Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Sudety - Ziemia Kłodzka> 1.3 Złoty Stok

Punkt wycieczkowy 1.3 (S 1.3) ZŁOTY STOK

Uczestnicy wycieczki poznają piękny fragment Gór Złotych oraz historię i tradycje górnicze Złotego Stoku – miasteczka leżącego na północnych zboczach tych gór. Zapoznają się z procesami metamorfizmu regionalnego i kontaktowego występującego na kontakcie granitów z ich osłoną metamorficzną, z okruszcowaniem rudnym okolic Złotego Stoku, z historią górnictwa złota i arsenu. Będą szukać okazów skał z mineralizacją rudną na starych hałdach górniczych. Odbędą wycieczkę w głąb dawnej kopalni złota w Złotym Stoku.

Podstawa programowa - gimnazjum

posługiwanie się mapą turystyczną, topograficzną i geologiczną; poznawanie różnych rodzajów skał metamorficznych i magmowych (granitów); omówienie wykorzystania granitu jako surowca mineralnego; przedstawienie śladów działalności i tradycji górniczej jako walorów turystycznych; podkreślenie potrzeby ochrony środowiska kulturowego Dolnego Śląska.

Podstawa programowa - liceum

obserwowanie odsłonięć geologicznych; omówienie zjawiska metamorfizmu kontaktowego w aspekcie powstawania złoża złota i arsenu; ocenienie zmian środowiska przyrodniczego w związku z eksploatacją rud metali w okolicach Złotego Stoku.

Cele ogólne:

  1. Rozpoznawanie skał magmowych (granitów) i metamorficznych.
  2. Poznanie procesów mineralizacyjnych zachodzących w otoczeniu intruzji granitowych (metamorfizm kontaktowy).
  3. Poznanie tradycji górnictwa i hutnictwa złota i arsenu w rejonie Złotego Stoku

Cele szczegółowe:

  1. 1. Uczeń wyjaśnia, co to jest i jak powstaje intruzja granitowa.
  2. 2. Uczeń podaje przykłady zastosowania granitów w gospodarce.
  3. 3. Uczeń odróżnia skały magmowe (granity) od skał metamorficznych.
  4. 4. Uczeń opisuje związek intruzji granitowej z powstaniem złoża złota i arsenu w rejonie Złotego Stoku.
  5. 5. Uczeń uzasadnia potrzebę ochrony obiektów poeksploatacyjnych i pielęgnowania regionalnych tradycji górniczych.
  6. 6. Uczeń wyjaśnia znaczenie pojęć: szyb i sztolnia górnicza.
  7. 7. Uczeń potrafi:
    • zlokalizować stanowiska w obrębie punktu wycieczkowego S 1.3 na mapie turystycznej, topograficznej i geologicznej;
    • zebrać okazy skał na hałdach kopalni w Złotym Stoku z widoczną mineralizacją rudną.

Cele wychowawcze:

  1. Wdrażanie uczniów do samodzielnego zbierania informacji i wyciągania wniosków z obserwacji;
  2. Kształtowanie zainteresowań dawnym górnictwem, ochroną i wykorzystaniem obiektów pogórniczych, kolekcjonowaniem skał i minerałów.

Metody pracy:

  • Podająca:nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć; przewodnik po kopalni złota opowiada o dawnej eksploatacji.
  • Obserwacji:uczniowie obserwują odsłonięcie skał blastomylonitycznych w nieczynnym kamieniołomie w Złotym Jarze; na tablicy umieszczonej koło hałdy Pola Zachodniego oglądają plan sztolni i szybów wszystkich 4 pól eksploatacyjnych kopalni w Złotym Stoku; oglądają podziemna kopalnię złota.
  • Poszukująca:na mapach turystycznej, topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują stanowiska obrębie punktu wycieczkowego S 1.3; a hałdach szukają okazów z mineralizacją rudną.

Formy pracy:
zespołowa

Środki dydaktyczne:
Mapa turystyczna: Gór Złotych. Góry Rychlebskie w skali 1:40 000, Galileos Wydawnictwo PLAN Wrocław; Mapa topograficzna 1:50 000 układ 1965, arkusz 473.3; Szczegółowa Mapa Geologiczna Polski 1:25 000 arkusz Złoty Stok (Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa, 1976); Przewodnik geologiczny po Sudetach (Grocholski W. (red.), Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa, 1969); kompas geologiczny; lupa, młotek; plastikowe torebki strunowe na okazy; tablica edukacyjna przy hałdzie Pola Zachodniego w Złotym Stoku.

Zadania:

  1. Lokalizowanie na mapie turystycznej, topograficznej i geologicznej stanowisk obrębie punktu wycieczkowego S 1.3.
  2. Zapoznanie się z podstawowymi skałami strefy złożowej i mineralogią złoża w Złotym Stoku na hałdzie Pola Zachodniego kopalni w Dolinie Kłodzkiej. Zebranie okazów, podpisanie ich i utworzenie własnej kolekcji.
  3. Obserwacja odsłonięcia łupków łyszczykowych i gnejsów blastomylonitycznych (opis skały z uwzględnieniem takich cech, jak barwa, twardość, struktura i tekstura, foliacja, pomiar biegu i upadu foliacji za pomocą kompasu geologicznego, deformacja ciągła i nieciągła – spękania i uskoki).
  4. Zapoznanie się z historią i sposobami eksploatacji złoża rud w Złotym Stoku podczas zwiedzania kopalni złota.
  5. Wypełnienie karty ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
S 1.3.1

Zalecana literatura:

  • Cwojdziński Stefan, Kozdrój Wiesław – Sudety. Przewodnik Geoturystyczny wzdłuż trasy drogowej Nysa – Złoty Stok – Kłodzko – Wałbrzych – Jelenia Góra. Państw. Inst. Geol. 2007
  • Muszer A., Lubieniecki W., 1996. Złoty Stok i okolice. Przewodnik turystyczny. UM Wrocław.

Dyskusja:

Sens ochrony i udostępniania dla turystów dawnych obiektów górniczych – wyrobisk podziemnych, kamieniołomów, hałd pogórniczych.