|
Punkt wycieczkowy 2.2 (WPN 2.2) KEM „U JAWORA”
– przykład formy lodowcowej
Podstawa programowa - gimnazjum
poznawanie form rzeźby krajobrazu młodoglacjalnego; identyfikowanie form rzeźby terenu na mapie topograficznej; pokazanie piasku jako przykład luźnej skały osadowej.
Podstawa programowa - liceum
obserwacja odsłonięcia geologicznego; omówienie genezy kemu oraz cech ukształtowania terenu jako efekt oddziaływania procesów związanych z zamieraniem lądolodu.
|
Cele ogólne:
- Poznanie kemu i jeziora wytopiskowego jako form związanych z zamieraniem lądolodu.
Cele szczegółowe:
- Uczeń rozpoznaje w terenie formy rzeźby krajobrazu.
- Uczeń opisuje, co to jest kem i jak powstaje.
- Uczeń rozumie związek budowy geologicznej z rzeźbą terenu.
- Uczeń wyjaśnia znaczenie terminów: lądolód, deglacjacja, martwy lód, wytopisko.
- Uczeń potrafi:
- rozróżnić elementy rzeźby w terenie i na mapie topograficznej: pagórek, stok wzniesienia, zatoka jeziora, ujście rzeki do jeziora;
- opisać skałę występującą w odsłonięciu i porównać ją ze skałami z punktów wycieczkowych WPN 1.3 i 1.4.
Cele wychowawcze:
- Wdrażanie uczniów do samodzielnego zbierania informacji i wnioskowania.
Metody pracy:
- Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
- Obserwacji: na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują miejsce w którym się znajdują, na załączonym w karcie pracy szkicu nanoszą trasę swojej marszruty; obserwują osady w odsłonięciu.
- Poszukująca: uczniowie zaznaczają elementy krajobrazu widoczne z wieży widokowej: strome krawędzie, stoki, zarys wytopiska.
Formy pracy:
zespołowa
Środki dydaktyczne:
mapa topograficzna 1:25 000 arkusz Bryzgiel 225.21, arkusz Pogorzelec 215.43, arkusz Suwałki S 215.34; Mapa Geologiczno – Turystyczna WPN w skali 1: 30 000; urządzenie GPS; kompas lub busola.
Zadania:
- Posługiwanie się mapą topograficzną i geologiczną.
- Określenie, za pomocą kompasu lub busoli kierunków stron świata.
- Rozpoznawanie w terenie elementów budowy geologicznej – kemów.
- Podstawowe obserwacje w odsłonięciu – określenie rodzaju skały.
Karty ćwiczeń: WPN 2.2.1.
|
|
|