|
Punkt wycieczkowy 6.5 (GŚ 6.5) REZERWAT ARCHEOLOGICZNY „KRZEMIONKI”
Unikatowa w skali światowej, neolityczna kopalnia krzemieni pasiastych dostarcza, oprócz treści archeologicznych i historycznych (przekazywanych przez przewodnika oraz za pomocą licznych plansz i wystaw na terenie zabytkowej kopalni), informacji na temat morza jurajskiego, które panowało na terenie Gór Świętokrzyskich.
Podziemna trasa umożliwia obserwację wapieni jurajskich i tkwiących w nich krzemieni, które były obiektem eksploatacji w różnych czasach historycznych (krzemienie w neolicie, wapienie w czasach nowożytnych).
Podstawa programowa - gimnazjum i liceum:
- posługiwanie się mapą turystyczną i geologiczną;
- omówienie transgresji morza jurajskiego, jako jednego z ważniejszych wydarzeń geologicznych w Górach Świętokrzyskich;
- poznanie górnicza historycznego i jego wpływu na rozwój gospodarczy regionu świętokrzyskiego;
- pokazanie rezerwatu, jako atrakcji turystycznej i geoturystycznej.
|
Czas trwania wycieczki: około 3 godz.
Cele ogólne:
- Poznanie budowy geologicznej regionu świętokrzyskiego.
- Rozpoznawanie podstawowych typów skał osadowych i ich powstawania.
- Zapoznanie się z historią kultury materialnej (neolit).
Cele szczegółowe:
- Uczeń nazywa skały widoczne podziemnej kopalni.
- Uczeń opisuje sposób powstawania krzemieni na skutek działalności dawnych zwierząt i procesów chemicznych, które zachodziły w osadzie.
- Uczeń uzasadnia potrzebę ochrony miejsc o dużej wartości przyrodniczej i edukacyjnej.
- Uczeń potrafi:
- zlokalizować rezerwat na mapie turystycznej i geologicznej;
- opisać wykorzystanie krzemieni przez człowieka w epoce neolitu.
Cele wychowawcze:
- Zrozumienie historycznych związków człowieka z zasobami naturalnymi.
- Uzasadnienie konieczności ochrony zabytków dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego.
Metody pracy:
- Podająca: komentarz przewodnika i opiekuna wycieczki na temat zwiedzanego obiektu, odczytywanie informacji z tablic edukacyjnych i przewodnika wycieczkowego
- Obserwacji: zwiedzanie kopalni.
- Poszukująca: w chodnikach kopalni uczniowie szukają konkrecji krzemiennych.
Formy pracy:grupowa i indywidualna
Środki dydaktyczne:
- Mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich w skali 1:75 000 lub 1:100 000;
- Mapa Geologiczno-Krajoznawcza 1:200 000;
- Tabela stratygraficzna.
Zadania:
- Lokalizacja rezerwatu na mapie turystycznej i geologicznej.
- Obserwacja skał w chodnikach zabytkowej kopalni.
- Umiejscowienie punktu wycieczkowego w Tabeli stratygraficznej.
- Wypełnianie kart ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: GŚ 6.5.1, GŚ 6.5.2.
Dyskusja:
- Co mogło być przyczyną powstania krzemieni?
- Jakie są cechy krzemieni?
- Dlaczego sięgał po nie człowiek neolityczny z takim nakładem sił?
- Jakie było dawne, a jakie jest obecne zastosowanie krzemieni?
- Jak odkryto dawną kopalnię neolityczną i po co eksploatowano wapień jurajski?
|
Zalecana literatura:
- Bąbel J.T. 2007. Krzemionki. Prahistoryczne kopalnie krzemienia pasiastego – przewodnik. Muzeum Historyczno-Archeologiczne, Ostrowiec Świętokrzyski.
- *Michniak R. 1991. Krzemienne złoże i geologia Rezerwatu „Krzemionki”. Przegląd Geologiczny, 40.
- *Pieńkowski G. 2009. Krzemionki Opatowskie i Bałtów – wycieczka w jurajską przeszłość. W: Trela W., Złonkiewicz Z. (red.) Perspektywy rozwoju geoparków w regionie świętokrzyskim. Wydawnictwo Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce.
- *Pieńkowski G., Gutowski J. 2004. Geneza krzemieni górnego Oksfordu w Krzemionkach Opatowskich. Tomy Jurajskie II.
Literatura uzupełniająca:
- *Pieńkowski G. 2008. The Kamienna Valley Geopark – more than dinosaurs. Przegląd Geologiczny, 56.
- *Pieńkowski G. 2011. Geologiczne muzea i parki tematyczne dźwignią edukacji, rozwoju i biznesu. Przegląd Geologiczny, 59.
|
|
|