|
Punkt wycieczkowy 4.4 (GŚ 4.4) DOLINA NIDY W ŻERNIKACH
Uczniowie zapoznają się z procesami geologicznymi na tarasie zalewowym w dolinie Nidy, w miejscowości Żerniki, u zbiegu Białej i Czarnej Nidy. Zapoznają się z osadami rzecznymi, procesami oraz formami akumulacyjnymi i erozyjnymi w dolinie rzeki meandrującej.
Podstawa programowa - gimnazjum:
- posługiwanie się mapą topograficzną;
- omówienie rzeźbotwórczej roli rzek;
- scharakteryzowanie elementów rzeźby w dolinie rzeki meandrującej;
- opisanie tarasów rzecznych.
Podstawa programowa - liceum:
- omówienie wpływu dynamiki przepływu wody w rzece na charakter gromadzonego osadu, przekrój koryta rzeki i morfologię dna;
- opisanie elementów ekosystemu siedliska łąkowego w obszarze doliny rzecznej;
- scharakteryzowanie wpływu działalności człowieka na rozwój doliny rzecznej;
- wymienienie zagrożeń związanych z nieregulowanym rozwojem doliny rzecznej;
- wymienienie krajobrazowych i gospodarczych funkcji rzek
|
Czas trwania wycieczki pieszej: ok. 2 godz.
Cele ogólne:
- Poznanie elementów doliny rzeki meandrującej (tarasy rzeczne i starorzecza) oraz budujących je osadów.
- Poznanie osadów korytowych rzeki.
- Poznanie procesów kształtujących dolinę i kor
yto rzeki meandrującej.
Cele szczegółowe:
- Uczeń charakteryzuje rodzaje osadów rzecznych.
- Uczeń wymienia procesy wpływające na przebieg i kształt koryta rzecznego.
- Uczeń wyjaśnia, jak na podstawie obserwacji terenowych i mapy możemy prześledzić historię oraz prognozować rozwój doliny rzecznej.
- Uczeń wyjaśnia, jak użytkowanie terenu i regulacja rzeki wpływa na rozwój doliny rzecznej oraz pozwala zapobiegać powodziom.
- Uczeń tłumaczy znaczenie pojęć: taras zalewowy, kryto rzeczne, meander, starorzecze, lewy i prawy brzeg rzeki, aluwia, riplemarki.
- Uczeń potrafi:
- zlokalizować oglądany fragment doliny Nidy na mapie topograficznej i geologicznej;
- wskazać wpływ dynamiki przepływu w rzece na morfologię dna i koryta rzecznego oraz na charakter gromadzonego osadu;
- wyodrębnić etapy w geologicznej historii rozwoju doliny rzecznej;
- wskazać współczesne procesy geologiczne i geomorfologiczne kształtujące dolinę rzeczną rzeki meandrującej;
- wskazać zagrożenia ze strony nieregulowanego przepływu rzeki oraz wskazać czynniki wpływające na zagrożenie powodziowe;
- wskazać możliwości gospodarczego wykorzystania osadów wypełniających dolinę rzeczną obecnie i w przeszłości.
Cele wychowawcze:
- Uświadomienie wpływu działalności człowieka na procesy modelujące rozwój doliny rzecznej, w tym wpływ na wystąpienie zagrożeń powodziowych.
- Uświadomienie znaczenia gospodarczego obszaru tarasów rzecznych – w przeszłości i obecnie.
Metody pracy:
- Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
- Obserwacji: uczniowie obserwują osady rzeczne na powierzchni tarasu zalewowego i w korycie rzeki, przejawy akumulacyjnej i erozyjnej działalności rzeki, formy starorzeczy i powstawanie meandrów, ponadto dostrzegają zagrożenia wynikające z działalności rzeki.
- Poszukująca: na mapie topograficznej uczniowie lokalizują obiekty w dolinie rzeki; w przewodniku wycieczkowym wyszukują i podają znaczenie wyrażeń: meander, starorzecze, riplemarki, jama wirowa.
Formy pracy:zespołowa.
Środki dydaktyczne:
- Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000;
- Szczegółowa Mapa Geologiczna Polski w skali 1:50 000 Arkusz Chęciny (850), Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1973;
- łopatka;
- aparat fotograficzny.
Zadania:
- Zlokalizowanie na mapie topograficznej oglądanego fragmentu doliny Nidy.
- Narysowanie schematu powstania meandrów rzecznych.
- Wyjaśnienie, jak na dnie rzeki powstają riplemarki.
- Wyjaśnienie, jakich informacji dostarczają geologowi riplemarki zachowane w skałach.
- Wypełnienie kart ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: GŚ 4.4.1, GŚ 4.4.2.
Dyskusja:
- Jaki jest wpływ działalności człowieka na rozwój doliny rzeki meandrującej?
- Jakie są możliwości wykorzystania gospodarczego dolin rzecznych obecnie, a jakie były w przeszłości.
|
Zalecana literatura:
- Świercz A. (red.), 2012. Monografia Nadnidziańskiego Parku Krajobrazowego. Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, współwydawca Stowarzyszenie Ziemia Świętokrzyska.
|
|
|