Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Wigierski Park Narodowy> 3.1. Zatoka Cieszkinajki

Punkt wycieczkowy 3.1 (WPN 3.1) PUNKT WIDOKOWY NA ZATOKĘ CIESZKINAJKI

Podstawa programowa - gimnazjum i liceum

posługiwanie się mapą turystyczną, topograficzną i geologiczną; omówienie problematyki zagrożeń i ochrony jezior.

Cele ogólne:

  1. Poznanie pojęć rynna lodowcowa i ploso.
  2. Poznanie związku między budową geologiczną a morfologią dna Jeziora Wigry.
  3. Przedstawienie zagrożeń dla jezior mazurskich.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń wyjaśnia, co to jest ploso.
  2. Uczeń określa, gdzie jest największa głębokość Jeziora Wigry i ile wynosi.
  3. Uczeń tłumaczy związek morfologii dna jeziora z budową geologiczną.
  4. Uczeń potrafi:
    • rozpoznać w terenie elementy jeziora (zatoka, ploso);
    • wskazać zagrożenia antropogeniczne i naturalne dla jezior.

Cele wychowawcze:

  1. Kształtowanie postawy sprzeciwu wobec niszczenia środowiska naturalnego (zaśmiecanie wąwozów, zanieczyszczanie wód ściekami, budownictwo powodujące powstawanie osuwisk)

Metody pracy:

  • Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
  • Obserwacji: dostrzegają zagrożenia dla jezior.
  • Poszukująca: na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują omawiane elementy jeziora.

Formy pracy:
zespołowa

Środki dydaktyczne:
Mapa turystyczna WPN 1:50 000; mapa topograficzna 1:25 000 arkusz Bryzgiel 225.21, arkusz Pogorzelec 215.43, arkusz Suwałki S 215.34; Mapa geologiczno-turystyczna WPN 1:30 000.

Zadania:

  1. Rozpoznawanie w terenie elementów jeziora
  2. Zlokalizowanie na mapie turystycznej i topograficznej zatok i plos Jeziora Wigry.
  3. Wskazanie działań człowieka powodujących degradacje jeziora.
  4. Wypełnienie karty ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
WPN 3.1.1.