|
Punkt wycieczkowy 1.3 (S 1.3) ZŁOTY STOK
Uczestnicy wycieczki poznają piękny fragment Gór Złotych oraz historię i tradycje górnicze Złotego Stoku – miasteczka leżącego na północnych zboczach tych gór. Zapoznają się z procesami metamorfizmu regionalnego i kontaktowego występującego na kontakcie granitów z ich osłoną metamorficzną, z okruszcowaniem rudnym okolic Złotego Stoku, z historią górnictwa złota i arsenu. Będą szukać okazów skał z mineralizacją rudną na starych hałdach górniczych. Odbędą wycieczkę w głąb dawnej kopalni złota w Złotym Stoku.
Podstawa programowa - gimnazjum
posługiwanie się mapą turystyczną, topograficzną i geologiczną; poznawanie różnych rodzajów skał metamorficznych i magmowych (granitów); omówienie wykorzystania granitu jako surowca mineralnego; przedstawienie śladów działalności i tradycji górniczej jako walorów turystycznych; podkreślenie potrzeby ochrony środowiska kulturowego Dolnego Śląska.
Podstawa programowa - liceum
obserwowanie odsłonięć geologicznych; omówienie zjawiska metamorfizmu kontaktowego w aspekcie powstawania złoża złota i arsenu; ocenienie zmian środowiska przyrodniczego w związku z eksploatacją rud metali w okolicach Złotego Stoku.
|
Cele ogólne:
- Rozpoznawanie skał magmowych (granitów) i metamorficznych.
- Poznanie procesów mineralizacyjnych zachodzących w otoczeniu intruzji granitowych (metamorfizm kontaktowy).
- Poznanie tradycji górnictwa i hutnictwa złota i arsenu w rejonie Złotego Stoku
Cele szczegółowe:
- 1. Uczeń wyjaśnia, co to jest i jak powstaje intruzja granitowa.
- 2. Uczeń podaje przykłady zastosowania granitów w gospodarce.
- 3. Uczeń odróżnia skały magmowe (granity) od skał metamorficznych.
- 4. Uczeń opisuje związek intruzji granitowej z powstaniem złoża złota i arsenu w rejonie Złotego Stoku.
- 5. Uczeń uzasadnia potrzebę ochrony obiektów poeksploatacyjnych i pielęgnowania regionalnych tradycji górniczych.
- 6. Uczeń wyjaśnia znaczenie pojęć: szyb i sztolnia górnicza.
- 7. Uczeń potrafi:
- zlokalizować stanowiska w obrębie punktu wycieczkowego S 1.3 na mapie turystycznej, topograficznej i geologicznej;
- zebrać okazy skał na hałdach kopalni w Złotym Stoku z widoczną mineralizacją rudną.
Cele wychowawcze:
- Wdrażanie uczniów do samodzielnego zbierania informacji i wyciągania wniosków z obserwacji;
- Kształtowanie zainteresowań dawnym górnictwem, ochroną i wykorzystaniem obiektów pogórniczych, kolekcjonowaniem skał i minerałów.
Metody pracy:
- Podająca:nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć; przewodnik po kopalni złota opowiada o dawnej eksploatacji.
- Obserwacji:uczniowie obserwują odsłonięcie skał blastomylonitycznych w nieczynnym kamieniołomie w Złotym Jarze; na tablicy umieszczonej koło hałdy Pola Zachodniego oglądają plan sztolni i szybów wszystkich 4 pól eksploatacyjnych kopalni w Złotym Stoku; oglądają podziemna kopalnię złota.
- Poszukująca:na mapach turystycznej, topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują stanowiska obrębie punktu wycieczkowego S 1.3; a hałdach szukają okazów z mineralizacją rudną.
Formy pracy:
zespołowa
Środki dydaktyczne: Mapa turystyczna: Gór Złotych. Góry Rychlebskie w skali 1:40 000, Galileos Wydawnictwo PLAN Wrocław; Mapa topograficzna 1:50 000 układ 1965, arkusz 473.3; Szczegółowa Mapa Geologiczna Polski 1:25 000 arkusz Złoty Stok (Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa, 1976); Przewodnik geologiczny po Sudetach (Grocholski W. (red.), Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa, 1969); kompas geologiczny; lupa, młotek; plastikowe torebki strunowe na okazy; tablica edukacyjna przy hałdzie Pola Zachodniego w Złotym Stoku.
Zadania:
- Lokalizowanie na mapie turystycznej, topograficznej i geologicznej stanowisk obrębie punktu wycieczkowego S 1.3.
- Zapoznanie się z podstawowymi skałami strefy złożowej i mineralogią złoża w Złotym Stoku na hałdzie Pola Zachodniego kopalni w Dolinie Kłodzkiej. Zebranie okazów, podpisanie ich i utworzenie własnej kolekcji.
- Obserwacja odsłonięcia łupków łyszczykowych i gnejsów blastomylonitycznych (opis skały z uwzględnieniem takich cech, jak barwa, twardość, struktura i tekstura, foliacja, pomiar biegu i upadu foliacji za pomocą kompasu geologicznego, deformacja ciągła i nieciągła – spękania i uskoki).
- Zapoznanie się z historią i sposobami eksploatacji złoża rud w Złotym Stoku podczas zwiedzania kopalni złota.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: S 1.3.1
Zalecana literatura:
- Cwojdziński Stefan, Kozdrój Wiesław – Sudety. Przewodnik Geoturystyczny wzdłuż trasy drogowej Nysa – Złoty Stok – Kłodzko – Wałbrzych – Jelenia Góra. Państw. Inst. Geol. 2007
- Muszer A., Lubieniecki W., 1996. Złoty Stok i okolice. Przewodnik turystyczny. UM Wrocław.
Dyskusja:
Sens ochrony i udostępniania dla turystów dawnych obiektów górniczych – wyrobisk podziemnych, kamieniołomów, hałd pogórniczych.
|
|
|