Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Wigierski Park Narodowy> 1.1. Stary Folwark

Punkt wycieczkowy 1.1 (WPN 1.1) MUZEUM WIGIERSKIEGO PARKU NARODOWEGO W STARYM FOLWARKU

Uczniowie zapoznają się z tematyką epoki polodowcowej, głównymi procesami które doprowadziły do ukształtowania powierzchni terenu okolic Jeziora Wigry dowiedzą się o podstawowych zależnościach pomiędzy budową geologiczną a rzeźbą terenu. W tym celu proponowane jest zamówienie lekcji w Muzeum Wigier W Starym Folwarku albo . zwiedzenie Muzeum z przewodnikiem.

Podstawa programowa - gimnazjum

czytanie i posługiwanie się mapą turystyczną i topograficzną; omówienie rzeźbotwórczej roli lądolodów i wód płynących; pokazanie środowiska przyrodniczego Polski północno-wschodniej; przedstawienie walorów turystycznych WPN

Podstawa programowa - liceum

omówienie związku między budową geologiczną a rzeźbą terenu; przedstawienie wpływ zlodowaceń na rzeźbę terenu; pokazanie efektów erozji i akumulacji wodnej (jeziornej, rzecznej) oraz lodowcowej i wodnolodowcowej, przedstawienie mechanizmów kształtujących krajobraz polodowcowy; omówienie działań na rzecz zachowania naturalnych elementów środowiska.

Cele ogólne:

  1. Poznanie mechanizmów kształtujących krajobraz polodowcowy.
  2. Poznanie związku między budową geologiczną a rzeźbą terenu.
  3. Poznanie podstawowych pojęć: epoka lodowcowa, lądolód, transgresja lądolodu.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń wie, ile było zlodowaceń na terenie Polski.
  2. Uczeń potrafi określić kiedy się pojawił i kiedy zaniknął ostatni lądolód na ziemiach Polski.
  3. Uczeń definiuje terminy: lądolód, glacjał, interglacjał, transgresja lądolodu, erozja lodowcowa, akumulacja lodowcowa.
  4. Uczeń wyjaśnia powstawanie głównych typów form akumulacyjnych i erozyjnych związanych z działalnością lądolodu.
  5. Uczeń tłumaczy pojecie rzeźba młodoglacjalna.
  6. Uczeń opisuje powstanie Jeziora Wigry.
  7. Cele wychowawcze:

    1. Zapoznanie się z różnorodnością przyrody nieożywionej na terenie WPN.
    2. Zrozumienie konieczności ochrony przyrody żywej i nieożywionej.

    Metody pracy:

    • Podająca: prowadzący lekcję muzealną lub/i przewodnik przekazują informacje o Wigierskim Parku Narodowym.
    • Obserwacji: uczniowie oglądają eksponaty muzealne.
    • Poszukująca:uczniowie wynajdują na zdjęciach wystawy przykłady form rzeźby młodoglacjalnej.

    Formy pracy:
    zespołowa

    Środki dydaktyczne:
    Lekcje w Muzeum Wigierskiego Parku Narodowego na temat epoki lodowcowej, rzeźby polodowcowej, zmian klimatu i globalnego ocieplenia, które można zamówić pocztą elektroniczną na adres: muzeum.wpn@wigry.org.pl lub telefonicznie pod numerem. 87 563 0152 z wyprzedzeniem 14 dniowym. Muzeum jest czynne od wtorku do niedzieli: wt. – sb. 10.00-15.30; nd. 10.00-14.00.

    Dyskusja:

    1. Czy każdy lodowiec może się stać lądolodem?

    Zalecana literatura:

    • Mizerski W., 2006. Geologia dynamiczna dla geografów. PWN, Warszawa.
    • Mycielska-Dowgiałło E. (red), 1999. Geomorfologia dynamiczna z elementami stosowanej. Wydawnictwo Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW.