Punkty wycieczkowe 3.1 i 3.2 (JKC 3.1, JKC 3.2)
CENTRUM DZIEDZICTWA PRZYRODNICZEGO I KULTUROWEGO JURY W PODLESICACH,
JASKINIA STAJNIA W GRZĘDZIE MIROWSKO-BOBOLICKIEJ
Podstawa programowa - gimnazjum
scharakteryzowanie środowiska przyrodniczego regionu Jury Krakowsko-Częstochowskiej; omówienie walorów turystycznych regionu wiążące aspekty przyrodnicze i kulturowe, przedstawienie funkcji warowni szlaku „Orlich gniazd” na przestrzeni wieków.
Podstawa programowa - liceum
przedstawienie skutków wietrzenia fizycznego i chemicznego; omówienie historii zasiedlania jaskini.
Cele ogólne:
Poznanie etapów zasiedlania jaskini Stajnia na podstawie badań wypełniska.
Poznanie przykładowych warowni jurajskich zaliczanych do tzw. „orlich gniazd”.
Cele szczegółowe:
Uczeń tłumaczy, dlaczego osady jaskiniowe posiadają warstwową budowę.
Uczeń wyjaśnia, jakie informacje kryją się w osadach jaskiniowych.
Uczeń wymienia, kto zasiedlał jaskinie Stajnia w przeszłości geologicznej.
Uczeń wyjaśnia, jaką rolę pełniły jaskinie w życiu ich dawnych mieszkańców.
Uczeń wymienia, jakie są charakterystyczne zbiorowiska roślinne Jury Krakowsko- Częstochowskiej.
Uczeń określa związek między podłożem skalnym a szatą roślinną.
Uczeń potrafi:
interpretować profil osadów jaskiniowych;
wymienić zwierzęta których szczątki znajdowane są w namuliskach jaskiń;
odróżnić artefakty od skamieniałości.
pokazać w terenie charakterystyczne elementy krajobrazu krasowego.
Cele wychowawcze:
Umiejętność właściwego korzystania ze szlaków turystycznych i poprawnego zachowania się podczas zwiedzania obiektów o charakterze muzealnym.
Kształtowanie postaw proekologicznych.
Metody pracy:
Podająca:komentarz nauczyciela i przewodnika, odczytywanie informacji z tablic i makiet edukacyjnych, oglądanie filmu edukacyjnego
Obserwacji:zwiedzanie jaskini.
Poszukująca:uczniowie poszukują informacji zapisanych w osadach jaskini.
Formy pracy:
indywidualna
Zadania:
Obserwacja osadów jaskiniowych.
Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: JKC 3.2.1.
Środki dydaktyczne:
plansze, rekonstrukcje, makiety, film, wystawy tematyczne.