|
Punkt wycieczkowy 3.1 (WPN 3.1) PUNKT WIDOKOWY
NA ZATOKĘ CIESZKINAJKI
Podstawa programowa - gimnazjum i liceum
posługiwanie się mapą turystyczną, topograficzną i geologiczną; omówienie problematyki zagrożeń i ochrony jezior.
|
Cele ogólne:
- Poznanie pojęć rynna lodowcowa i ploso.
- Poznanie związku między budową geologiczną a morfologią dna Jeziora Wigry.
- Przedstawienie zagrożeń dla jezior mazurskich.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wyjaśnia, co to jest ploso.
- Uczeń określa, gdzie jest największa głębokość Jeziora Wigry i ile wynosi.
- Uczeń tłumaczy związek morfologii dna jeziora z budową geologiczną.
- Uczeń potrafi:
- rozpoznać w terenie elementy jeziora (zatoka, ploso);
- wskazać zagrożenia antropogeniczne i naturalne dla jezior.
Cele wychowawcze:
- Kształtowanie postawy sprzeciwu wobec niszczenia środowiska naturalnego (zaśmiecanie wąwozów, zanieczyszczanie wód ściekami, budownictwo powodujące powstawanie osuwisk)
Metody pracy:
- Podająca: nauczyciel informuje, gdzie leży punkt wycieczkowy i co można w nim zobaczyć.
- Obserwacji: dostrzegają zagrożenia dla jezior.
- Poszukująca: na mapach topograficznej i geologicznej uczniowie lokalizują omawiane elementy jeziora.
Formy pracy:
zespołowa
Środki dydaktyczne:
Mapa turystyczna WPN 1:50 000; mapa topograficzna 1:25 000 arkusz Bryzgiel 225.21, arkusz Pogorzelec 215.43, arkusz Suwałki S 215.34; Mapa geologiczno-turystyczna WPN 1:30 000.
Zadania:
- Rozpoznawanie w terenie elementów jeziora
- Zlokalizowanie na mapie turystycznej i topograficznej zatok i plos Jeziora Wigry.
- Wskazanie działań człowieka powodujących degradacje jeziora.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: WPN 3.1.1.
|
|
|