Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Góry Świętokrzyskie> punkt 6.5

Punkt wycieczkowy 6.5 (GŚ 6.5) REZERWAT ARCHEOLOGICZNY „KRZEMIONKI”

Unikatowa w skali światowej, neolityczna kopalnia krzemieni pasiastych dostarcza, oprócz treści archeologicznych i historycznych (przekazywanych przez przewodnika oraz za pomocą licznych plansz i wystaw na terenie zabytkowej kopalni), informacji na temat morza jurajskiego, które panowało na terenie Gór Świętokrzyskich.
Podziemna trasa umożliwia obserwację wapieni jurajskich i tkwiących w nich krzemieni, które były obiektem eksploatacji w różnych czasach historycznych (krzemienie w neolicie, wapienie w czasach nowożytnych).

Podstawa programowa - gimnazjum i liceum:

  • posługiwanie się mapą turystyczną i geologiczną;
  • omówienie transgresji morza jurajskiego, jako jednego z ważniejszych wydarzeń geologicznych w Górach Świętokrzyskich;
  • poznanie górnicza historycznego i jego wpływu na rozwój gospodarczy regionu świętokrzyskiego;
  • pokazanie rezerwatu, jako atrakcji turystycznej i geoturystycznej.

Czas trwania wycieczki: około 3 godz.

Cele ogólne:

  1. Poznanie budowy geologicznej regionu świętokrzyskiego.
  2. Rozpoznawanie podstawowych typów skał osadowych i ich powstawania.
  3. Zapoznanie się z historią kultury materialnej (neolit).

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń nazywa skały widoczne podziemnej kopalni.
  2. Uczeń opisuje sposób powstawania krzemieni na skutek działalności dawnych zwierząt i procesów chemicznych, które zachodziły w osadzie.
  3. Uczeń uzasadnia potrzebę ochrony miejsc o dużej wartości przyrodniczej i edukacyjnej.
  4. Uczeń potrafi:
    • zlokalizować rezerwat na mapie turystycznej i geologicznej;
    • opisać wykorzystanie krzemieni przez człowieka w epoce neolitu.

Cele wychowawcze:

  1. Zrozumienie historycznych związków człowieka z zasobami naturalnymi.
  2. Uzasadnienie konieczności ochrony zabytków dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego.

Metody pracy:

  • Podająca: komentarz przewodnika i opiekuna wycieczki na temat zwiedzanego obiektu, odczytywanie informacji z tablic edukacyjnych i przewodnika wycieczkowego
  • Obserwacji: zwiedzanie kopalni.
  • Poszukująca: w chodnikach kopalni uczniowie szukają konkrecji krzemiennych.

Formy pracy:grupowa i indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000 lub 1:100 000;
  • Mapa Geologiczno-Krajoznawcza 1:200 000;
  • Tabela stratygraficzna.

Zadania:

  1. Lokalizacja rezerwatu na mapie turystycznej i geologicznej.
  2. Obserwacja skał w chodnikach zabytkowej kopalni.
  3. Umiejscowienie punktu wycieczkowego w Tabeli stratygraficznej.
  4. Wypełnianie kart ćwiczeń.

Karty ćwiczeń: GŚ 6.5.1, GŚ 6.5.2.

Dyskusja:

  1. Co mogło być przyczyną powstania krzemieni?
  2. Jakie są cechy krzemieni?
  3. Dlaczego sięgał po nie człowiek neolityczny z takim nakładem sił?
  4. Jakie było dawne, a jakie jest obecne zastosowanie krzemieni?
  5. Jak odkryto dawną kopalnię neolityczną i po co eksploatowano wapień jurajski?

Zalecana literatura:

  • Bąbel J.T. 2007. Krzemionki. Prahistoryczne kopalnie krzemienia pasiastego – przewodnik. Muzeum Historyczno-Archeologiczne, Ostrowiec Świętokrzyski.
  • *Michniak R. 1991. Krzemienne złoże i geologia Rezerwatu „Krzemionki”. Przegląd Geologiczny, 40.
  • *Pieńkowski G. 2009. Krzemionki Opatowskie i Bałtów – wycieczka w jurajską przeszłość. W: Trela W., Złonkiewicz Z. (red.) Perspektywy rozwoju geoparków w regionie świętokrzyskim. Wydawnictwo Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce.
  • *Pieńkowski G., Gutowski J. 2004. Geneza krzemieni górnego Oksfordu w Krzemionkach Opatowskich. Tomy Jurajskie II.

Literatura uzupełniająca:

  • *Pieńkowski G. 2008. The Kamienna Valley Geopark – more than dinosaurs. Przegląd Geologiczny, 56.
  • *Pieńkowski G. 2011. Geologiczne muzea i parki tematyczne dźwignią edukacji, rozwoju i biznesu. Przegląd Geologiczny, 59.