Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Góry Świętokrzyskie> punkt 5.2

Punkt wycieczkowy 5.2 (GŚ 5.2) REZERWAT SKAŁKI „PIEKŁO” POD NIEKŁANIEM

Skałki „Piekło” stanowią naturalne odsłonięcie powstałe na skutek działania procesów wietrzeniowych. Jest to dobre miejsce do odtwarzania i skojarzenia procesów związanych z formowaniem się osadów i poznania charakterystycznych cech powstających z tych osadów skał, mogących pomóc w odtworzeniu środowisk wczesnej jury, sprzed 190-200 milionów lat.

Podstawa programowa - gimnazjum:

  • posługiwanie się mapą turystyczną i geologiczną;
  • poznawanie piaskowców, jako skały osadowej i ich wewnętrznej struktury;
  • zapoznanie się z procesem wietrzenia – jednym z czynników kształtujących powierzchnię Ziemi i formami geologicznymi powstałymi w jego wyniku.

Podstawa programowa - liceum:

  • odtworzenie środowiska powstawania wczesno jurajskich piaskowców (procesy osadotwórcze zachodzące na wybrzeżach i plażach blisko 200 milionów lat temu);
  • odtwarzanie, na podstawie form wietrzeniowych, najnowszej historii geologicznej obszaru, związanej ze zmianami klimatu w czasie ostatnich 2 milionów lat.

Czas trwania wycieczki pieszej:: około 3 godz.

Cele ogólne:

  1. Zapoznanie się ze strukturami sedymentacyjnymi występującymi w piaskowcach.
  2. Poznanie genezy wczesno jurajskich piaskowców spotykanych w Górach Świętokrzyskich.

Cele wychowawcze:

  1. Zrozumienie zasady aktualizmu głoszącej, że procesy geologiczne w historii Ziemi przebiegały podobnie do współczesnych.
  2. Poznanie zasad i przepisów obowiązujących w rezerwatach przyrody nieożywionej.
  3. Kształtowanie postawy proekologicznej.
  4. Cele szczegółowe:

  5. Uczeń opisuje skały odsłaniające się w rezerwacie.
  6. Uczeń wymienia charakterystyczne cechy piaskowców.
  7. Uczeń tłumaczy sposób powstawania warstwowania przekątnego w piaskowcach i kojarzy je z formami sedymentacyjnymi
  8. Uczeń nazywa formy wietrzeniowe występujące w rezerwacie.
  9. Uczeń wyjaśnia różnicę w czasie geologicznym między powstaniem osadu a powstaniem form wietrzeniowych w piaskowcach.
  10. Uczeń potrafi:
    • zlokalizować rezerwat na mapie turystycznej i geologicznej;
    • odróżnić nachylenie tektoniczne warstw skalnych od nachylenia warstwowań przekątnych (sedymentacyjnych);
    • wskazać kierunek przepływu dawnego prądu na podstawie nachylenia warstwowań przekątnych;
    • opisać zjawiska zachodzące w współczesnych środowiskach rzecznych i jeziornych;
    • wyjaśnić pojęcie paleośrodowisko;
    • uzasadnić potrzebę ochrony miejsc o dużej wartości przyrodniczej i edukacyjnej.

Metody pracy:

  • Podająca: komentarz opiekuna wycieczki na temat zwiedzanego obiektu, odczytywanie informacji z tablic edukacyjnych i przewodnika wycieczkowego.
  • Obserwacji: oglądanie skałek.
  • Poszukująca: uczniowie znajdują warstwowania w piaskowcach.

Formy pracy:grupowa

    Środki dydaktyczne:

  • Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000 lub 1:100 000;
  • Mapa Geologiczno-Krajoznawcza 1:200 000;
  • taśma miernicza;
  • kompas geologiczny;
  • lupa;
  • aparat fotograficzny.

Zadania:

  1. Lokalizacja rezerwatu na mapie turystycznej i geologicznej.
  2. Obserwacja skał i struktur sedymentacyjnych w odsłonięciu.
  3. Mierzenie wysokości skałek.
  4. Mierzenie biegu i upadu warstw skalnych.
  5. Fotografowanie skałek.
  6. Wypełnienie karty ćwiczeń.

Karty ćwiczeń: GŚ 5.2.1.

Dyskusja:

  1. Propozycje różnych form i sposobów ochrony naturalnych form geologicznych.
  2. Czy metody odtwarzania środowiska powstawania piaskowców wczesno jurajskich można stosować dla skał pochodzących z innych okresów geologicznych?

Zalecana literatura:

  • *Pieńkowski G., 2009. Sołtyków i Niekłań – zapis sedymentacyjny i paleoekologiczny wczesnojurajskich utworów kontynentalnych oraz marginalno-morskich. W: Trela W., Złonkiewicz Z. (red.) Perspektywy rozwoju geoparków w regionie świętokrzyskim. Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce.

Uzupełniająca literatura:,

  • Pieńkowski G., 2004. Tutaj będzie geopark. Strona internetowa Państwowego Instytutu Geologicznego – PIB www.pgi.gov.pl.
  • *Pieńkowski G. 2008. The Kamienna Valley Geopark – more than dinosaurs. Przegląd Geologiczny, 56.
  • *Pieńkowski G., 2011. Geologiczne muzea i parki tematyczne dźwignią edukacji, rozwoju i biznesu. Przegląd Geologiczny, 59.