Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Wigierski Park Narodowy> 2.2. Kem "U Jawora"

Punkt wycieczkowy 2.2 (WPN 2.2) KEM „U JAWORA” – przykład formy lodowcowej

Podstawa programowa - gimnazjum

poznawanie form rzeźby krajobrazu młodoglacjalnego; identyfikowanie form rzeźby terenu na mapie topograficznej; pokazanie piasku jako przykład luźnej skały osadowej.

Podstawa programowa - liceum

obserwacja odsłonięcia geologicznego; omówienie genezy kemu oraz cech ukształtowania terenu jako efekt oddziaływania procesów związanych z zamieraniem lądolodu.

Cele ogólne:

  1. Poznanie kemu i jeziora wytopiskowego jako form związanych z zamieraniem lądolodu.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń rozpoznaje w terenie formy rzeźby krajobrazu.
  2. Uczeń opisuje, co to jest kem i jak powstaje.
  3. Uczeń rozumie związek budowy geologicznej z rzeźbą terenu.
  4. Uczeń wyjaśnia znaczenie terminów: lądolód, deglacjacja, martwy lód, wytopisko.
  5. Uczeń potrafi:
    • rozróżnić elementy rzeźby w terenie i na mapie topograficznej: pagórek, stok wzniesienia, zatoka jeziora, ujście rzeki do jeziora;
    • opisać skałę występującą w odsłonięciu i porównać ją ze skałami z punktów wycieczkowych WPN 1.3 i 1.4.

Cele wychowawcze:

  1. Wdrażanie uczniów do samodzielnego zbierania informacji i wnioskowania.

Metody pracy:

  • Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
  • Obserwacji: na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują miejsce w którym się znajdują, na załączonym w karcie pracy szkicu nanoszą trasę swojej marszruty; obserwują osady w odsłonięciu.
  • Poszukująca: uczniowie zaznaczają elementy krajobrazu widoczne z wieży widokowej: strome krawędzie, stoki, zarys wytopiska.

Formy pracy:
zespołowa

Środki dydaktyczne:
mapa topograficzna 1:25 000 arkusz Bryzgiel 225.21, arkusz Pogorzelec 215.43, arkusz Suwałki S 215.34; Mapa Geologiczno – Turystyczna WPN w skali 1: 30 000; urządzenie GPS; kompas lub busola.

Zadania:

  1. Posługiwanie się mapą topograficzną i geologiczną.
  2. Określenie, za pomocą kompasu lub busoli kierunków stron świata.
  3. Rozpoznawanie w terenie elementów budowy geologicznej – kemów.
  4. Podstawowe obserwacje w odsłonięciu – określenie rodzaju skały.

Karty ćwiczeń:
WPN 2.2.1.