Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Góry Świętokrzyskie> punkt 4.5

Punkt wycieczkowy 4.5 (GŚ 4.5) SKANSEN W TOKARNI

Uczniowie zapoznają się z kulturą, tradycją i architekturą wiejską i małomiasteczkową regionu świętokrzyskiego w Muzeum Wsi Kieleckiej – Parku Etnograficznym w Tokarni koło Chęcin .

Podstawa programowa - gimnazjum:

  • poznawanie walorów turystycznych i kulturowych regionu świętokrzyskiego;
  • podkreślenie roli skansenów, jako element dziedzictwa kulturowego.

Podstawa programowa - liceum:

  • przedstawienie znaczenia kultury i tradycji w procesie różnicowania się regionu świętokrzyskiego pod względem rozwoju społecznego i gospodarczego w XIX i XX w.;
  • scharakteryzowanie zmian w funkcji obszarów wiejskich w regionie świętokrzyskim.

Czas trwania wycieczki pieszej: ok. 2 godz.
Zwiedzanie odbywa się z przewodnikiem po uprzedniej rezerwacji lub indywidualnie.

Cele ogólne:

  1. Poznanie warunków życia i kultury ludności wiejskiej i z małych miast regionu świętokrzyskiego w XIX i na początku XX w.
  2. Poznanie zawodów ludności wiejskiej i z małych miast regionu świętokrzyskiego w XIX i na początku XX w.
  3. Poznanie architektury dominującej na wsiach i małych miasteczkach regionu świętokrzyskiego w XIX i na początku XX w.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń opisuje jak zmieniały się warunki życia ludności wiejskiej i małomiasteczkowej od XIX w. do chwili obecnej.
  2. Uczeń porównujedawną i współczesną architekturę wiejską.
  3. Uczeń wyjaśnia znaczenie pojęć: skansen, park etnograficzny, garncarstwo.
  4. Uczeń przedstawia zmiany, jakie dokonały się na wsi polskiej od XIX w.
  5. Uczeń uzasadnia celowość ochrony dziedzictwa kulturowego poprzez tworzenie skansenów i parków etnograficznych.
  6. Uczeń potrafi:
    • wskazać na różnice między dawną i współczesną architekturą wiejską;
    • wymienić zawody, które dawniej miały duże znaczenie gospodarcze a obecnie zanikają i uzasadnić, dlaczego ta się dzieje.

Cele wychowawcze:

  1. Uświadomienie jak zmieniał się styl życia ludności wiejskiej i małomiasteczkowej od XIX w. po czasy współczesne.
  2. Uświadomienie znaczenia gospodarczego zawodów wykonywanych dawnej (np. garncarstwo) i obecnie.

Metody pracy:

  • Podająca: przewodnik oprowadzający po skansenie informuje, co można w nim zobaczyć.
  • Obserwacji: uczniowie obserwują dawne zabudowania wiejskie i małomiasteczkowe oraz przedmioty, jakich dawniej używali mieszkańcy wsi i małych miast.
  • Poszukująca: uczniowie rysują plan skansenu i lokalizują na nim wybrane obiekty.

Formy pracy:zespołowa.

Środki dydaktyczne:

Zalecana literatura:

  • T. Ścisłowicz, J. Wowczko, 2011. Park Etnograficzny w Tokarni. Mały przewodnik.