Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Wigierski Park Narodowy> 1.4. Cimochowizna II

Punkt wycieczkowy 1.4 (WPN 1.4) CIMOCHOWIZNA II – przekop przez morenę czołowa akumulacyjną

Podstawa programowa - gimnazjum

posługiwanie się mapą turystyczną; poznawanie głazów narzutowych jako przykładu osadu lodowcowego oraz głównych rodzajów skał, z których te głazy są zbudowane.

Podstawa programowa - liceum

obserwacja odkrywki geologicznej z osadami; poznanie akumulacyjnej działalności lądolodu i form terenu z nią związanych.

Cele ogólne:

  1. Zapoznanie sie z akumulacyjną działalnością lądolodu i jej znaczeniem dla rzeźby krajobrazu.
  2. Poznanie znaczenia transportu lodowcowego dla budowy geologicznej obszaru NE Polski.
  3. Zapoznanie się z głazami narzutowymi.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń wie, co to jest morena czołowa akumulacyjna.
  2. Uczeń rozumie skąd się biorą głazy narzutowe i jakie są ich główne typy.
  3. Uczeń wyjaśnia związek budowy geologicznej z rzeźbą terenu.
  4. Uczeń podaje definicję głazu narzutowego.
  5. Uczeń potrafi:
    • zlokalizować swoją pozycję względem mapy;
    • nanieść na mapę topograficzną i geologiczną trasę swojej marszruty;
    • nazwać skały, z których są zbudowane głazy narzutowe.

    Cele wychowawcze:

    1. Wdrażanie uczniów do samodzielnego zbierania informacji i wnioskowania.
    2. Nabycie umiejętności orientowania się w terenie na podstawie mapy turystycznej i topograficznej.

    Metody pracy:

    • Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
    • Obserwacji: uczniowie obserwują odsłonięcie i głazy narzutowe.
    • Poszukująca: uczniowie zbierają po 5 małych głazów narzutowych i próbują je opisać (oznaczyć); na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują miejsce w którym się znajdują, na załączonym w karcie pracy szkicu nanoszą trasę swojej marszruty.

    Formy pracy:
    zespołowa

    Środki dydaktyczne:
    Mapa turystyczna WPN w skali 1:50 000 lub 1:75 000; urządzenie GPS; młotek; igła lub scyzoryk do sprawdzania twardości skały; zestaw do oczyszczenia powierzchni głazów: szczotka druciana i woda w butelce (może być zestaw na grupę uczniów); 3% HCl.

    Zadania:

    1. Zlokalizowanie odsłonięcia na mapie turystycznej.
    2. Rozpoznawanie w terenie morfologicznych form pozytywnych (moren).
    3. Opisanie typów głazów narzutowych (wg podanego klucza).
    4. Wypełnienie karty ćwiczeń.

    Karty ćwiczeń:
    WPN 1.4.1.

    Zalecana literatura:

    • Czubla P., Gałązka D., Górska M., 2006. Eratyki przewodnie w glinach morenowych Polski. Przegląd Geologiczny, 54.