|
Punkt wycieczkowy 4.3 (GŚ 4.3) KAMIENIOŁOM NA LEŚNEJ GÓRZE
Uczniowie zapoznają się ze zjawiskami geologicznymi na pograniczu Gór Świętokrzyskich i niecki Nidy – dużej jednostki tektonicznej rozciągającej się na południe od Gór Świętokrzyskich, wypełnionej utworami kredowymi i paleogeńsko-neogeńskimi.
Podstawa programowa - gimnazjum:
- posługiwanie się mapą topograficzną i geologiczną;
- opisanie wapieni górnojurajskich;
- omówienie wykorzystanie wapieni w gospodarce człowieka.
Podstawa programowa - liceum:
- obserwacja odsłonięcia geologicznego;
- wykazanie związku ukształtowania terenu z budową geologiczną;
- opisanie budowy fałdu;
- określenie roli nieczynnych kamieniołomów w polityce zrównoważonego rozwoju.
|
Czas trwania wycieczki pieszej: ok. 2 godz.
Cele ogólne:
- Rozpoznawanie skamieniałości górnojurajskich.
- Poznanie budowy fałdu.
- Poznanie związku między budową geologiczną a rzeźbą terenu.
Cele szczegółowe:
- Uczeń znajduje i oznacza skamieniałości.
- Uczeń identyfikuje
strukturę fałdową widoczną w kamieniołomie.
Uczeń wyjaśnia znacznie procesów tektonicznych dla budowy geologicznej obszaru.
Uczeń podaje przykłady wykorzystania wapieni w gospodarce.
Uczeń potrafi:
- zlokalizować obiekt geologiczny na mapie topograficznej i geologicznej;
- odróżnić uławicenie od systemu spękań ciosowych;
- zmierzyć bieg i upad warstw;
- określić rolę nieczynnych kamieniołomów w polityce zrównoważonego rozwoju.
Cele wychowawcze:
- Uświadomienie wpływu działalności człowieka na procesy modelujące zmiany krajobrazu.
- Uświadomienie celowości ochrony obiektów przyrody nieożywionej, jako obiektów o walorach dydaktycznych.
Metody pracy:
- Podająca:nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
- Obserwacji: uczniowie obserwują wapienie oraz struktury tektoniczne.
- Poszukująca: uczniowie, na podstawie mapy geologicznej, wykazują związek morfologii z budową geologiczną obszaru.
Formy pracy:indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000;
- Szczegółowa Mapa Geologiczna Polski w skali 1:50 000 Arkusz Chęciny (850), Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1973;
- młotek;
- kompas i kątomierz lub kompas geologiczny.
Zadania:
- Lokalizacja kamieniołomu na mapie turystycznej i geologicznej.
- Pokazanie na ścianie kamieniołomu struktury tektonicznej – fałdu.
- Znalezienie skamieniałości i określenie grupy, do której należą ramienionogi, małże, amonity).
- Wypełnienie kart ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: GŚ 4.3.1. 4.3.2.
Dyskusja:
- Jakie są możliwości wykorzystania surowcowego wapieni?
- Dlaczego współcześnie na polskim wybrzeżu bałtyckim nie powstają takie osady, jakie w późnej jurze powstawały w rejonie Podzamcza?
- Czy wapienie mogą być czarne?
|
Zalecana literatura:
- *Kutek. J., 1968. Kimeryd i najniższy oksford południowo-zachodniego obrzeżenia mezozoicznego Gór Świętokrzyskich. Część I. Stratygrafia. Acta Geologica Polonica, 18.
|
|
|