Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Sudety - Ziemia Kłodzka> 2.4 Zieleniec

Punkt wycieczkowy 2.4 (S2.4) ZIELENIEC

Uczniowie zwiedzą niezwykłe Torfowisko Pod Zieleńcem wykorzystując ścieżkę przyrodniczą i wieżę widokową.

Podstawa programowa - gimnazjum

posługiwanie się mapą topograficzną, turystyczną, geologiczną; poznanie torfowiska wysokiego i problemów związanych z jego ochroną.

Podstawa programowa - liceum

poznanie genezy torfowisk wysokich; omówienie znaczenia ekologicznego torfowisk sudeckich.

Cele ogólne:

  1. Poznanie torfowiska wysokiego.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń opisuje warunki (geologiczne i klimatyczne), w jakich powstaje torfowisko.
  2. Uczeń wymienia typy torfowisk
  3. Uczeń określa znaczenie przyrodnicze torfowisk.
  4. Uczeń definiuje pojęcia torfowisko wysokie i niskie.
  5. Uczeń uzasadnia konieczność ochrony torfowisk.
  6. Uczeń potrafi:
    • zlokalizować torfowisko na mapie turystycznej, topograficznej i geologicznej;
    • omówić budowę i sposób powstawania torfowiska wysokiego.

Cele wychowawcze:

  1. Ukazanie uczniom unikalnego piękna, a także znaczenia przyrodniczego torfowiska pod Zieleńcem.

Metody pracy:

  • Podająca:nauczyciel informuje, gdzie znajduje się torfowisko; tablice na edukacyjnej ścieżce przyrodniczej informują o powstaniu torfowiska i występujących na nim roślinach.
  • Obserwacji:uczniowie oglądają torfowisko.
  • Poszukująca:na mapach turystycznej, topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizujątorfowisko; na tablicach informacyjnych odnajdują charakterystykę torfowiska wysokiego.

Formy pracy:
indywidualna i zespołowa

Środki dydaktyczne:
Mapa turystyczna Góry Bystrzyckie w skali 1:30 000, Galileos. Wydawnictwo PLAN, Wrocław; mapa topograficzna w skali 1:50 000 ukł. 1965 arkusz 472.3 i 4; Mapa geologiczna Sudetów w skali 1: 25 000, arkusz Duszniki Zdrój, aparat fotograficzny; tablice na edukacyjnej ścieżce przyrodniczej.

Zadania:

  1. Zlokalizowanie na mapie turystycznej, topograficznej i geologicznej torfowiska.
  2. Zwiedzenie rezerwatu przyrody „Torfowisko pod Zieleńcem”.
  3. Obejrzenie krajobrazu torfowiska z wieży widokowej.
  4. Wykonanie zdjęć torfowiska.
  5. Wypełnienie karty ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
S 2.4.1.

Dyskusja:

  • Konieczność ochrony torfowisk górskich jako środowisk cennych przyrodniczo.
  • Jakie jest według Ciebie przyrodnicze znaczenie torfowisk w górach?