Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Góry Świętokrzyskie> punkt 5.3

Punkt wycieczkowy 5.3 (GŚ 5.3) REZERWAT „GAGATY SOŁTYKOWSKIE"

Jest to unikatowe miejsce, w którym można podziwiać oryginalne tropy dinozaurów na tle, zachowanego w zapisie kopalnym, ich naturalnego środowiska. Poza tropami w odsłonięciu występuje obfitość innych skamieniałości roślin i zwierząt. Kopalne rośliny (skrzypy) można porównać do podobnych współczesnych skrzypów, rosnących tuż obok. W ścianach wyrobiska widoczne są poziomy gleb kopalnych z korzeniami dawnych roślin. Rezerwat jest cennym także z punktu widzenia współczesnej przyrody ożywionej, m in. ze względu na siedliska owadożernych rosiczek i skrzypów.

Podstawa programowa - gimnazjum:

  • posługiwanie się mapą turystyczną i geologiczną;
  • poznanie iłów i mułowców dolnojurajskich, pospolicie nazywanych glinami, i ich wykorzystania przez człowieka;
  • pokazanie gagatu, jako surowca energetycznego i jubilerskiego;
  • omówienie transgresji morza jurajskiego w Górach Świętokrzyskich, jako jednego z ważniejszych wydarzeń z przeszłości geologicznej Polski;
  • poznanie różnych rodzajów skamieniałości: właściwych - roślin wczesno jurajskich i skamieniałości śladowych – tropów kręgowców;
  • uzasadnienie konieczności ochrony przyrody ożywionej i nieożywionej.

Podstawa programowa - liceum:

  • porównanie roślin wczesno jurajskich ze współczesnymi;
  • omówienie powstawania skamieniałości śladowych i odczytanie na ich podstawie sposobów zachowania się dawnych zwierząt i ich ewolucji;
  • przedstawienie form eksploatacji surowców mineralnych w północnej części regionu świętokrzyskiego;
  • poznanie form ochrony cennych stanowisk paleontologicznych.

Czas trwania wycieczki pieszej:: około 3 godz.

Cele ogólne:

  1. Rozpoznawanie podstawowych typów skał osadowych (iłowce, mułowce, piaskowce) i określanie środowiska ich powstawania.
  2. Rozpoznawanie różnych skamieniałości śladowych i zwierząt, które je zostawiły.
  3. Porównanie kopalnych (wczesno jurajskich) i współczesnych roślin.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń opisuje skały widoczne w obrębie odsłonięcia.
  2. Uczeń porównujestruktury i formy skał widocznych w odsłonięciu do elementów współczesnych dolin rzecznych – łach rzecznych, równi zalewowych i wałów powodziowych.
  3. Uczeń tłumaczy przyczyny powstawania warstwowań przekątnych w piaskowcach, w odniesieniu do współczesnych procesów erozji i akumulacji rzecznej.
  4. Uczeń wyjaśnia, jak rozpoznawać skamieniałości śladowe.
  5. Uczeń wymienia przyczyny różnych sposobów zachowania się skamieniałości śladowych.
  6. Uczeń opisuje cechy gagatu.
  7. Uczeń uzasadnia potrzebę ochrony miejsc o dużej wartości przyrodniczej i edukacyjnej.
  8. Uczeń potrafi:
    • zlokalizować rezerwat na mapie turystycznej i geologicznej.
    • odróżnić skamieniałości śladowe (zapis czynności życiowych) od właściwych (szczątków ciał zwierząt i roślin);
    • rozróżnić podstawowe typy tropów i nazwać grupę kręgowców, do jakiej należeli ich sprawcy.

Cele wychowawcze:

  1. Wytłumaczenie zasady aktualizmu na przykładzie porównania współczesnych i wczesno jurajskich (kopalnych) środowisk.
  2. Kształtowanie postawy proekologicznej.

Metody pracy:

  • Podająca: komentarz opiekuna wycieczki na temat zwiedzanego obiektu, odczytywanie informacji z tablic edukacyjnych i przewodnika, nawiązywanie do znanych z mediów efektów powodziowych, przywoływanie znanych z codziennych obserwacji form sedymentacyjnych współczesnych koryt rzecznych.
  • Obserwacji: oglądanie odsłonięcia.
  • Poszukująca: uczniowie szukają skamieniałości na hałdach poza terenem rezerwatu.

Formy pracy:indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000 lub 1:100 000;
  • Mapa Geologiczno-Krajoznawcza 1:200 000;
  • lupa;
  • aparat fotograficzny;
  • plansze informacyjne na terenie rezerwatu.

Zadania:

  1. Lokalizacja rezerwatu na mapie turystycznej i geologicznej.
  2. Obserwacja skał w odsłonięciu.
  3. Narysowanie w notatnikach struktur sedymentacyjnych zaobserwowanych w warstwach piaskowców i nazwanie ich.
  4. Wykonanie zdjęć tropów kręgowców, które później mogą być wykorzystane do zrobienia gazetki ściennej o polskich dinozaurach.
  5. Znalezienie gagatu.

Dyskusja:

  1. Z jakim współczesnym środowiskiem przyrodniczym można porównać środowisko wczesno jurajskie, w którym powstały skały w Sołtykowie?
  2. Jakie osady powstają współcześnie w rzekach, a jakie w jeziorach?
  3. Co można wywnioskować, na podstawie szlaków tropów dinozaurów, o zachowaniach tych zwierząt?
  4. Jakie zagrożenia może powodować nielegalne wydobywanie kopalin i minerałów?
  5. Czy istnieje związek między gagatem, gagatkiem i rzeką Gagat?

Zalecana literatura:

  • Gierliński G., 1995. Śladami polskich dinozaurów. Polska Oficyna Wydawnicza BGW, Warszawa.
  • *Gierliński G., Pieńkowski G., Wcisło-Luraniec E., 2000. Świętokrzyski park jurajski. Wszechświat, 4-6.
  • *
  • Pieńkowski G., 2009. Sołtyków i Niekłań – zapis sedymentacyjny i paleoekologiczny wczesno jurajskich utworów kontynentalnych oraz marginalno-morskich. W: Trela W., Złonkiewicz Z. (red.) Perspektywy rozwoju geoparków w regionie świętokrzyskim. Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce.
  • Literatura uzupełniająca:

  • *Pieńkowski G. 2004. Sołtyków – unikalny zapis paleoekologiczny wczesnojurajskich utworów kontynentalnych. Tomy Jurajskie II.
  • *Pieńkowski G., 2004. Tutaj będzie geopark. Strona internetowa Państwowego Instytutu Geologicznego – PIB www.pgi.gov.pl.
  • *Pieńkowski G., 2008. The Kamienna Valley Geopark – more than dinosaurs. Przegląd Geologiczny, 56.
  • *Pieńkowski G. 2011., Geologiczne muzea i parki tematyczne dźwignią edukacji, rozwoju i biznesu. Przegląd Geologiczny, 59.

HTTP/1.1 200 OK Date: Tue, 19 Aug 2025 12:03:25 GMT Server: Oracle-Application-Server-10g/10.1.2.2.0 Oracle-HTTP-Server Connection: close Transfer-Encoding: chunked Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1 200 OK

OK

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, you@your.address and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.


Oracle-Application-Server-10g/10.1.2.2.0 Oracle-HTTP-Server Server at geoportal.pgi.gov.pl Port 80