Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Górny Śląsk i Jura> 3.1. Centrum w Podlesicach

Punkty wycieczkowe 3.1 i 3.2 (JKC 3.1, JKC 3.2) CENTRUM DZIEDZICTWA PRZYRODNICZEGO I KULTUROWEGO JURY W PODLESICACH, JASKINIA STAJNIA W GRZĘDZIE MIROWSKO-BOBOLICKIEJ

Podstawa programowa - gimnazjum

scharakteryzowanie środowiska przyrodniczego regionu Jury Krakowsko-Częstochowskiej; omówienie walorów turystycznych regionu wiążące aspekty przyrodnicze i kulturowe, przedstawienie funkcji warowni szlaku „Orlich gniazd” na przestrzeni wieków.

Podstawa programowa - liceum

przedstawienie skutków wietrzenia fizycznego i chemicznego; omówienie historii zasiedlania jaskini.

Cele ogólne:

  1. Poznanie etapów zasiedlania jaskini Stajnia na podstawie badań wypełniska.
  2. Poznanie przykładowych warowni jurajskich zaliczanych do tzw. „orlich gniazd”.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń tłumaczy, dlaczego osady jaskiniowe posiadają warstwową budowę.
  2. Uczeń wyjaśnia, jakie informacje kryją się w osadach jaskiniowych.
  3. Uczeń wymienia, kto zasiedlał jaskinie Stajnia w przeszłości geologicznej.
  4. Uczeń wyjaśnia, jaką rolę pełniły jaskinie w życiu ich dawnych mieszkańców.
  5. Uczeń wymienia, jakie są charakterystyczne zbiorowiska roślinne Jury Krakowsko- Częstochowskiej.
  6. Uczeń określa związek między podłożem skalnym a szatą roślinną.
  7. Uczeń potrafi:
    • interpretować profil osadów jaskiniowych;
    • wymienić zwierzęta których szczątki znajdowane są w namuliskach jaskiń;
    • odróżnić artefakty od skamieniałości.
    • pokazać w terenie charakterystyczne elementy krajobrazu krasowego.

Cele wychowawcze:

  1. Umiejętność właściwego korzystania ze szlaków turystycznych i poprawnego zachowania się podczas zwiedzania obiektów o charakterze muzealnym.
  2. Kształtowanie postaw proekologicznych.

Metody pracy:

  • Podająca:komentarz nauczyciela i przewodnika, odczytywanie informacji z tablic i makiet edukacyjnych, oglądanie filmu edukacyjnego
  • Obserwacji:zwiedzanie jaskini.
  • Poszukująca:uczniowie poszukują informacji zapisanych w osadach jaskini.

Formy pracy:
indywidualna

Zadania:

  1. Obserwacja osadów jaskiniowych.
  2. Wypełnienie karty ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
JKC 3.2.1.

Środki dydaktyczne:
plansze, rekonstrukcje, makiety, film, wystawy tematyczne.

Terms of use PGI-NRI services

For proper operation an application uses "cookies".
Using the application resources means acceptance "Rules of the use of information..."


Polski