Zaloguj
Zrozumieć Ziemię> Wycieczki> Górny Śląsk i Jura> 4.2. Kamieniołom Kielniki

Punkt wycieczkowy 4.2 (JKC 4.2) KAMIENIOŁOM KIELNIKI

Uczniowie poznają kolejny kamieniołom wapieni jurajskich, gdzie powtórzą i utrwalą dotychczasowe wiadomości.

Podstawa programowa - gimnazjum

posługiwanie się mapą turystyczną i geologiczną; rozpoznawanie rodzajów skał wapiennych i omówienie ich powstawania.

Podstawa programowa - liceum

obserwacja odsłonięć na terenie kamieniołomu, obserwacja zjawisk krasowych i form tektonicznych; odtworzenie informacji o morzu jurajskim na podstawie zapisu skalnego; wpływ eksploatacji wapieni na środowisko.

Cele ogólne:

  1. Odczytywanie zapisu skalnego w ścianach kamieniołomu.
  2. Interpretacja procesów zachodzących w przeszłości na podstawie obserwacji geologicznych.
  3. Powtórzenie wiadomości o środowisku morza jurajskiego.
  4. Powtórzenie wiadomości o historii geologicznej Jury Krakowsko-Częstochowskiej.

Cele szczegółowe:

  1. Uczeń tłumaczy, jak powstały biohermy gąbkowe.
  2. Uczeń wymienia formy krasowe widoczne w kamieniołomie.
  3. Uczeń opisuje, jak powstały leje krasowe.
  4. Uczeń wyjaśnia, skąd się wzięły formy naciekowe na blokach skalnych na dnie kamieniołomu.
  5. Uczeń tłumaczy, dlaczego Jaskinia w Kielnikach ukształtowała się na uskoku tektonicznym.
  6. Uczeń potrafi:
    • odczytać zapis skalny w ścianach kamieniołomu;
    • narysować szkic ściany zachodniej kamieniołomu;
    • wymienić formy krasu powierzchniowego i podziemnego.

Cele wychowawcze:

  1. Zrozumienie potrzeby ochrony nieczynnych kamieniołomów, jako źródła wiedzy geologicznej.

Metody pracy:

  • Podająca:nauczyciel przekazuje informacje o kamieniołomie z przewodnika.
  • Obserwacji:uczniowie obserwują odsłonięcia.
  • Poszukująca:uczniowie szukają skamieniałości i śladów szaty naciekowej na blokach skalnych kamieniołomu, uczniowie odnajdują podobieństwa form krasowych występujących w kamieniołomie do tych, które widzieli w innych punktach wycieczkowych.

Formy pracy:
indywidualna

Zadania:

  1. Lokalizacja kamieniołomu na mapie turystycznej i geologicznej.
  2. Obserwacja odsłonięć w kamieniołomie.
  3. Narysowanie szkicu zachodniej ściany kamieniołomu
  4. Powtórzenie wiadomości na temat morza górno jurajskiego i warunków, jakie w nim panowały.
  5. Powtórzenie wiadomości na temat rodzajów wapieni górno jurajskich.
  6. Porównanie form krasowych występujących w kamieniołomie z podobnymi formami poznanymi w innych punktach wycieczkowych.
  7. Wypełnienie karty ćwiczeń.

Karty ćwiczeń:
JKC 4.2.1; 4.2.2.

Środki dydaktyczne:
Jura Krakowsko-Częstochowska, mapa turystyczna 1:50 000 Wydawca Compass, Kraków; Szczegółowa Mapa Geologiczna Polski 1:50 000 arkusz 846 Janów.