|
Punkt wycieczkowy 2.3 (WPN 2.3) WZDŁUŻ CZOŁA LĄDOLODU
– przejazd kolejką wąskotorową
Podstawa programowa - gimnazjum
pokazanie walorów turystycznych WPN.
Podstawa programowa - liceum
przedstawienie form rzeźby terenu powstałych w efekcie oddziaływania procesów związanych z czołem lądolodu; omówienie dawnych form działalności gospodarczej na terenie obecnego WPN.
|
Cele ogólne:
- Rozpoznanie w terenie zasięg czoła lądolodu.
- Poznanie dawnych form gospodarki człowieka nad Wigrami.
Cele szczegółowe:
- Uczeń definiuje terminy: binduga, barć, czoło lądolodu, sandr.
- Uczeń wyjaśnia związek budowy geologicznej z rzeźbą terenu.
- Uczeń opisuje, jak zmieniało się znaczenie gospodarcze terenów WPN.
- Uczeń potrafi:
- wskazać w terenie linię zasięgu moreny czołowej;
- na stacji Binduga rozpoznać elementy brzegu poznane w punkcie PW 2.2.
Cele wychowawcze:
- Pokazanie zmiany znaczenia gospodarczego terenu WPN.
Metody pracy:
- Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
- Obserwacji: uczniowie obserwują elementy morfologiczne widziane na trasie przejazdu oraz widziane na przystankach.
- Poszukująca: na tablicach informacyjnych przystanków kolejki uczniowie wyszukują informacji dotyczących zajęcia ludności zamieszkującej dawniej teren WPN.
Formy pracy:
zespołowa
Środki dydaktyczne:
tablice informacyjne na trasie kolejki.
Zadania:
- Rozpoznawanie w terenie elementów budowy geologicznej.
- Zapoznanie się z treścią tablic informacyjnych na przystankach kolejki.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: WPN 2.3.1.
Zalecana literatura:
- Zaborowski Z., 2002. Ścieżka poznawcza Puszcza – przewodnik. Wydawnictwo WPN, Suwałki.
|
|
|