Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Górny Śląsk i Jura> 2.1. Ogrodzieniec

Punkt wycieczkowy 2.1 (JKC 2.1) OGRODZIENIEC (Podzamcze)

Uczniowie udają się do ruin zamku w Podzamczu. Na dziedzińcu obserwują formy ostańców wapiennych, a z wyżej położonych, udostępnionych do zwiedzania, punktów zamku obserwują typową dla Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej rzeźbę terenu. Poznają jej genezę.

Podstawa programowa - gimnazjum

posługiwanie się mapą turystyczną i geologiczną, identyfikowanie obiektów krajobrazu na mapie topograficznej i w terenie; rozpoznawanie elementów krajobrazu powstałych w wyniku działania czynników rzeźbotwórczych – wietrzenia i erozji; rozpoznawanie form rzeźby terenu; omawianie powstawania ostańców skalnych; opisanie charakterystycznych cech krajobrazu Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej.

Podstawa programowa - liceum

odczytywanie z mapy cech środowiska przyrodniczego – rzeźby terenu i budowy geologicznej; scharakteryzowanie zjawisk wietrzenia fizycznego i chemicznego (kras) oraz opisywanie form powstałych w ich efekcie; przedstawienie genezy ukształtowania terenu i jego związku z budową geologiczną.

Cele ogólne:

  1. Poznanie związku między współczesną rzeźbą terenu a jej historią geologiczną.
  2. Poznanie cech krajobrazu typowego dla Jury Krakowsko-Częstochowskiej.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń opisuje, jak wygląda krajobraz Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej.
  2. Uczeń wyjaśnia, jakie procesy doprowadziły do jego powstania.
  3. Uczeń tlumaczy dlaczego zamki warowne były stawiane na szczytach wapiennych wzgórz.
  4. Uczeń wyjaśnia pojecie krajobrazu krasowego.
  5. Uczeń potrafi:
    • zlokalizować na mapie turystycznej i geologicznej zamek w Podzamczu;
    • scharakteryzować, na podstawie mapy topograficznej krajobraz wybranego obszaru Jury Krakowsko-Częstochowskiej;
    • zidentyfikować na mapie topograficznej formy krajobrazu;
    • odczytać z mapy geologicznej wiek i typ skał, na których stoi zamek w Podzamczu;
    • wymienić najważniejsze elementy krajobrazu krasowego.

Cele wychowawcze:

  1. Docenienie walorów estetycznych regionu.
  2. Poznanie różnorodności i unikatowości środowisk występujących na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej.

Metody pracy:

  • Podająca: komentarz do obserwowanych skał i krajobrazu, wyjaśnienie ich genezy wyjaśnienie przyczyn i sposobów wznoszenia zamków warownych na szczytach wzniesień wapiennych.
  • Obserwacji:obserwacja form krajobrazu
  • Poszukująca:identyfikacja na mapie topograficznej obserwowanych w krajobrazie charakterystycznych elementów.

Formy pracy:
indywidualna

Zadania:

  1. Czytanie map – geologicznej i topograficznej: lokalizacja na mapie geologicznej zamku w Podzamczu, lokalizacja na mapie topograficzne, oglądanych z zamku, form krajobrazu, odczytanie z mapy topograficznej cech krajobrazu rejonu Ogrodzieńca.
  2. Obserwacja krajobrazu ze szczególnym zwróceniem uwagi na formy ostańcowe.
  3. Wykonanie zdjęcia okolic Podzamcza jako przykładu krajobrazu krasowego.
  4. Wypełnienie karty ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
JKC 2.1.1; 2.1.2; 2.1.3; 2.1.4.

Środki dydaktyczne:
mapa topograficzna w skali 1:10 000, ukł. 65, arkusz 522.323; Jura Krakowsko-Częstochowska, mapa turystyczna 1:50 000 Wydawca Compass, Kraków, 2013; Szczegółowa Mapa Geologiczna Polski 1:50 000 arkusz 913 Ogrodzieniec; aparat fotograficzny.