|
Punkty wycieczkowe 3.1 i 3.2 (JKC 3.1, JKC 3.2)
CENTRUM DZIEDZICTWA PRZYRODNICZEGO I KULTUROWEGO JURY W PODLESICACH,
JASKINIA STAJNIA W GRZĘDZIE MIROWSKO-BOBOLICKIEJ
Podstawa programowa - gimnazjum
scharakteryzowanie środowiska przyrodniczego regionu Jury Krakowsko-Częstochowskiej; omówienie walorów turystycznych regionu wiążące aspekty przyrodnicze i kulturowe, przedstawienie funkcji warowni szlaku „Orlich gniazd” na przestrzeni wieków.
Podstawa programowa - liceum
przedstawienie skutków wietrzenia fizycznego i chemicznego; omówienie historii zasiedlania jaskini.
|
Cele ogólne:
- Poznanie etapów zasiedlania jaskini Stajnia na podstawie badań wypełniska.
- Poznanie przykładowych warowni jurajskich zaliczanych do tzw. „orlich gniazd”.
Cele szczegółowe:
- Uczeń tłumaczy, dlaczego osady jaskiniowe posiadają warstwową budowę.
- Uczeń wyjaśnia, jakie informacje kryją się w osadach jaskiniowych.
- Uczeń wymienia, kto zasiedlał jaskinie Stajnia w przeszłości geologicznej.
- Uczeń wyjaśnia, jaką rolę pełniły jaskinie w życiu ich dawnych mieszkańców.
- Uczeń wymienia, jakie są charakterystyczne zbiorowiska roślinne Jury Krakowsko- Częstochowskiej.
- Uczeń określa związek między podłożem skalnym a szatą roślinną.
- Uczeń potrafi:
- interpretować profil osadów jaskiniowych;
- wymienić zwierzęta których szczątki znajdowane są w namuliskach jaskiń;
- odróżnić artefakty od skamieniałości.
- pokazać w terenie charakterystyczne elementy krajobrazu krasowego.
Cele wychowawcze:
- Umiejętność właściwego korzystania ze szlaków turystycznych i poprawnego zachowania się podczas zwiedzania obiektów o charakterze muzealnym.
- Kształtowanie postaw proekologicznych.
Metody pracy:
- Podająca:komentarz nauczyciela i przewodnika, odczytywanie informacji z tablic i makiet edukacyjnych, oglądanie filmu edukacyjnego
- Obserwacji:zwiedzanie jaskini.
- Poszukująca:uczniowie poszukują informacji zapisanych w osadach jaskini.
Formy pracy:
indywidualna
Zadania:
- Obserwacja osadów jaskiniowych.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: JKC 3.2.1.
Środki dydaktyczne:
plansze, rekonstrukcje, makiety, film, wystawy tematyczne.
|
|
|