Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Sudety - Ziemia Kłodzka> 1.2 Puchaczówka-Kletno

Punkt wycieczkowy 1.2 (S 1.2) PUCHACZÓWKA-KLETNO

Uczniowie zobaczą „Pasterskie Skały”, powstałe na skutek wietrzenia piaskowców górnej kredy. Zapoznają sie z tzw. gnejsami śnieżnickimi. W miejscowości Kletno uczniowie zwiedzą Podziemną Trasę Turystyczno-Edukacyjną w Starej Kopalni Uranu w Kletnie , będą szukać ciekawych skał i minerałów na hałdzie pogórniczej koło kopalni oraz zwiedzą słynną Jaskinię Niedźwiedzią . Można zwiedzić także prywatne Muzeum Ziemi mieszczące się w pobliżu parkingu PTTK przy drodze do Jaskini Niedźwiedziej.

Podstawa programowa - gimnazjum

posługiwanie się mapą topograficzną, turystyczną, geologiczną; poznanie skał metamorficznych – łupku łyszczykowego, marmuru i amfibolitu oraz minerałów będących surowcami mineralnymi – fluorytu i magnetytu; omówienie walorów turystycznych i przyrodnicze doliny Kleśnicy.

Podstawa programowa - liceum

obserwacja odsłonięcia geologicznego; omówienie wpływu budowy geologicznej na rzeźbę terenu; poznanie struktury tektonicznej – nasunięcia Kletna; omówienie pochodzenia mineralizacji strefy Kletna; przedstawienie historii eksploatacji złoża uranu i związanych z nią problemów; poznanie zjawisk i procesów krasowych na przykładzie Jaskini Niedźwiedziej.

Cele ogólne:

  1. Zapoznanie się z budową geologiczną strefy Kletna.
  2. Pokazanie związku budowy geologicznej z powstaniem Jaskini Niedźwiedziej.
  3. Przedstawienie zjawisk krasowych na przykładzie Jaskini Niedźwiedziej.
  4. Zapoznanie się z tradycjami górniczymi rejonu Kletna – eksploatacją polimetali, marmurów, fluorytu i uranu.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń tlumaczy, co to jest strefa Kletna i z jakich skał jest zbudowana.
  2. Uczeń definiuje znaczenie słów: łupek łyszczykowy, marmur, fluoryt.
  3. Uczeń wyjaśnia, jak powstało złoże rud magnetytu, fluorytu i uranu w Kletnie.
  4. Uczeń opisuje niebezpieczeństwa ekologiczne związane z wydobyciem rud uranu.
  5. Uczeń wyjaśnia konieczność ochrony takich obiektów przyrody nieożywionej, jak Jaskinia Niedźwiedzia.
  6. zlokalizować stanowiska w obrębie punktu wycieczkowego na mapie topograficznej i geologicznej;
  7. Uczeń potrafi:
    • zlokalizować stanowiska w obrębie punktu wycieczkowego na mapie topograficznej i geologicznej;
    • rozpoznać skały i minerały zebrane na hałdzie pogórniczej.

Cele wychowawcze:

  1. Wdrażanie uczniów do samodzielnego zbierania informacji i wyciągania wniosków.
  2. Wdrażanie uczniów do samodzielnego zbierania informacji i wyciągania wniosków.
  3. Rozwijanie zainteresowań tradycjami dolnośląskiego górnictwa rud metali i górnictwa skalnego.

Metody pracy:

  • Podająca:nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć; przewodnik na podziemnej trasie turystycznej opowiada o dawnej kopalni; przewodnik po Jaskini Niedźwiedziej opowiada o formach krasowych.
  • Obserwacji:uczniowie obserwacją krajobraz z punktu widokowego „Pasterskie Skały” i na przełęczy Puchaczówka; oglądają sztolnię „fluorytową” na podziemnej trasie turystycznej w dawnej kopalni uranu w Kletnie; obserwują formy krasowe w Jaskini Niedźwiedziej oraz oglądają wystawę w Muzeum Ziemi (nie jest obligatoryjne).
  • Poszukująca:na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują odsłonięcia geologiczne i stanowiska w obrębie punktu wycieczkowego S 1.2; w Słowniczku wyszukują znaczenie wyrażeń: łupek łyszczykowy, marmur, fluoryt.

Formy pracy:
indywidualna i zespołowa.

Środki dydaktyczne:
Mapa turystyczna Masywu Śnieżnika w skali 1:60 000 lub 1:30 000; mapa topograficzna w skali 1:50 000 ukł. 1963, arkusz 482.2; Mapa geologiczna Sudetów w skali 1: 25 000, arkusze Międzygórze i Stronie Śląskie; Przewodnik geologiczny po Sudetach (Grocholski W. (red.) Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1969); kompas geologiczny; młotek; lupa.

Zadania:

  1. Lokalizacja na mapie topograficznej i geologicznej stanowisk w obrębie punktu wycieczkowego.
  2. Zwiedzenie Podziemnej Trasy Turystyczno-Edukacyjnej w Starej Kopalni Uranu (tzw. sztolni „fluorytowej”) w Kletnie.
  3. Rozpoznawanie okazów minerałów i skał znalezionych na hałdzie pogórniczej.
  4. Zwiedzenie Jaskini Niedźwiedziej i opisanie swoich wrażeń.
  5. Wypełnienie karty ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
S 1.2.1.

Dyskusja:

  • 1. Jakie korzyści społeczne przynosi udostępnianie dawnych wyrobisk górniczych na przykładzie sztolni uranowej.
  • 2. Dlaczego konieczna jest i jakie korzyści przynosi ochrona takich obiektów jak Jaskinia Niedźwiedzia nawet a cenę rezygnacji z eksploatacji marmurów w jej pobliżu?