|
Punkt wycieczkowy 1.5 (WPN 1.5) DOLINA CZARNEJ HAŃCZY
Uczniowie zapoznają się z formami powstałymi jako efekt erozyjnej działalności wód lodowcowych (rynna) oraz erozyjnej i akumulacyjnej działalności wód płynących (rzeka).
Podstawa programowa - gimnazjum
posługiwanie się mapą turystyczną i geologiczną; omówienie rzeźbotwórczej roli rzek.
Podstawa programowa - liceum
pokazanie podstawowych procesów erozji i akumulacji rzecznej; omówienie krajobrazowych i gospodarczych funkcji rzek i jezior
|
Cele ogólne:
- Poznanie erozyjnej działalności lądolodu i wód lodowcowych.
- Poznanie erozyjnej i akumulacyjnej działalność rzeki.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wyjaśnia, na czym polega erozyjna działalność wód lodowcowych.
- Uczeń rozumie, co to są zmarszczki prądowe (riplemarki) i jak powstają.
- Uczeń opisuje związek budowy geologicznej z rzeźbą terenu.
- Uczeń definiuje znaczenie terminy: rynna polodowcowa, meander, starorzecze.
- Uczeń wyjaśnia mechanizm powstawania meandrów rzecznych i starorzeczy.
- pokazać swoją pozycję na mapie topograficznej;
- nanieść na mapę topograficzną i geologiczną trasę swojej marszruty;
- wytłumaczyć, jak powstają meandry rzeczne i wskazać na mapie topograficznej i w terenie, jak zmieniało (przemieszczało się) koryto rzeki.
Metody pracy:
- Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
- Obserwacji: uczniowie z mostku obserwują formy dna w rzece.
- Poszukująca: na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują miejsce w którym się znajdują, na załączonym w karcie pracy szkicu nanoszą trasę swojej marszruty.
Formy pracy:
zespołowa
Środki dydaktyczne:
Mapa turystyczna w skali 1:50 000 lub 1:75 000; mapa topograficzna 1:25 000 arkusz Bryzgiel 225.21, arkusz Pogorzelec 215.43, arkusz Suwałki S 215.34; Mapa Geologiczno – Turystyczna WPN w skali 1: 30 000; urządzenie GPS.
Zadania:
- Posługiwanie się mapą topograficzną i geologiczną
- Rozpoznawanie w terenie elementów budowy geologicznej oraz morfologicznych form negatywnych.
- Rozpoznawanie w terenie meandrów rzecznych i starorzeczy.
- Rozpoznanie podstawowych akumulacyjnych form dna – ripplemarków.
- Wypełnienie kart ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: WPN 1.5.1; WPN 1.5.2; WPN 1.5.3.
Zalecana literatura:
- Mycielska-Dowgiałło E., Korotaj-Kokoszyńska M., Smolska E., 1999. Geomorfologia dynamiczna z elementami stosowanej. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo wydziału Geologii i Środowiska Uniwersytetu Warszawskiego.
|
|
|