Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Górny Śląsk i Jura> 2.2. Góra Zborów

Punkt wycieczkowy 2.2 (JKC 2.2) GÓRA ZBORÓW – LAPIDARIUM

Uczniowie zwiedzają lapidarium skał w rezerwacie Góra Zborów. Poznają różne rodzaje skał, ich genezę oraz występujące w nich. skamieniałości.

Podstawa programowa - gimnazjum

rozpoznawanie różnych rodzajów skał charakterystycznych dla Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej; poznawanie skamieniałości jurajskich.

Podstawa programowa - liceum

określanie pochodzenia skał występujących na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej.

Cele ogólne:

  1. Poznanie skał budujących Jurę Krakowsko-Częstochowską oraz spotykanych tu glazów narzutowych (eratyków).
  2. Rozpoznawanie podstawowych jurajskich skamieniałości.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń wymienia rodzaje skał wapiennych.
  2. Uczeń opisuje, w jakich środowiskach powstawały poszczególne rodzaje skał wapiennych.
  3. Uczeń określa, w których rodzajach skał wapiennych można znaleźć skamieniałości.
  4. Uczeń wyjaśnia, skąd na Wyżynie Śląsko-Krakowskiej wzięły się głazy narzutowe.
  5. Uczeń potrafi:
    • wymienić najważniejsze typy skały spotykane na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej;
    • rozróżnić najważniejsze skamieniałości jurajskie;
    • odróżnić skały budujące Wyżynę Śląsko-Krakowską, czyli występujące na miejscu (in situ) od skał obcych (eratyków) przywleczonych przez lądolód.

Cele wychowawcze:

  1. Docenienie walorów przyrody nieożywionej dzięki poznaniu jej różnorodności.

Metody pracy:

  • Podająca: nauczyciel charakteryzuje obserwowane skał, wyjaśnienie ich genezę, omawia występujące w nich skamieniałości.
  • Obserwacji:obserwacja różnic w budowie i strukturze poszczególnych bloków skalnych
  • Poszukująca:odnajdywanie zadanych elementów (np. skamieniałości) w blokach skalnych i ich identyfikacja.

Formy pracy:
indywidualna

Zadania:

  1. Obserwacja i porównywanie skał.
  2. Poszukiwanie i rozpoznawanie skamieniałości.
  3. Wypełnienie karty ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
JKC 2.2.1; 2.1.2.

Środki dydaktyczne:
kolekcja skał zgromadzona w lapidarium.