Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Górny Śląsk i Jura> 1. 1. Kopalnia Guido

Punkt wycieczkowy 1.1 (JKC 1.1) ZABYTKOWA KOPALNIA WĘGLA KAMIENNEGO „GUIDO” W ZABRZU

Uczestnicy wycieczki poznają Zabytkową Kopalnię Węgla Kamiennego „Guido” w Zabrzu – zachowane w stanie pierwotnym wyrobisko: chodniki i komory eksploatacyjne pod powierzchnią ziemi oraz zespół zabudowy powierzchniowej wraz z wyposażeniem technicznym. Zwiedzą dwa poziomy eksploatacji węgla kamiennego: poziom 170 i 320. Zwiedzanie odbywa się z przewodnikiem, wg stałego programu proponowanego przez kopalnię. W ramach programu uczniowie zapoznają się z budową geologiczną Górnośląskiego Zagłębia Węglowego, specyfiką eksploatacji złoża, poznają przykłady najpospolitszych skamieniałości flory karbońskiej i obejrzą ekspozycje poświęcone historii, tradycji i kulturze górniczej.

Podstawa programowa - gimnazjum i liceum

poznanie metod podziemnej eksploatacji węgla kamiennego; omówienie obszarów występowania złóż węgla kamiennego w Polsce; zapoznanie się z gospodarczym znaczeniem węgla kamiennego; przedstawienie problemów, w tym zmian środowiskowych, wynikających z eksploatacji złóż węgla kamiennego.

Cele ogólne:

  1. Poznanie budowy geologicznej Górnośląskiego Zagłębia Węglowego.
  2. Poznanie procesu powstawania węgla kamiennego.
  3. Poznanie głębinowej metody wydobycia węgla kamiennego.
  4. Poznanie wpływu eksploatacji węgla na środowisko.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń wymienia rośliny zaliczane są do głównych przedstawicieli tzw. flory karbońskiej.
  2. Uczeń opisuje, w jaki sposób powstały pokłady węgla kamiennego.
  3. Uczeń wyjaśnia, do czego służą narzędzia i maszyny stosowane w kopalni.
  4. Uczeń tłumaczy, w jaki sposób zabezpiecza się kopalnię przed wybuchem pyłu węglowego.
  5. Uczeń opisuje zagrożenia wynikające ze sposobu podziemnej eksploatacji węgla kamiennego.
  6. Uczeń potrafi:
    • rozpoznać deformacje – uskoki w obrębie poszczególnych warstw skalnych i pokładów węgla kamiennego;
    • odróżnić tzw. skałę płoną od pokładu węgla kamiennego;
    • potrafi wskazać strop, spąg pokładu węgla oraz czoło chodnika (tzw. przodek).

Cele wychowawcze:

  1. Zainteresowanie uczniów historią, tradycją i kulturą górniczą.
  2. Wzbudzenie szacunku dla ciężkiej i niebezpiecznej pracy górników.

Metody pracy:

  • Podająca: przewodnik opowiada, co widać na trasie wycieczki.
  • Obserwacji:uczniowie obserwują miejsca kopalni, o których opowiada przewodnik.
  • Poszukująca:na karcie ćwiczeń JKC 1.1.2. odszukują i opisują elementy, które poznali w kopalni.

Formy pracy:
indywidualna

Zadania:

  1. Oglądanie kopalni.
  2. Wypełnienie karty ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
JKC 1.1.1; 1.1.2.