjaśnienie pojęcia wieku względnego i bezwzględnego skał i skamieniałości;
- przedstawienie procesów i struktur tektonicznych (fałdy, uskoki);
- omówienie związku ukształtowania terenu z budową geologiczną;
- uzasadnienie celowości ochrony obiektów przyrody nieożywionej
|
Czas trwania wycieczki pieszej:: około 2 godz.
Cele ogólne:
- Poznanie różnych rodzajów węglanowych skał osadowych.
- Poznanie związku między budową geologiczną a rzeźbą terenu.
- Poznanie zjawisk tektonicznych.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wymienia cechy i zjawiska ważne przy opisie odsłonięć i obiektów geologicznych.
- Uczeń opisuje różne typy wapieni górnojurajskich.
- Uczeń oznacza skamieniałości występujące w wapieniach górnojurajskich.
- Uczeń tłumaczy, w jaki sposób określa się wiek skał.
- Uczeń wyjaśnia znaczenie pojęć: piaskowiec wapnisty, tektonika, uskok, fałd, bieg warstwy, upad warstwy, spękania ciosowe , rysy tektoniczne, hieroglify, żyła mineralna, krzemień, wiek względny i wiek bezwzględny skał.
- Uczeń wyjaśnia związek budowy geologicznej z rzeźbą terenu.
- Uczeń uzasadnia celowość ochrony dziedzictwa przyrodniczego, od ochrony poszczególnych obiektów i ekosystemów po zespoły krajobrazowe.
- Uczeń potrafi:
- zlokalizować Górę Laskową na mapie turystycznej i geologicznej;
- wykonać zdjęcie odsłonięcia;
- odróżnić wapienie od krzemieni;
- zmierzyć bieg i upad warstw;
- odróżnić uławicenie od systemu spękań ciosowych.
- wskazać celowość ochrony oraz zagrożenia dla dziedzictwa przyrodniczego, w tym przyrody nieożywionej.
Cele wychowawcze:
- Uświadomienie wpływu działalności człowieka na procesy modelujące zmiany krajobrazu.
- Uświadomienie celowości ochrony obiektów przyrody nieożywionej, jako obiektów o walorach dydaktycznych.
Metody pracy:
- Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
- Obserwacji: uczniowie obserwują wapienie budujące grzbiet wzniesienia oraz struktury tektoniczne.
- Poszukująca: uczniowie, na podstawie mapy geologicznej, wykazują związek morfologii z budową geologiczną obszaru.
Formy pracy:zespołowa.
Środki dydaktyczne:
- Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000;
- Szczegółowa Mapa Geologiczna Polski w skali 1:50 000 Arkusz Chęciny (850), Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1973;
- kompas i kątomierz lub kompas geologiczny;
- młotek;
- aparat fotograficzny.
Zadania:
- Lokalizacja kamieniołomu na Laskowej Górze na mapie turystycznej i geologicznej.
- Znalezienie skamieniałości i określenie grupy, do której należą (ramienionogi, małże, głowonogi – amonity).
- Wypełnienie kart ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: GŚ 4.1.1. 4.1.2.
Dyskusja:
- Dlaczego wapienie górnej jury, a nie piaskowce jury środkowej, tworzą szczytowe partie grzbietu Laskowej Góry?
- Jakie są możliwości wykorzystania surowcowego wapieni?
|
|
|