|
Punkt wycieczkowy 3.4 (JKC 3.4)
BRAMA TWARDOWSKIEGO I WYWIERZYSKA.
DOLINA WIERCICY
Punkt ten stanowi kontynuację zagadnień krasowych. Uczniowie zapoznają sie z kolejnymi formami krasu powierzchniowego, źródłami krasowymi oraz problemami hydrologicznymi doliny krasowej.
Podstawa programowa - gimnazjum
lokalizacja obiektów krasowych na mapie turystycznej; omówienie wietrzenia i erozji jako czynników rzeźbotwórczych, przedstawienie mechanizmu powstawania ostańców skalnych; rozpoznawanie form rzeźby terenu.
Podstawa programowa - liceum
omówienie etapów rozwoju rzeźby krasowej na obszarze północnej Jury Krakowsko-Częstochowskiej; przedstawienie wywierzysk w okolicach Złotego Potoku jako typowego przykładu źródeł krasowych.
|
Cele ogólne:
- Poznanie efektów rzeźbotwórczej działalności zewnętrznych procesów geologicznych na obszarze północnej części Jury Krakowsko-Częstochowskiej.
- Poznanie specyfiki źródeł krasowych na przykładzie wywierzysk z okolic Złotego Potoku.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wyjaśnia, w jaki sposób woda modeluje krajobraz.
- Uczeń wymienia podstawowe formy krasowe rozpoznawalne w rzeźbie terenu.
- Uczeń tłumaczy proces powstawania ostańców typu bram i mostów skalnych.
- Uczeń wyjaśnia, w jaki sposób powstają wywierzyska.
- Uczeń uzasadnia potrzebę ochrony miejsc o dużej wartości geologicznej.
- Uczeń potrafi:
- zmierzyć wysokość bramy skalnej;
- określić warunki i etapy powstawania rzeźby krasowej;
- wykazać specyfikę źródeł krasowych;
- zaproponować sposoby ochrony wartościowych obiektów przyrodniczych.
Cele wychowawcze:
- Wzbudzenie postawy szacunku wobec przyrody.
- Uświadomienie negatywnego wpływu działalności człowieka na środowisko naturalne.
Metody pracy:
- Podająca:komentarz nauczyciela, odczytywanie informacji z tablic edukacyjnych.
- Obserwacji:oglądanie bramy skalnej i wypływu wody ze źródeł.
- Poszukująca:lokalizacja na mapie turystycznej wywierzysk.
Formy pracy:
indywidualna, zespołowa
Zadania:
- Lokalizacja wywierzysk na mapie turystycznej.
- Obserwacja powierzchniowych form skalnych i źródeł krasowych.
- Dokonywanie prostych pomiarów w terenie: pomiar wysokości skały za pomocą taśmy mierniczej lub calówki, pomiar temperatury wody w źródle, pomiar wydajności źródła.
Środki dydaktyczne:
Jura Krakowsko-Częstochowska, mapa turystyczna 1:50 000 Wydawca Compass, Kraków, 2013; taśma miernicza lub calówka; termometr, plastikowy kubek o znanej objętości; tablice edukacyjne na trasie wycieczki.
Zalecana literatura:
- Bronisz S., Pucek K. J., Stróżecki A., 1994. Wyżyna Krakowsko-Częstochowska. Przewodnik. Wydawnictwo EKO-GRAF, Wrocław.
- Chełmicki W., 2001 (red.). Źródła Wyżyny Krakowsko – Wieluńskiej i Miechowskiej. Zmiany w latach 1973 – 2000. Kraków.
- Zinkow J., 1977. Orle Gniazda i krajobrazy jurajskie. Wydawnictwo „Sport i Turystyka”, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
- Dulias R., Hibszer A., 2004. Województwo Śląskie – Przyroda, Gospodarka, Dziedzictwo kulturowe. Wydawnictwo Kubiak, Kraków.
- Hereźniak J., 2002. Rezerwaty przyrody ziemi częstochowskiej. Studium przyrodniczo-historyczne. Liga Ochrony Przyrody. Zarząd Okręgu w Częstochowie.
- Tyc A., 1994. Wartości przyrodnicze i kulturowe Zespołu Jurajskich Parków Krajobrazowych na terenie województwa katowickiego – Przyroda nieożywiona. Wydawnictwo Zespołu Parków Krajobrazowych woj. katowickiego, Dąbrowa Górnicza.
- Tyc A., 2001. Najciekawsze obiekty i zjawiska przyrody nieożywionej Parku Krajobrazowego Orlich Gniazd. Wydawnictwo Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Śląskiego, Dąbrowa Górnicza – Będzin.
|
|
|