Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Wigierski Park Narodowy> 1.5. Dolina Czarnej Hańczy

Punkt wycieczkowy 1.5 (WPN 1.5) DOLINA CZARNEJ HAŃCZY

Uczniowie zapoznają się z formami powstałymi jako efekt erozyjnej działalności wód lodowcowych (rynna) oraz erozyjnej i akumulacyjnej działalności wód płynących (rzeka).

Podstawa programowa - gimnazjum

posługiwanie się mapą turystyczną i geologiczną; omówienie rzeźbotwórczej roli rzek.

Podstawa programowa - liceum

pokazanie podstawowych procesów erozji i akumulacji rzecznej; omówienie krajobrazowych i gospodarczych funkcji rzek i jezior

Cele ogólne:

  1. Poznanie erozyjnej działalności lądolodu i wód lodowcowych.
  2. Poznanie erozyjnej i akumulacyjnej działalność rzeki.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń wyjaśnia, na czym polega erozyjna działalność wód lodowcowych.
  2. Uczeń rozumie, co to są zmarszczki prądowe (riplemarki) i jak powstają.
  3. Uczeń opisuje związek budowy geologicznej z rzeźbą terenu.
  4. Uczeń definiuje znaczenie terminy: rynna polodowcowa, meander, starorzecze.
  5. Uczeń wyjaśnia mechanizm powstawania meandrów rzecznych i starorzeczy.
    • pokazać swoją pozycję na mapie topograficznej;
    • nanieść na mapę topograficzną i geologiczną trasę swojej marszruty;
    • wytłumaczyć, jak powstają meandry rzeczne i wskazać na mapie topograficznej i w terenie, jak zmieniało (przemieszczało się) koryto rzeki.

Metody pracy:

  • Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
  • Obserwacji: uczniowie z mostku obserwują formy dna w rzece.
  • Poszukująca: na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują miejsce w którym się znajdują, na załączonym w karcie pracy szkicu nanoszą trasę swojej marszruty.

Formy pracy:
zespołowa

Środki dydaktyczne:
Mapa turystyczna w skali 1:50 000 lub 1:75 000; mapa topograficzna 1:25 000 arkusz Bryzgiel 225.21, arkusz Pogorzelec 215.43, arkusz Suwałki S 215.34; Mapa Geologiczno – Turystyczna WPN w skali 1: 30 000; urządzenie GPS.

Zadania:

  1. Posługiwanie się mapą topograficzną i geologiczną
  2. Rozpoznawanie w terenie elementów budowy geologicznej oraz morfologicznych form negatywnych.
  3. Rozpoznawanie w terenie meandrów rzecznych i starorzeczy.
  4. Rozpoznanie podstawowych akumulacyjnych form dna – ripplemarków.
  5. Wypełnienie kart ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
WPN 1.5.1; WPN 1.5.2; WPN 1.5.3.

Zalecana literatura:

  • Mycielska-Dowgiałło E., Korotaj-Kokoszyńska M., Smolska E., 1999. Geomorfologia dynamiczna z elementami stosowanej. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo wydziału Geologii i Środowiska Uniwersytetu Warszawskiego.