|
Punkt wycieczkowy 3.4 (WPN 3.4) SUCHARY – zarastające jeziora
Podstawa programowa - gimnazjum
omówienie procesu zarastania jezior; pokazanie walorów turystycznych WPN.
Podstawa programowa - liceum
omówienie cech charakterystycznych jeziora dystroficznego erozja i jego genezy; pokazanie jeziora jako zbiornika, w którym zachodzi akumulacja osadów.
|
Cele ogólne:
- Poznanie cech środowiskowych jeziora dystroficznego .
- Poznanie walorów przyrodniczych WPN.
Cele szczegółowe:
- Uczeń rozpoznaje jezioro dystroficzne i torfowisko.
- Uczeń wyjaśnia, co to jest akumulacja jeziorna.
- Uczeń tłumaczy znaczenie pojęć: jezioro dystroficzne, suchar, pło.
- Uczeń wyjaśnia związek roślinności z odczynem wody w jeziorze.
- Uczeń potrafi:
- odróżnić suchary od innych rodzajów jezior;
- wytłumaczyć jak tworzą się jeziora dystroficzne.
Cele wychowawcze:
- Ocenienie wpływu walorów przyrodniczych na rozwój turystyki na przykładzie jezior WPN.
- Pokazanie konieczności ochrony sucharów.
Metody pracy:
- Podająca: nauczyciel lub przewodnik informuje o przebiegu ścieżki dydaktycznej „Suchary”.
- Obserwacji:uczniowie obserwują cechy charakterystyczne suchara.
- Poszukująca: uczniowie lokalizują ścieżkę na mapie turystycznej a w przewodniku wycieczkowym wyszukują i podają znaczenie wyrażeń: suchar, pło, torfowisko wysokie.
Formy pracy:
zespołowa
Środki dydaktyczne:
Tablice edukacyjne ścieżki edukacyjnej „Suchary”.
Zadania:
- Obserwacja jeziora dystroficznego (rozmiar, typ roślinności, wyspy z pła)
- Rozpoznawanie suchara w terenie.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: WPN 3.4.1.
Dyskusja:
- Dlaczego jeziora dystroficzne nazywane są herbacianymi
|
|
|