- Uczeń wie, ile było zlodowaceń na terenie Polski.
- Uczeń potrafi określić kiedy się pojawił i kiedy zaniknął ostatni lądolód na ziemiach Polski.
- Uczeń definiuje terminy: lądolód, glacjał, interglacjał, transgresja lądolodu, erozja lodowcowa, akumulacja lodowcowa.
- Uczeń wyjaśnia powstawanie głównych typów form akumulacyjnych i erozyjnych związanych z działalnością lądolodu.
- Uczeń tłumaczy pojecie rzeźba młodoglacjalna.
- Uczeń opisuje powstanie Jeziora Wigry.
Cele wychowawcze:
- Zapoznanie się z różnorodnością przyrody nieożywionej na terenie WPN.
- Zrozumienie konieczności ochrony przyrody żywej i nieożywionej.
Metody pracy:
- Podająca: prowadzący lekcję muzealną lub/i przewodnik przekazują informacje o Wigierskim Parku Narodowym.
- Obserwacji: uczniowie oglądają eksponaty muzealne.
- Poszukująca:uczniowie wynajdują na zdjęciach wystawy przykłady form rzeźby młodoglacjalnej.
Formy pracy:
zespołowa
Środki dydaktyczne:
Lekcje w Muzeum Wigierskiego Parku Narodowego na temat epoki lodowcowej, rzeźby polodowcowej, zmian klimatu i globalnego ocieplenia, które można zamówić pocztą elektroniczną na adres: muzeum.wpn@wigry.org.pl lub telefonicznie pod numerem. 87 563 0152 z wyprzedzeniem 14 dniowym. Muzeum jest czynne od wtorku do niedzieli: wt. – sb. 10.00-15.30; nd. 10.00-14.00.
Dyskusja:
- Czy każdy lodowiec może się stać lądolodem?
Zalecana literatura:
- Mizerski W., 2006. Geologia dynamiczna dla geografów. PWN, Warszawa.
- Mycielska-Dowgiałło E. (red), 1999. Geomorfologia dynamiczna z elementami stosowanej.
Wydawnictwo Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW.