Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Góry Świętokrzyskie> punkt 6.2

Punkt wycieczkowy 6.2 (GŚ 6.2) WIÓRY
– przy zaporze wodnej na Świślinie

Przy zaporze wodnej można zobaczyć lessowy krajobraz typowy dla tej części Gór Świętokrzyskich. Geologicznie Jest to ważne pod względem geologicznym stanowisko, ponieważ z niego pochodzi duża część okazów prezentowanych w Ekomuzeum w Starachowicach (GŚ 6.1). Można tu również na miejscu (in situ) oglądać tropy na powierzchni ławic piaskowców.

Podstawa programowa - gimnazjum:

  • posługiwanie się mapą turystyczną i geologiczną;
  • omówienie cech krajobrazu lessowego;
  • pokazanie wpływu rzek na kształtowanie się krajobrazu lessowego;
  • omówienie gospodarczego znaczenia rzek;
  • poznanie triasowych skamieniałości śladowych.

Podstawa programowa - liceum:

  • opisanie odsłonięcia geologicznego (pomiar biegu i upadu warstw, określenie
  • litologii skał i struktur sedymentacyjnych);
  • omówienie wpływu sztucznych zbiorników wodnych na środowisko;
  • przedstawienie problemu powodzi i sposobów zapobiegania im.

Czas pobytu w punkcie wycieczkowym: około 30 min.

Cele ogólne:

  1. Poznanie cech krajobrazu lessowego.
  2. Przedstawienie wpływu sztucznych zbiorników wodnych na środowisko.
  3. Poznanie triasowych skamieniałości śladowych i ich znaczenia w rekonstrukcji środowiska kopalnego.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń opisuje krajobraz lessowy.
  2. Uczeń wyjaśnia wpływ zbiornika wodnego w Wiórach na rozwój doliny rzeki Świśliny.
  3. Uczeń opisuje skały w odsłonięciu za zaporą.
  4. Uczeń określa środowisko sedymentacji na podstawie struktur występujących w piaskowcach.
  5. Uczeń rozpoznaje skamieniałości śladowe w odsłonięciu.
  6. Uczeń potrafi zlokalizować zaporę na mapie turystycznej i geologicznej.

Cele wychowawcze:

  1. Uświadomienie zagrożenia powodziowego i przedstawienie sposobów zapobiegania powodziom.

Metody pracy:

  • Podająca: komentarz opiekuna wycieczki na temat zwiedzanego obiektu, odczytywanie informacji z tablic edukacyjnych
  • Obserwacji: oglądanie krajobrazu, oglądanie zbiornika wodnego, obserwacja odsłonięcia piaskowców dolnego triasu.
  • Poszukująca: w odsłonięciu uczniowie rozpoznają struktury sedymentacyjne i znajdują tropy kręgowców.

Formy pracy: grupowa

Środki dydaktyczne:

  • Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000 lub 1:100 000;
  • Mapa Geologiczno-Krajoznawcza 1:200 000;
  • kompas geologiczny;
  • lupa;
  • tablice informacyjne znajdujące się przy parkingu.

Zadania:

  1. Lokalizacja zapory i odsłonięcia na mapie turystycznej i geologicznej.
  2. Obserwacja skał odsłonięciu.
  3. Pomiar biegu i upadu warstw skalnych.
  4. Określenie, na podstawie struktur sedymentacyjnych, kierunku prądu rzeki, w której powstały piaskowce.
  5. Znalezienie tropów triasowych kręgowców.

Dyskusja:

  1. Co mogło być decydujące przy wyborze lokalizacji zapory wodnej?
  2. Jak obecność zbiornika wodnego mogła wpłynąć na lokalną przyrodę?

Zalecana literatura:

  • *Ptaszyński T., Niedźwiedzki G. 2002. Nowe znaleziska tropów kręgowców z pstrego piaskowca Gór Świętokrzyskich. Przegląd Geologiczny, 50.