Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Wigierski Park Narodowy> 2.1. Zatoka Słupiańska

Punkt wycieczkowy 2.1 (WPN 2.1) ZATOKA SŁUPIAŃSKA JEZIORA WIGRY

Podstawa programowa - gimnazjum

pokazanie zjawiska zarastania zatoki jeziora jako przykładu sukcesji ekologicznej; omówienie procesu tworzenia się torfów i jego znaczenia ekonomicznego; scharakteryzowanie zasobów naturalnych WPN.

Podstawa programowa - liceum

omówienie historii powstania Jeziora Wigry oraz jego funkcji krajobrazowych i gospodarczych; przedstawienie dawnych form gospodarki leśnej.

Uwaga. W Słupi znajduje się Ośrodek Edukacji Środowiskowej, w którym można zamówić lekcje o tematyce ekologicznej . W scenariuszu zajęć do tego punktu wykorzystano dwa przystanki ścieżki dydaktycznej WPN „Jeziora” – nr III dotyczący rozwoju torfowiska w zatoce jeziora Wigry oraz nr IV na pomoście w Zatoce Słupińskiej dotyczący historii powstania jeziora Wigry.
Opcjonalnie można przejść całą ścieżkę „Jeziora”, co zajmie około 1 godz.

Cele ogólne:

  1. Poznanie genezy torfowisk oraz osadów jeziornych – gytii.
  2. Poznanie etapów powstawania jeziora Wigry.
  3. Omówienie gospodarczej funkcji Jeziora Wigry.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń wyjaśnia, co to jest torfowisko i jak powstaje torf.
  2. Uczeń opisuje możliwości wykorzystania torfu.
  3. Uczeń podaje znaczenie terminów: zasięg lądolodu, deglacjacja, wytopisko, ploso, sukcesja ekologiczna.
  4. Uczeń potrafi:
    • wymienić środowiska, w których współcześnie powstają osady organiczne;
    • wytłumaczyć różnicę między warunkami, w jakich warunkach powstaje torf a w jakich gytia.

Cele wychowawcze:

  1. Pokazanie jeziora i torfowiska jako przykładów miejsc – basenów sedymentacyjnych, w których współcześnie powstają osady.

Metody pracy:

  • Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
  • Obserwacji: uczniowie obserwują torfowisko i proces zarastania jeziora.
  • Poszukująca: na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują miejsce w którym się znajdują; na załączonym w karcie pracy szkicu nanoszą trasę swojej marszruty; uczniowie logicznie porządkują kolejność zdarzeń dotyczących historii powstawania jeziora Wigry.

Formy pracy:
zespołowa

Środki dydaktyczne:
Mapa turystyczna w skali 1:50 000 lub 1:75 000; Mapa Geologiczno – Turystyczna WPN w skali 1: 30 000; lekcje o tematyce ekologicznej w Ośrodku Edukacji Środowiskowej.

Zadania:

  1. Zlokalizowanie Zatoki Słupiańskiej na mapie turystycznej i geologicznej.
  2. Rozpoznawanie w terenie obszaru torfowiska.
  3. Wypełnienie kart ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
WPN 2.1.1; WPN 2.1.2; WPN 2.1.3.