|
Punkt wycieczkowy 1.1 (JKC 1.1) ZABYTKOWA KOPALNIA WĘGLA KAMIENNEGO „GUIDO” W ZABRZU
Uczestnicy wycieczki poznają Zabytkową Kopalnię Węgla Kamiennego „Guido” w Zabrzu – zachowane w stanie pierwotnym wyrobisko: chodniki i komory eksploatacyjne pod powierzchnią ziemi oraz zespół zabudowy powierzchniowej wraz z wyposażeniem technicznym. Zwiedzą dwa poziomy eksploatacji węgla kamiennego: poziom 170 i 320. Zwiedzanie odbywa się z przewodnikiem, wg stałego programu proponowanego przez kopalnię. W ramach programu uczniowie zapoznają się z budową geologiczną Górnośląskiego Zagłębia Węglowego, specyfiką eksploatacji złoża, poznają przykłady najpospolitszych skamieniałości flory karbońskiej i obejrzą ekspozycje poświęcone historii, tradycji i kulturze górniczej.
Podstawa programowa - gimnazjum i liceum
poznanie metod podziemnej eksploatacji węgla kamiennego; omówienie obszarów występowania złóż węgla kamiennego w Polsce; zapoznanie się z gospodarczym znaczeniem węgla kamiennego; przedstawienie problemów, w tym zmian środowiskowych, wynikających z eksploatacji złóż węgla kamiennego.
|
Cele ogólne:
- Poznanie budowy geologicznej Górnośląskiego Zagłębia Węglowego.
- Poznanie procesu powstawania węgla kamiennego.
- Poznanie głębinowej metody wydobycia węgla kamiennego.
- Poznanie wpływu eksploatacji węgla na środowisko.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wymienia rośliny zaliczane są do głównych przedstawicieli tzw. flory karbońskiej.
- Uczeń opisuje, w jaki sposób powstały pokłady węgla kamiennego.
- Uczeń wyjaśnia, do czego służą narzędzia i maszyny stosowane w kopalni.
- Uczeń tłumaczy, w jaki sposób zabezpiecza się kopalnię przed wybuchem pyłu węglowego.
- Uczeń opisuje zagrożenia wynikające ze sposobu podziemnej eksploatacji węgla kamiennego.
- Uczeń potrafi:
- rozpoznać deformacje – uskoki w obrębie poszczególnych warstw skalnych i pokładów węgla kamiennego;
- odróżnić tzw. skałę płoną od pokładu węgla kamiennego;
- potrafi wskazać strop, spąg pokładu węgla oraz czoło chodnika (tzw. przodek).
Cele wychowawcze:
- Zainteresowanie uczniów historią, tradycją i kulturą górniczą.
- Wzbudzenie szacunku dla ciężkiej i niebezpiecznej pracy górników.
Metody pracy:
- Podająca: przewodnik opowiada, co widać na trasie wycieczki.
- Obserwacji:uczniowie obserwują miejsca kopalni, o których opowiada przewodnik.
- Poszukująca:na karcie ćwiczeń JKC 1.1.2. odszukują i opisują elementy, które poznali w kopalni.
Formy pracy:
indywidualna
Zadania:
- Oglądanie kopalni.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: JKC 1.1.1; 1.1.2.
|
|
|