|
Punkt wycieczkowy 2.1 (WPN 2.1) ZATOKA SŁUPIAŃSKA
JEZIORA WIGRY
Podstawa programowa - gimnazjum
pokazanie zjawiska zarastania zatoki jeziora jako przykładu sukcesji ekologicznej; omówienie procesu tworzenia się torfów i jego znaczenia ekonomicznego; scharakteryzowanie zasobów naturalnych WPN.
Podstawa programowa - liceum
omówienie historii powstania Jeziora Wigry oraz jego funkcji krajobrazowych i gospodarczych; przedstawienie dawnych form gospodarki leśnej.
|
Uwaga. W Słupi znajduje się Ośrodek Edukacji Środowiskowej, w którym można zamówić lekcje o tematyce ekologicznej .
W scenariuszu zajęć do tego punktu wykorzystano dwa przystanki ścieżki dydaktycznej WPN „Jeziora” – nr III dotyczący rozwoju torfowiska w zatoce jeziora Wigry oraz nr IV na pomoście w Zatoce Słupińskiej dotyczący historii powstania jeziora Wigry.
Opcjonalnie można przejść całą ścieżkę „Jeziora”, co zajmie około 1 godz.
Cele ogólne:
- Poznanie genezy torfowisk oraz osadów jeziornych – gytii.
- Poznanie etapów powstawania jeziora Wigry.
- Omówienie gospodarczej funkcji Jeziora Wigry.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wyjaśnia, co to jest torfowisko i jak powstaje torf.
- Uczeń opisuje możliwości wykorzystania torfu.
- Uczeń podaje znaczenie terminów: zasięg lądolodu, deglacjacja, wytopisko, ploso, sukcesja ekologiczna.
- Uczeń potrafi:
- wymienić środowiska, w których współcześnie powstają osady organiczne;
- wytłumaczyć różnicę między warunkami, w jakich warunkach powstaje torf a w jakich gytia.
Cele wychowawcze:
- Pokazanie jeziora i torfowiska jako przykładów miejsc – basenów sedymentacyjnych, w których współcześnie powstają osady.
Metody pracy:
- Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
- Obserwacji: uczniowie obserwują torfowisko i proces zarastania jeziora.
- Poszukująca: na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują miejsce w którym się znajdują; na załączonym w karcie pracy szkicu nanoszą trasę swojej marszruty; uczniowie logicznie porządkują kolejność zdarzeń dotyczących historii powstawania jeziora Wigry.
Formy pracy:
zespołowa
Środki dydaktyczne:
Mapa turystyczna w skali 1:50 000 lub 1:75 000; Mapa Geologiczno – Turystyczna WPN w skali 1: 30 000; lekcje o tematyce ekologicznej w Ośrodku Edukacji Środowiskowej.
Zadania:
- Zlokalizowanie Zatoki Słupiańskiej na mapie turystycznej i geologicznej.
- Rozpoznawanie w terenie obszaru torfowiska.
- Wypełnienie kart ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: WPN 2.1.1; WPN 2.1.2; WPN 2.1.3.
|
|
|