|
Punkt wycieczkowy 1.2 (JKC 1.2) SALA EKSPOZYCYJNA
W ODDZIALE GÓRNOŚLĄSKIM PIG-PIB W SOSNOWCU
Uczniowie zwiedzą ekspozycję geologiczną będącą syntetycznym zbiorem różnorodnych skał, skamieniałości i minerałów rozpoznanych w podłożu i nadkładzie Górnośląskiego Zagłębia Węglowego (GZW). Ponadto zobaczą unikatową kolekcję flory i fauny karbońskiej oraz okresowe wystawy tematyczne. Wizyta w sali ekspozycyjnej OG PIG-PIB przyczyni się do poszerzenia, uzupełnienia i usystematyzowania wiedzy zdobytej podczas zwiedzania Zabytkowej Kopalni Węgla Kamiennego „Guido” oraz omówione zostaną zagadnienia, z którymi młodzież spotka się w dalszej części wycieczki – charakterystyczne skały i skamieniałości triasowe, jurajskie, a także szczątki dużych ssaków plejstoceńskich
Podstawa programowa - gimnazjum
analizowanie i interpretowanie map geologicznych; poznanie skał i skamieniałości występujących na obszarze GZW i jego obrzeżenia; poznanie procesu powstawania węgla kamiennego i tworzenia się jego pokładów.
Podstawa programowa - liceum
poznanie historii rozwoju życia od karbonu po czwartorzęd.
|
Cele ogólne:
- Poznanie budowy geologicznej Górnośląskiego Zagłębia Węglowego i jego obrzeżenia.
- Poznanie charakterystycznych minerałów, skał i skamieniałości dla poszczególnych okresów geologicznych wydzielonych na obszarze GZW i jego obrzeżenia.
- Poznanie przeszłości geologicznej GZW i jego obrzeżenia.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wymienia ery i okresy geologiczne.
- Uczeń nazywa skały i skamieniałości charakterystyczne dla poszczególnych okresów geologicznych.
- Uczeń wymienia kolejne etapy powstawania węgla kamiennego.
- Uczeń nazywa procesy które przyczyniły się do powstania prezentowanych w sali ekspozycyjnej skał.
- Uczeń opisuje, jak powstają skamieniałości.
- Uczeń potrafi:
- rozpoznać minerały skałotwórcze, skały i skamieniałości;
- rozpoznać podstawowe gatunki flory i fauny karbońskiej.
Cele wychowawcze:
- Zainteresowanie uczniów specyfiką pracy geologa.
- Wzbudzenie szacunku wobec przyrody nieożywionej (geologicznej) jako naturalnego skarbu regionu górnośląskiego.
Metody pracy:
- Podająca: komentarz do zwiedzanej ekspozycji, referat okolicznościowy.
- Obserwacji:oglądanie okazów geologicznych.
- Poszukująca:rozpoznawanie głównych gatunków przedstawicieli flory karbońskiej w trakcie warsztatów.
Formy pracy:
indywidualna
Zadania:
- Obserwacja przykładowych okazów geologicznych związanych tematycznie z dalszą częścią wycieczki.
- Odczytanie podstawowych informacji ze ściennych map geologicznych.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: JKC 1.2.1; 1.2.2.
Środki dydaktyczne:
kolekcje geologiczne; dioramy i rekonstrukcje; ścienne mapy geologiczne i plansze tematyczne; prezentacja multimedialna.
Dyskusja:
- Jaką rolę odegrały wielkie naturalne katastrofy w ewolucji życia na Ziemi?
- Co było przyczyną osiągania gigantycznych rozmiarów przez przedstawicieli flory i fauny karbońskiej?
- Dlaczego zniknęli bezpowrotnie przedstawiciele dużych ssaków plejstoceńskich?
Zalecana literatura:
- Bailey J., Seddon T., 1996. Paleontologia. Seria Oxford Młodym. Polska Oficyna Wydawnicza BGW. Warszawa.
- Jachowicz A., Dybova-Jachowicz S., 1994. Paleobotanika. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice.
- Woźniak P., 2011. Przeszłość odległa w kronikach natury, czyli historia pod ziemią zapisana. Wydawnictwo Starostwa Powiatowego w Gliwicach, Gliwice-Bytom.
Literatura uzupełniająca:
- Jureczka J., 2005. Atlas geologiczno-złożowy polskiej i czeskiej części Górnośląskiego Zagłębia Węglowego. Tekst objaśniający. Warszawa.
- Jureczka J., Martinec P., 2005. Rozwój utworów węglonośnych karbonu Górnośląskiego Zagłębia Węglowego. W: Jureczka J., Buła Z., Żaba J. (red.) 76 Zjazd Naukowy Polskiego Towarzystwa Geologicznego, Rudy k/ Rybnika, Geologia i zagadnienia ochrony środowiska w regionie górnośląskim. Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa.
- Wolf J., Burian Z., 1993. Pradzieje człowieka. Oficyna Wydawnicza MULTICO. Warszawa.
- Żaba J., 2003. Ilustrowany słownik skał i minerałów. Wydawnictwo Videograf II, Katowice.
|
|
|