|
Punkt wycieczkowy 1.3 (JKC 1.3)
KAMIENIOŁOM SADOWA GÓRA W JAWORZNIE
Uczestnicy wycieczki poznają jeden z ciekawszych kamieniołomów w regionie śląskim o wyjątkowych walorach przyrodniczych i geologicznych. W obrębie wyrobiska znaleźć można skamieniałości triasowe – bezkręgowce i kręgowce, zobaczyć liczne struktury geologiczne.
Podstawa programowa - gimnazjum
omówienie transgresji morza wapienia muszlowego jako jednego z ważniejszych wydarzeń w przeszłości geologicznej Polski i związanej z nią genezy wapieni wapienia muszlowego; rozpoznawanie skamieniałości triasowych; przedstawienie wapieni triasowych jako surowce skalnego.
Podstawa programowa - liceum
obserwacja odsłonięcia geologicznego; opisanie wapieni triasowych ze zwróceniem uwagi na struktury sedymentologiczne (megariplemarki); poznanie bezkręgowców i gadów triasowych; przedstawienie propozycji zagospodarowania kamieniołomu dla celów edukacyjnych.
|
Cele ogólne:
- Poznanie budowy geologicznej triasowych osadów obszaru Górnego Śląska.
- Rozpoznawanie podstawowych skamieniałości triasowych.
- Poznanie metod wykonywania prostych pomiarów w terenie.
Cele szczegółowe:
- Uczeń opisuje skały widoczne w obrębie kamieniołomu.
- Uczeń wyjaśnia, do czego służą proste przyrządy pomiarowe: taśma miernicza, kompas.
- Uczeń tłumaczy, jak powstają struktury sedymentacyjne – riplemarki i pogrązy.
- Uczeń wyjaśnia, w jaki sposób powstają skamieniałości śladowe.
- Uczeń uzasadnia potrzebę ochrony miejsc o dużej wartości przyrodniczej i edukacyjnej.
- Uczeń potrafi:
- obliczyć wysokość ścian kamieniołomu;
- wyróżnić i nazwać poszczególne typy wapieni;
- znaleźć i oznaczyć skamieniałości.
Cele wychowawcze:
- Zachowanie bezpieczeństwa w czasie zajęć terenowych.
Metody pracy:
- Podająca:komentarz opiekuna wycieczki na temat zwiedzanego obiektu, odczytywanie informacji z tablic edukacyjnych.
- Obserwacji:zwiedzanie kamieniołomu: obserwacja skał i skamieniałości.
- Poszukująca:zbieranie okazów skał i skamieniałości (stworzenie własnej kolekcji).
Formy pracy:
indywidualna
Zadania:
- Obserwacja skał, skamieniałości i struktur sedymentacyjnych w kamieniołomie
- Dokonywanie pomiarów wysokości ścian kamieniołomu oraz biegu i upadu warstw skalnych.
- Wypełnienie karty ćwiczeń.
Karty ćwiczeń: JKC 1.3.1; 1.3.2; 1.3.3.
Pomoce dydaktyczne:
taśma miernicza; kompas geologiczny; lupa; młotek; okulary ochronne; kalkulator; tablice informacyjne w kamieniołomie.
Dyskusja:
- Podaj propozycje różnych form i sposobów zagospodarowania obiektów poeksploatacyjnych – starych wyrobisk górniczych, piaskowni, kamieniołomów itp.
- Dlaczego w kamieniołomie Sadowa Góra spotykamy tak licznie występujące skamieniałości liliowców – trochity?
Zalecana literatura:
- Bailey J., Seddon T., 1996. Paleontologia. Seria Oxford Młodym. Polska Oficyna Wydawnicza BGW. Warszawa.
- Bardziński W., Nita J., 2010. Opracowanie walorów geologicznych dla wybranych stanowisk, na terenie zachodniego kamieniołomu Sadowa Góra II. Materiały Urzędu Miasta Jaworzno.
- Dzik J., 1992. Dzieje Życia na Ziemi. Wprowadzenie do paleobiologii. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
- Mizerski W., Ploch I., Sabath K., 2007. Tabela stratygraficzna – historia życia na Ziemi. Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
- Kielan-Jaworowska Z. (red.), 1963. Mały słownik paleontologiczny. Wiedza Powszechna.
- Mizerski W., Orłowski S., 2001. Geologia historyczna dla geografów. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
- Woźniak P., 2011. Przeszłość odległa w kronikach natury, czyli historia pod ziemią zapisana. Wydawnictwo Starostwa Powiatowego w Gliwicach, Gliwice-Bytom.
|
|
|