Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Góry Świętokrzyskie> punkt 4.3

Punkt wycieczkowy 4.3 (GŚ 4.3) KAMIENIOŁOM NA LEŚNEJ GÓRZE

Uczniowie zapoznają się ze zjawiskami geologicznymi na pograniczu Gór Świętokrzyskich i niecki Nidy – dużej jednostki tektonicznej rozciągającej się na południe od Gór Świętokrzyskich, wypełnionej utworami kredowymi i paleogeńsko-neogeńskimi.

Podstawa programowa - gimnazjum:

  • posługiwanie się mapą topograficzną i geologiczną;
  • opisanie wapieni górnojurajskich;
  • omówienie wykorzystanie wapieni w gospodarce człowieka.

Podstawa programowa - liceum:

  • obserwacja odsłonięcia geologicznego;
  • wykazanie związku ukształtowania terenu z budową geologiczną;
  • opisanie budowy fałdu;
  • określenie roli nieczynnych kamieniołomów w polityce zrównoważonego rozwoju.

Czas trwania wycieczki pieszej: ok. 2 godz.

Cele ogólne:

  1. Rozpoznawanie skamieniałości górnojurajskich.
  2. Poznanie budowy fałdu.
  3. Poznanie związku między budową geologiczną a rzeźbą terenu.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń znajduje i oznacza skamieniałości.
  2. Uczeń identyfikuje strukturę fałdową widoczną w kamieniołomie.
  3. Uczeń wyjaśnia znacznie procesów tektonicznych dla budowy geologicznej obszaru.
  4. Uczeń podaje przykłady wykorzystania wapieni w gospodarce.
  5. Uczeń potrafi:
    • zlokalizować obiekt geologiczny na mapie topograficznej i geologicznej;
    • odróżnić uławicenie od systemu spękań ciosowych;
    • zmierzyć bieg i upad warstw;
    • określić rolę nieczynnych kamieniołomów w polityce zrównoważonego rozwoju.

Cele wychowawcze:

  1. Uświadomienie wpływu działalności człowieka na procesy modelujące zmiany krajobrazu.
  2. Uświadomienie celowości ochrony obiektów przyrody nieożywionej, jako obiektów o walorach dydaktycznych.

Metody pracy:

  • Podająca:nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
  • Obserwacji: uczniowie obserwują wapienie oraz struktury tektoniczne.
  • Poszukująca: uczniowie, na podstawie mapy geologicznej, wykazują związek morfologii z budową geologiczną obszaru.

Formy pracy:indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000;
  • Szczegółowa Mapa Geologiczna Polski w skali 1:50 000 Arkusz Chęciny (850), Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1973;
  • młotek;
  • kompas i kątomierz lub kompas geologiczny.

Zadania:

  1. Lokalizacja kamieniołomu na mapie turystycznej i geologicznej.
  2. Pokazanie na ścianie kamieniołomu struktury tektonicznej – fałdu.
  3. Znalezienie skamieniałości i określenie grupy, do której należą ramienionogi, małże, amonity).
  4. Wypełnienie kart ćwiczeń.

Karty ćwiczeń: GŚ 4.3.1. 4.3.2.

Dyskusja:

  1. Jakie są możliwości wykorzystania surowcowego wapieni?
  2. Dlaczego współcześnie na polskim wybrzeżu bałtyckim nie powstają takie osady, jakie w późnej jurze powstawały w rejonie Podzamcza?
  3. Czy wapienie mogą być czarne?

Zalecana literatura:

  • *Kutek. J., 1968. Kimeryd i najniższy oksford południowo-zachodniego obrzeżenia mezozoicznego Gór Świętokrzyskich. Część I. Stratygrafia. Acta Geologica Polonica, 18.