|
Punkt wycieczkowy 2.4 (S2.4) ZIELENIEC
Uczniowie zwiedzą niezwykłe Torfowisko Pod Zieleńcem wykorzystując ścieżkę przyrodniczą i wieżę widokową.
Podstawa programowa - gimnazjum
posługiwanie się mapą topograficzną, turystyczną, geologiczną; poznanie torfowiska wysokiego i problemów związanych z jego ochroną.
Podstawa programowa - liceum
poznanie genezy torfowisk wysokich; omówienie znaczenia ekologicznego torfowisk sudeckich.
|
Cele ogólne:
- Poznanie torfowiska wysokiego.
Cele szczegółowe:
- Uczeń opisuje warunki (geologiczne i klimatyczne), w jakich powstaje torfowisko.
- Uczeń wymienia typy torfowisk
- Uczeń określa znaczenie przyrodnicze torfowisk.
- Uczeń definiuje pojęcia torfowisko wysokie i niskie.
- Uczeń uzasadnia konieczność ochrony torfowisk.
- Uczeń potrafi:
- zlokalizować torfowisko na mapie turystycznej, topograficznej i geologicznej;
- omówić budowę i sposób powstawania torfowiska wysokiego.
Cele wychowawcze:
- Ukazanie uczniom unikalnego piękna, a także znaczenia przyrodniczego torfowiska pod Zieleńcem.
Metody pracy:
- Podająca:nauczyciel informuje, gdzie znajduje się torfowisko; tablice na edukacyjnej ścieżce przyrodniczej informują o powstaniu torfowiska i występujących na nim roślinach.
- Obserwacji:uczniowie oglądają torfowisko.
- Poszukująca:na mapach turystycznej, topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizujątorfowisko; na tablicach informacyjnych odnajdują charakterystykę torfowiska wysokiego.
Formy pracy:
indywidualna i zespołowa
Środki dydaktyczne: Mapa turystyczna Góry Bystrzyckie w skali 1:30 000, Galileos. Wydawnictwo PLAN, Wrocław; mapa topograficzna w skali 1:50 000 ukł. 1965 arkusz 472.3 i 4; Mapa geologiczna Sudetów w skali 1: 25 000, arkusz Duszniki Zdrój, aparat fotograficzny; tablice na edukacyjnej ścieżce przyrodniczej.
Zadania:
- Zlokalizowanie na mapie turystycznej, topograficznej i geologicznej torfowiska.
- Zwiedzenie rezerwatu przyrody „Torfowisko pod Zieleńcem”.
- Obejrzenie krajobrazu torfowiska z wieży widokowej.
- Wykonanie zdjęć torfowiska.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: S 2.4.1.
Dyskusja:
- Konieczność ochrony torfowisk górskich jako środowisk cennych przyrodniczo.
- Jakie jest według Ciebie przyrodnicze znaczenie torfowisk w górach?
|
|
|