|
Punkt wycieczkowy 1.2 (S 1.2) PUCHACZÓWKA-KLETNO
Uczniowie zobaczą „Pasterskie Skały”, powstałe na skutek wietrzenia piaskowców górnej kredy. Zapoznają sie z tzw. gnejsami śnieżnickimi. W miejscowości Kletno uczniowie zwiedzą Podziemną Trasę Turystyczno-Edukacyjną w Starej Kopalni Uranu w Kletnie , będą szukać ciekawych skał i minerałów na hałdzie pogórniczej koło kopalni oraz zwiedzą słynną Jaskinię Niedźwiedzią . Można zwiedzić także prywatne Muzeum Ziemi mieszczące się w pobliżu parkingu PTTK przy drodze do Jaskini Niedźwiedziej.
Podstawa programowa - gimnazjum
posługiwanie się mapą topograficzną, turystyczną, geologiczną; poznanie skał metamorficznych – łupku łyszczykowego, marmuru i amfibolitu oraz minerałów będących surowcami mineralnymi – fluorytu i magnetytu; omówienie walorów turystycznych i przyrodnicze doliny Kleśnicy.
Podstawa programowa - liceum
obserwacja odsłonięcia geologicznego; omówienie wpływu budowy geologicznej na rzeźbę terenu; poznanie struktury tektonicznej – nasunięcia Kletna; omówienie pochodzenia mineralizacji strefy Kletna; przedstawienie historii eksploatacji złoża uranu i związanych z nią problemów; poznanie zjawisk i procesów krasowych na przykładzie Jaskini Niedźwiedziej.
|
Cele ogólne:
- Zapoznanie się z budową geologiczną strefy Kletna.
- Pokazanie związku budowy geologicznej z powstaniem Jaskini Niedźwiedziej.
- Przedstawienie zjawisk krasowych na przykładzie Jaskini Niedźwiedziej.
- Zapoznanie się z tradycjami górniczymi rejonu Kletna – eksploatacją polimetali, marmurów, fluorytu i uranu.
Cele szczegółowe:
- Uczeń tlumaczy, co to jest strefa Kletna i z jakich skał jest zbudowana.
- Uczeń definiuje znaczenie słów: łupek łyszczykowy, marmur, fluoryt.
- Uczeń wyjaśnia, jak powstało złoże rud magnetytu, fluorytu i uranu w Kletnie.
- Uczeń opisuje niebezpieczeństwa ekologiczne związane z wydobyciem rud uranu.
- Uczeń wyjaśnia konieczność ochrony takich obiektów przyrody nieożywionej, jak Jaskinia Niedźwiedzia.
- zlokalizować stanowiska w obrębie punktu wycieczkowego na mapie topograficznej i geologicznej;
- Uczeń potrafi:
- zlokalizować stanowiska w obrębie punktu wycieczkowego na mapie topograficznej i geologicznej;
- rozpoznać skały i minerały zebrane na hałdzie pogórniczej.
Cele wychowawcze:
- Wdrażanie uczniów do samodzielnego zbierania informacji i wyciągania wniosków.
- Wdrażanie uczniów do samodzielnego zbierania informacji i wyciągania wniosków.
- Rozwijanie zainteresowań tradycjami dolnośląskiego górnictwa rud metali i górnictwa skalnego.
Metody pracy:
- Podająca:nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć; przewodnik na podziemnej trasie turystycznej opowiada o dawnej kopalni; przewodnik po Jaskini Niedźwiedziej opowiada o formach krasowych.
- Obserwacji:uczniowie obserwacją krajobraz z punktu widokowego „Pasterskie Skały” i na przełęczy Puchaczówka; oglądają sztolnię „fluorytową” na podziemnej trasie turystycznej w dawnej kopalni uranu w Kletnie; obserwują formy krasowe w Jaskini Niedźwiedziej oraz oglądają wystawę w Muzeum Ziemi (nie jest obligatoryjne).
- Poszukująca:na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują odsłonięcia geologiczne i stanowiska w obrębie punktu wycieczkowego S 1.2; w Słowniczku wyszukują znaczenie wyrażeń: łupek łyszczykowy, marmur, fluoryt.
Formy pracy:
indywidualna i zespołowa.
Środki dydaktyczne:
Mapa turystyczna Masywu Śnieżnika w skali 1:60 000 lub 1:30 000; mapa topograficzna w skali 1:50 000 ukł. 1963, arkusz 482.2; Mapa geologiczna Sudetów w skali 1: 25 000, arkusze Międzygórze i Stronie Śląskie; Przewodnik geologiczny po Sudetach (Grocholski W. (red.) Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1969); kompas geologiczny; młotek; lupa.
Zadania:
- Lokalizacja na mapie topograficznej i geologicznej stanowisk w obrębie punktu wycieczkowego.
- Zwiedzenie Podziemnej Trasy Turystyczno-Edukacyjnej w Starej Kopalni Uranu (tzw. sztolni „fluorytowej”) w Kletnie.
- Rozpoznawanie okazów minerałów i skał znalezionych na hałdzie pogórniczej.
- Zwiedzenie Jaskini Niedźwiedziej i opisanie swoich wrażeń.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: S 1.2.1.
Dyskusja:
- 1. Jakie korzyści społeczne przynosi udostępnianie dawnych wyrobisk górniczych na przykładzie sztolni uranowej.
- 2. Dlaczego konieczna jest i jakie korzyści przynosi ochrona takich obiektów jak Jaskinia Niedźwiedzia nawet a cenę rezygnacji z eksploatacji marmurów w jej pobliżu?
|
|
|