- Uczeń zna definicję skał okruchowych.
- Uczeń rozpoznaje osady związane ze środowiskiem lodowcowym.
- Uczeń opisuje glinę morenową.
- Uczeń wyjaśnia związek budowy geologicznej z rzeźbą terenu.
- Uczeń rozumie znaczenie terminów: lądolód, lód aktywny, lód zamierający, osady lodowcowe, frakcja, rodzaje frakcji.
- Uczeń potrafi:
- zlokalizować swoje położenie na mapie turystycznej, topograficznej i geologicznej;
- nanieść na mapę topograficzną i geologiczną trasę swojej marszruty;
- zebrać i rozróżnić okruchowe skały osadowe (glina, piasek, żwir) oraz odpowiednio nazwać ich frakcje;
- rozróżnić i opisać główne cechy strukturalne okruchowych skał osadowych (określić makroskopowo frakcję, stopień obtoczenia oraz w miarę możliwości cechy powierzchni ziaren – błyszczące czy matowe).
Cele wychowawcze:
- Wdrażanie uczniów do samodzielnego zbierania informacji i wnioskowania.
- Nabycie umiejętności orientowania się w terenie na podstawie mapy turystycznej i topograficznej.
Metody pracy:
- Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
- Obserwacji: uczniowie obserwują odsłonięcie i występujące w nim typy osadu.
- Poszukująca:Uczniowie pobrane próbki osadów przyporządkowują do konkretnych frakcji (według podanego klucza). 2. Uczniowie pobierają próbkę z gliny i skrapiają jej powierzchnię 3% roztworem kwasu solnego HCl obserwując czy burzy nie burzy. W ten sposób można określić stopień jej zwietrzenia: jeżeli glina silnie „burzy” to znaczy, że jest słabo zwietrzała, jeżeli reakcja przebiega słabo – glina jest silnie zwietrzała i utraciła zawarte w niej węglany.
Formy pracy:
zespołowa
Środki dydaktyczne:
Mapa turystyczna WPN w skali 1:50 000 lub 1:75 000; mapa topograficzna 1:25 000 arkusz Bryzgiel 225.21, arkusz Pogorzelec 215.43, arkusz Suwałki S 215.34; Mapa Geologiczno – Turystyczna WPN w skali 1: 30 000; urządzenie GPS; torebki foliowe (strunowe lub śniadaniowe) na okazy; kartka A3 czysta, 3% HCl w buteleczce z kroplomierzem (może być jeden na grupę uczniów).
Zadania:
- Lokalizacja odsłonięcia na mapie topograficznej, turystycznej i geologicznej.
- Rozpoznawanie w terenie moreny czołowej.
- Opisanie typów osadów w odsłonięciu.
- Rozpoznanie frakcji osadów (według podanego klucza).
- Wypełnienie kart ćwiczeń.
Karty ćwiczeń:
WPN 1.3.1; WPN 1.3.2; WPN 1.3.3.