Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Wigierski Park Narodowy> 2.3. Kolejka Wąskotorowa

Punkt wycieczkowy 2.3 (WPN 2.3) WZDŁUŻ CZOŁA LĄDOLODU – przejazd kolejką wąskotorową

Podstawa programowa - gimnazjum

pokazanie walorów turystycznych WPN.

Podstawa programowa - liceum

przedstawienie form rzeźby terenu powstałych w efekcie oddziaływania procesów związanych z czołem lądolodu; omówienie dawnych form działalności gospodarczej na terenie obecnego WPN.

Cele ogólne:

  1. Rozpoznanie w terenie zasięg czoła lądolodu.
  2. Poznanie dawnych form gospodarki człowieka nad Wigrami.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń definiuje terminy: binduga, barć, czoło lądolodu, sandr.
  2. Uczeń wyjaśnia związek budowy geologicznej z rzeźbą terenu.
  3. Uczeń opisuje, jak zmieniało się znaczenie gospodarcze terenów WPN.
  4. Uczeń potrafi:
    • wskazać w terenie linię zasięgu moreny czołowej;
    • na stacji Binduga rozpoznać elementy brzegu poznane w punkcie PW 2.2.

Cele wychowawcze:

  1. Pokazanie zmiany znaczenia gospodarczego terenu WPN.

Metody pracy:

  • Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
  • Obserwacji: uczniowie obserwują elementy morfologiczne widziane na trasie przejazdu oraz widziane na przystankach.
  • Poszukująca: na tablicach informacyjnych przystanków kolejki uczniowie wyszukują informacji dotyczących zajęcia ludności zamieszkującej dawniej teren WPN.

Formy pracy:
zespołowa

Środki dydaktyczne:
tablice informacyjne na trasie kolejki.

Zadania:

  1. Rozpoznawanie w terenie elementów budowy geologicznej.
  2. Zapoznanie się z treścią tablic informacyjnych na przystankach kolejki.
  3. Wypełnienie karty ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
WPN 2.3.1.

Zalecana literatura:

  • Zaborowski Z., 2002. Ścieżka poznawcza Puszcza – przewodnik. Wydawnictwo WPN, Suwałki.